افزوده‌شدن ۴ شرط مسخره برای نامزدی ریاست‌جمهوری!

محمدرضا جلایی‌پور در یادداشتی با عنوان «افزوده شدن ۴ شرط مسخره برای نامزدی ریاست جمهوری» نوشت.

به گزارش تازه‌نیوز، امروز با نوعی قانون‌گذاریِ خلاف قانون توسط شورای نگهبان چهار شرط جدید و مسخره به شرایط داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری اضافه شد که هر چهار مورد محدودکنندهٔ حق انتخاب شهروندان و آزادی و عادلانگی انتخابات و ابزارهایی برای حذف رقبای سیاسی اصولگرایان است و شایستهٔ نقد و اعتراض:

شرط سنی ۴۰ تا ۷۵ سال

این حد از سن‌زدگی مایهٔ تعجب است. می‌توان ۷۶ یا ۳۹ سال سن داشت و از رئیس جمهوری میان‌ساله توانایی بیشتری برای ادارهٔ کشور داشت. نشانهٔ روشنش هم این‌که بسیاری از رؤسای دولت توانا در جهان زیر ۴۰ سال (از جمله سانا مارتین، جاسیندا آردن، ایمانوئل مکرون، سباستین کورتز، ایراکلی گاباشویلی و میرحسین موسوی) یا بالای ۷۵ سال (از جمله جو بایدن، مهاتیر محمد، محمود عباس و محمد باجی قائد سبسی) سن داشته‌اند.

 شرط داشتن مدرک کارشناسی ارشد یا معادلش‌

مدرک‌زدگی حاد! توانایی ادارهٔ کشور چه ارتباطی با مدرک دانشگاهی دارد؟ بسیاری از رؤسای دولت توانا در جهان کارشناسی ارشد یا لیسانس نداشته‌اند (از جمله وینستون چرچیل، جان میجر، جاستین ترودو و هری ترومن).

 شرط سابقهٔ حداقل ۴ ساله در وزارت، استانداری، شهرداری شهرهای بزرگ یا سرلشکری

ده‌ها رؤسای دولت توانا در ایران و جهان فاقد سابقهٔ‌ چهارساله در این سمت‌های خاص بوده‌اند. دبیر کلی احزاب بزرگ و بسیاری از سمت‌های مدیریتی دیگر و یا سابقهٔ موفق کمتر از ۴ سال در این سمت‌ها چرا پذیرفته نیست؟

 شرط عدم سوءپیشینه و نداشتن سابقهٔ محکومیت کیفری

ده‌ها رؤسای دولت توانا در ایران و جهان سابقهٔ‌ زندان و محکومیت داشته‌اند. اگر یک سیاستمدار توسط دادگاه از تصدی سمت‌های دولتی منع نشده باشد و سایر شرایط و رای بخشی از شهروندان را داشته باشد، چرا باید از حق سیاسی و شهروندی‌اش برای نامزدی محروم شود؟

برای عادلانه‌تر شدن رقابت انتخاباتی حتی بعضی شرایط قبلی نامزدی ریاست جمهوری در قانون هم شایستهٔ‌ برداشتن بودند. اما متاسفانه چهار شرط مسخرهٔ بالا هم به آن اضافه شد. این شرایط نه خادم انتخابات عادلانه‌ و آزادتر، که محدودکنندهٔ حق انتخاب شهروندان برای سمتی‌اند که اساسا صلاحیت برای آن با این معیارهای کمّی و صوری قابل سنجش نیست.

مثلا در همین انتخابات ۱۴۰۰ همین چند شرط جدید بیش از ۶ نامزد مطرح غیراصولگرا را قبل از شروع رقابت حذف غیرعادلانه می‌کند.

آقای روحانی! زیر بار نقض آشکار قانون اساسی توسط شورای نگهبان نروید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.