خاطره‌ هاشمی‌رفسنجانی از غواصی در خلیج فارس +گلایه رهبری از خاتمی

با اصرار سعید رفتیم. لباس غواصى پوشیدم. کپسول اُکسیژن به‌دوش کشیدم و وزنه نُه‌کیلویى به کمر بستیم. تا عمق سه مترى دریا رفتیم و ساعتى غواصى کردیم؛ نشاط‌آور است.

به گزارش تازه‌نیوز، بخش‌هایی از کتاب خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی در سال 77 در انصاف نیوز منتشر شده که در ادامه می‌خوانید:

دوشنبه ۳ فروردین ۱۳۷۷

در رادیوها و رسانه‌هاى بیگانه، اظهارات پریروز رهبرى در مشهد مورد بحث قرار گرفته و به عنوان مخالفت با سیاست‌هاى آقاى خاتمى، رییس‌جمهور در مورد تشنج‌زدایى و جذب سرمایه‌هاى خارجى و آزادى مطبوعات، تلقى شده است.

در رسانه‌هاى عربستان سعودى، از اظهارات من در نمازجمعه تهران استقبال شده است؛ تصمیم چند کشور نفت‌خیز به رهبرى عربستان، براى کم‌کردن از میزان تولید، تأثیر خوبى بر قیمت نفت گذاشته است.گفته شد که قیمت نفت تا سه دلار بالارفته.

انتخابات کوزوو دیروز برگزار شد و على‌رغم تحریم مخالفان ابراهیم روگوا، اولین رییس‌جمهور کوزوو حدود ۶۵ درصد مردم در انتخابات شرکت کرده‌اند.

تا ساعت ده و نیم صبح در پاویون به مطالعه گذشت. سپس براى بازدید از جزیره رفتیم. محسن و آقای یزدان‌پناه، مدیرعامل منطقه آزاد کیش هم همراه بودند. در مسیر توضیحاتی از آقاى یزدان‌پناه مى‌گرفتم. از پاویون در حال ساخت بازدید کردیم. عفت هم از پلاژ خانوادگى بازدید کرد. از پارک‌وحش در حال احداث و استخر و دلفین و شیر دریایى آن که توسط آقاى مهندس حسین ثابت بکتاش ساخته مى‌شود، بازدید کردیم. مهندس مجرى توضیح داد که چیزى شبیه دیزنی‌لند پاریس مى‌سازند.

از طریق جاده دنیا، دور کیش گشتیم و جنگل‌ها و چاه‌هاى آب بادى و مزرعه‌کاهو، هندوانه، خیار و طالبى زیر پلاستیک [گلخانه‌ای] را دیدیم. سپس از استخر وسیع و مدرن تازه سازمان، سالن بدن‌سازى و حمام‌هاى بخار و سوناى خشک و آبى بازدیدکردیم؛ مُشرف بر دریاست، با منظره جالب.

از محل مسجدى‌ که در وسط میدان نزدیک آن در حال ساخت است و طرح‌هاى ساختمانى دیگر و در دست اجرا، عبورى بازدید کردیم. از سخت‌گیرى‌هاى حفاظت اطلاعات، بدون اینکه در قلمرو مسؤولیت آن باشد، گله داشتند. از عدم همکارى هواپیمایى کشورى با کیش‌ایر، در مورد دادن جواز پرواز از خارج و یا پروازهاى بیشتر داخلى هم شاکى‌اند. بودجه سال جارى را حدود ۳۰ میلیارد تومان به شوراى عالى مناطق آزاد پیشنهادکرده‌اند.

عصر و شب به مطالعه و استراحت و شنا در دریا گذشت. در منطقه مرجانى، کف پایم روى سنگ‌هاى مرجانى مجروح شد.

سه‌شنبه ۴ فروردین ۱۳۷۷

در خبرها، مسایل روسیه مهم است. آقاى یلتسین، رییس‌جمهور، پس از دوهفته استراحت در نقاهتگاه در اثر کسالت، همه را غافگیر و کابینه را منحل و نخست‌وزیر و همه وزیران را برکنار کرد؛ سابقه این‌گونه حرکت‌ها را داشت، ولى نه با این وسعت. نخست‌وزیر موقت نصب‌کرد. گفتند سیاست‌ها عوض نشده، بلکه این اقدام به خاطر ضعف در اجرا بوده است. تفسیرها گوناگون است و باید منتظر آینده بود.

مورد دیگر، سفر یازده روزه آقای بیل کلینتون، رییس‌جمهور آمریکا به کشورهاى آفریقایى است.

در محافل سیاسى، بحث و تفسیر اظهارات رهبرى در مشهد مطرح است. بعضى مى‌گویند، تعریف سطحى رهبرى در پیام نوروزى از آقاى خاتمى، مقدمه‌اى بوده بر طرح مخالفت با سیاست‌هاى مطبوعاتى و تشنج زدایى با آمریکا. خواسته‌اند حساب شخص رییس‌جمهور را از این مسایل جدا کنند و بعضى معتقدند که نحوه مصاحبه آقاى خاتمى و نبودن عکس امام و رهبرى در تصویر مصاحبه و تأکید بر لزوم تشنج زدایى، به‌ منظور کسب سرمایه‌هاى خارجى براى حل مشکلات، باعث تصمیم رهبرى به انتقاد شده است.

عصر مربى غواصى آمد و من را براى آموزش غواصى بُرد. سعید لاهوتی، همسر فاطی هم همراهمان بود؛ با اصرار سعید رفتیم. لباس غواصى پوشیدم. کپسول اُکسیژن به‌دوش کشیدم و وزنه نُه‌کیلویى به کمر بستیم. تا عمق سه مترى دریا رفتیم و ساعتى غواصى کردیم؛ نشاط‌آور است. تماشاى کف‌ دریا، با ماهیان رنگارنگ و مرجان‌هاى متنوع، بسیار جالب بود.کمى هراس داشتم؛ به خاطر خوابى که همین امروز عصر دیده بودم. در خواب دیدم که پدرم فوت شده‌اند و گریه مى‌کردیم.
زیر جنازه ایشان حرکت مى‌کردم و سنگینى تابوت را حس مى‌کردم، ولى پس از چند دقیقه، تمرین در عمق‌ها و عادت‌کردن به تنفس با هواى فشرده، روحیه‌ام را عادى کرد. مربى از شجاعت و یادگیرى سریع، ابراز رضایت نمود.

 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.