بدون تحریم‌ها ۱۳ هزار ایرانی در اثر کرونا جان نمی‌باختند

اقتصاددان ایرانی مقیم آمریکا در یادداشتی در پایگاه اطلاع رسانی اندیشکده بروکینگز نوشت: اگر تحریم‌ها نبودند، ۱۳ هزار ایرانی در اثر ابتلای به ویروس کرونا جان نمی باختند.

به گزارش سرویس خبر ویژه تازه نیوز، ای سی ژورنال، جواد صالحی اصفهانی در این مقاله، درباره شرایط اقتصاد ایران زیر فشار تحریم‌ها و همه‌گیری کرونا آورده است: “ایران در میان نخستین کشورهایی بود که اقتصاد خود را برای جلوگیری از ورشکستگی و فاجعه بازگشایی کرد و به همین دلیل افزایش دوباره فوتی‌ها تا میانه ماه مه قابل پیش‌بینی بود”.

وی افزود: “موج دوم همه‌گیری تاکنون مرگبارتر از موج نخست بوده است. مقایسه ایران با ترکیه که دارای شاخص‌های سلامت مشابه است، می‌تواند آموزنده باشد. این مقایسه تصویری کلی از تاثیر تحریم‌ها را نشان می‌دهد”.

استاد اقتصاد در دانشگاه ویرجینیا تک ادامه داد: “اگر ایران می‌توانست از میانه ماه مه مسیر ترکیه را در پیش بگیرد از مرگ حدود ۱۳ هزار نفر جلوگیری می‌شد. در موج اول کرونا ایران نشان داد که با تعطیل کردن اقتصاد می‌تواند چون سایر کشورهای جهان روند افزایش مبتلایان را متوقف کند. به همین دلیل می‌توان نتیجه گرفت که کاهش تحریم‌ها می‌توانست از مرگ هزاران ایرانی جلوگیری کند.”

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.