نظر علی مطهری درباره لاریجانی و ظریف: ظریف زود از جا در می‌رود!

علی مطهری گفت: هر کسی که رئیس جمهور می‌شود باید اول مشکلش را با صدا و سیما حل کند.

به گزارش تازه‌نیوز، علی مطهری با بیان اینکه مزیت‌هایی نسبت به ظریف و لاریجانی دارم لذا احتمال دارد رای بیشتری نسبت به آن‌ها داشته باشم گفت: ظریف و لاریجانی مرد برخی میدان‌ها نیستند.

وی در گفتگویی تفصیلی با مهر، می‌گوید «این احتمال وجود دارد که بنده رأی بیشتری [نسبت به لاریجانی و ظریف]داشته باشم، ان شاءالله که انتخاب نمی‌شوند و بنده برنده انتخابات می‌شوم» به اعتقاد او «ظریف رای آور است، اما پوست کلفت و اجرایی نیست و زود از جا در می‌رود»

بخش‍هایی از این گفتگو را در ادامه می‌خوانید:

ترجیح جریان اصلاحات در صورت احیای برجام، ظریف است یا لاریجانی؟

بهتر است از خودشان بپرسید. شاید فعلاً جریان اصلاحات بیشتر به سمت آقای ظریف گرایش داشته باشد، ولی هنوز صحنه روشن نیست.

به نظر شما ترجیح جریان اعتدال در صورت احیای برجام با لاریجانی است یا ظریف؟

باز باید از خودشان بپرسید. قاعدتاً به میزان رأی‌آوری نگاه می‌کنند که معیار مهمی است

با توجه به این معیار بین آقای ظریف و لاریجانی کدام یک را انتخاب می‌کنند؟‌

نمی‌دانم.

برخی می‌گویند آقای ظریف سیاسی است، اما دولتمرد نیست و توان کار اجرایی ندارد. نظر شما چیست؟

ایشان اگر رای بیاورد باید یک معاون اول قوی برای خودش انتخاب کند که اجرایی باشد، زیرا خودش فرد اجرایی نیست و پوست کلفت هم نیست. باید یک مقدار پوست کلفت شود. رئیس‌جمهور باید مقاوم‌تر باشد و از جا در نرود و در مقابل حملاتی که به او می‌شود استوارتر باشد. اما چون ایشان به نظر رأی‌آور می‌رسد ممکن است نظر برخی گروه‌ها به آقای ظریف باشد.

به نظر شما آقای لاریجانی از رأی‌آوری لازم برخوردار است؟

این را باید در نظرسنجی‌ها ببینیم.

شما، هم در مجلس با آقای لاریجانی کار کردید هم فامیل هستید.

ایشان فردی باتجربه و با سابقه خوب است. فرد باهوش، باتقوا و بااخلاقی است. در این‌ها شک و تردیدی وجود ندارد، ولی بعضی از حوزه‌هایی که بنده وارد می‌شوم و می‌گویم باید اصلاح شود از ایشان برنمی‌آید و ایشان آدمی نیست که وارد این حوزه‌ها شود. در مجلس هم این‌گونه بود. مثلاً بنده وارد موضوع قتل ستار بهشتی شدم، اما ایشان حاضر به چنین کاری نبود. بنده وارد موضوع حصر خانگی شدم و ایشان حاضر نبود و نیست وارد چنین حوزه‌هایی شود، در حالی که این حوزه‌ها که به حقوق ملت برمی‌گردد مهم است.

به نظر می‌رسد آقای لاریجانی قائل به تعامل بیشتر است تا تنش‌زایی.‌

نمی‌شود جایی که احساس می‌کنیم ظلم می‌شود اعتراض نکنیم. حرف‌های من به معنای تنش‌زایی نیست. نمی‌گوییم در خیابان آشوب کنند، اما باید حرف‌ها گفته شود.

انتقاداتی که اصلاح‌طلبان مجلس دهم به آقای لاریجانی داشتند را قبول دارید؟

اصلاح‌طلبان اعتقاد داشتند آقای لاریجانی با لیست امید به مجلس وارد شده است، اما از فراکسیون امید حمایت نکرده است. من این انتظار را که اگر کسی در لیست امید بوده وقتی وارد مجلس شد نیز لزوماً باید در فراکسیون امید باشد قبول ندارم.

اخلاقاً بهتر است کسی که در لیست امید بوده در فراکسیون امید باشد، اما اگر کسی از این لیست خارج شد و رفت فراکسیون مستقلان خیانت و جنایت نکرده است. متاسفانه گفتمانی در ابتدای مجلس دهم شکل گرفت که می‌گفتند کسانی که از فراکسیون امید به فراکسیون مستقلان رفتند خائن و منافق هستند و لذا روابط فراکسیون امید و مستقلان تیره شد و در بسیاری از مواقع که می‌توانستند همکاری کنند و طرف مقابل را شکست دهند این کار را انجام ندادند. کم‌کم مستقلان هم به سمت اصول‌گرایان متمایل شدند.

