واردات واکسن کرونا توسط بخش خصوصی تا دو هفته دیگر

ریاحی گفت: بیش از ۴ نوع واکسن در سازمان غذا و دارو ثبت نشده است، اگر شرکتی بخواهد فایزر وارد کند باید آن را ثبت کند که این پروسه به نوبه خود زمان‌بر است.

به گزارش تازه‌نیوز و به نقل از ایلنا، ناصر ریاحی در مورد آخرین وضعیت واردات واکسن کرونا توسط بخش خصوصی اظهار کرد: با سازمان غذا و دارو توافق شده که پروفرم‌های مربوط به واکسن را خارج از نوبت و به صورت سریع اختصاص دهند. بعد از این توافقات ما آخرین پروفرم‌های خود را پنجشنبه دادیم که تا دوشنبه ثبت سفارش انجام شود. در صورتی که این شرایط مهیا شود بلافاصله سفارش می‌دهیم.

وی افزود: طی نامه‌ای با واردات ۶ میلیون دوز موافقت شده اما الان ما ۱۰۰ هزار دوز واکسن کرونا به صورت آزمایشی وارد می‌کنیم تا مسیر، انبار، نحوه ثبت نام و غیره آزمایش و مشخص شود. اگر همه مسائل به درستی پیش رفت سپس هر هفته ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار دوز وارد می‌کنیم تا ۶ میلیون دوز کامل شود.

رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو در ادامه تصریح کرد: برای واردات هر ۶ میلیون دوز مجوز داریم اما ثبت سفارش در هر مرحله انجام می‌شود چراکه پرداخت پول ۶ میلیون دوز در توان ما نیست.

ریاحی در ادامه خاطرنشان کرد: هنوز هیچ شرکتی ثبت سفارش انجام نداده یا ثبت سفارش آن تایید نشده است. واردات این ۱۰۰ هزار دوز واکسن نیز توسط یک شرکت انجام می‌شود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا برنامه‌ای برای واردات واکسن فایزر وجود دارد یا خیر گفت: آقای رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا اعلام کردند که واردات این واکسن اگر ساخت آمریکا نباشد مانعی ندارد. اما واردات واکسن فایزر در برنامه‌های ما نیست. البته در مورد همه شرکت‌ها اطلاع ندارم اما این سه شرکتی که قرار است برای اتاق بازرگانی وارد کنند چنین برنامه‌ای ندارد.

بیشتر بخوانید:

نایب رییس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی تهران در ادامه بیان کرد: نکته مهم این است که بیش از ۴ نوع واکسن در سازمان غذا و دارو ثبت نشده است، اگر شرکتی بخواهد فایزر وارد کند باید آن را ثبت کند که این پروسه به نوبه خود زمان‌بر است. فکر نمی‌کنم که کسی در جهت واردات فایزر تلاشی کرده باشد چراکه ما فکر می‌کردیم واردات آن ممنوع است. اگر کسی بخواهد آن را وارد کند طبق مراحل ابتدا باید آن را ثبت کند.

وی در مورد زمان واردات این واکسن‌ها به کشور تصریح کرد: اگر دوشنبه این هفته بتوانیم تاییده ثبت سفارش را بگیریم، طی دو هفته می‌توانیم واکسن را وارد کنیم چراکه واکسن‌ها آماده هستند و مشکلی وجود ندارد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.