این، سیاست خوبی نبود. البته اخلاقاً بهتر بود افرادی که در لیست امید بودند در همین فراکسیون بمانند، همین کاری که من کردم. من اصلاح‌طلب نبودم، اما اخلاقاً درست نبود که از این فراکسیون بیرون بروم. حتی به من پیشنهاد دادند که شما بیایید فراکسیون مستقلان را تشکیل دهید و رئیس فراکسیون شوید، ولی من قبول نکردم و گفتم اخلاقاً درست نیست. البته به افرادی که از این فراکسیون خارج شدند ایراد مهمی وارد نمی‌دانم.

شما الان گفتید اخلاق سیاسی را رعایت نکردند.

بله، اخلاقاً بهتر بود اعضای لیست امید در فراکسیون امید بمانند، اما رفتن این افراد به فراکسیون مستقلان هم خیانت نبود، چون باید آزادی در کار باشد.

با این سابقه آیا اصلاح‌طلبان به ائتلاف بر سر آقای لاریجانی راضی خواهند شد؟

اصلاح‌طلبان گروه‌های مختلفی هستند. فکر می‌کنم کارگزاران به این ائتلاف متمایل باشند.

نقد‌هایی که به آقای لاریجانی دارید، شخصاً به ایشان گفته‌اید یا فقط پشت تریبون در این خصوص صحبت کرده‌اید؟

به خودشان هم گفته‌ام، خصوصی هم صحبت کرده‌ام. البته ایشان ملاحظات مربوط به جایگاه خود در ریاست مجلس را هم داشته‌اند و به این دلیل نمی‌توانست به صراحت وارد شود، ولی به نظر من می‌توانست از همان کرسی موثرتر باشد.

البته آقای لاریجانی در بسیاری از مسائل ایستادگی کرد. در برابر شورای نگهبان و هیات عالی نظارت مجمع ایستاد.

نه ایستادگی کافی نکردند و تسلیم شدند. اگر می‌خواستند ایستادگی کنند نباید اجازه می‌دانند هیئت عالی ایراد بگیرد و مصوبات مجلس را بررسی کند و دو لایحه مرتبط با FATF به آن سرنوشت دچار شود. این هیات مانند شورای نگهبان مصوبات مجلس را بررسی می‌کند و این خلاف قانون اساسی است. همه هم قبول دارند که این، کاری غیرقانونی است.

الان در مجلس یازدهم هم زمزمه این مطلب هست و ۱۵۰ نماینده نامه‌ای در این خصوص به آقای جنتی نوشتند. افراد فقط به خاطر اینکه در آیین نامه مجمع این موضوع ذکر شده و به امضای رهبری رسیده است می‌گویند ما نمی‌توانیم حرفی بزنیم. باید بروند وقت بگیرند و با رهبری صحبت کنند. طبق قانون فقط شورای نگهبان می‌تواند بر مصوبات مجلس نظارت کند و ورود هیات عالی نظارت غیرقانونی است.

رهبری حرف بنده را در یک خبرگزاری دیده بودند، پیغام دادند که نظرتان را در این موضوع بنویسید و بنده برای ایشان نوشتم که به نظر من این اقدام مجمع تشخیص برخلاف قانون اساسی است. راه حل دادم که اگر مجمع حرفی در این زمینه دارد که فلان ماده منطبق بر سیاست‌های کلی نیست، می‌تواند زمانی که طرح یا لایحه‌ای بررسی می‌شود نماینده او در جلسات کمیسیون مربوط حضور یافته و نظر مجمع را اعلام کند. در صحن علنی مجلس نیز حضور یافته و نظرات خود را اعلام کنند. اما زمانی که نمایندگان رای دادند همه چیز تمام است و امکان بررسی مصوبه مجلس در مجمع وجود ندارد.

برداشتی که از صحبت‌های شما می‌شود این است که شما رئیس مجلسی را می‌پسندید که با حاکمیت تقابل ایجاد کند.

اگر چندین بار اجازه ندهند که بررسی ایرادات هیات عالی نظارت به طرح‌ها و لوایح در دستور کار مجلس قرار گیرد، قبول دارم تنش‌هایی ایجاد خواهد شد، اما بالاخره این اختلاف به رهبری خواهد کشید و ایشان هیاتی را انتخاب می‌کنند تا این اختلاف تعیین تکلیف شود. اینکه افراد در جمع خصوصی بگویند این کار غلط است، اما در عمل همه تابع باشند کار درستی نیست.

 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.