از زن موتورسوار تا وزیر احمدی‌نژاد

در اولین روز ثبت‌نام انتخابات ریاست‌جمهوری چه گذشت؟

انتخابات ۱۴۰۰ و ثبت‌نام از داوطلبان انتخابات دوره سیزدهم ریاست جمهوری با حواشی بسیار کلید خورد.

به گزارش تازه‌نیوز، ثبت‌نام از داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری از صبح امروز با دستور رسمی وزارت کشور، در محل این وزارتخانه آغاز شد.

زمان‌بندی ثبت نام برای انتخابات ریاست جمهوری

ثبت‌نام از داوطلبان فقط در وزارت کشور انجام می‌شود و داوطلبان از ۲۱ ام تا روز ۲۵ اردیبهشت می‌توانند در این انتخابات ثبت نام کنند. زمان ثبت‌نام از ساعت ۸ الی ۱۸ خواهد بود و صلاحیت داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری از ۲۶ تا ۳۰ اردیبهشت در شورای نگهبان بررسی می‌شود.

ثبت نام زنان برای رئیس جمهور شدن!

اولین داوطلب یک زن، با مدرک دکترای علوم سیاسی و به گفته خودش ملقب به مهربانو بود. وی در پاسخ به این‌که شعار شما چیست، پاسخ داد: ما می‌توانیم چون می‌خواهیم، ما می‌خواهیم، چون می‌توانیم! ادامه صحبت‌های این داوطلب را بشنوید:

چهره‌هایی که در اولین روز ثبت نام کردند

وهاب عزیزی در ساعت ابتدایی از اولین روز ثبت‌نام از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری با حضور در ستاد انتخابات کشور، به عنوان نامزد جریان سوم در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری برای حضور در انتخابات نام‌نویسی کرد. این فعال سیاسی شعار خود را «جهاد برای حل مشکلات مردم، جهاد برای قطع زنجیره فساد، ویژه‌خواری و رانت» اعلام کرد و طی سخنانی گفت: مردم ما همیشه در عرصه‌های مختلف جهاد حضور داشتند و نقش‌آفرینی کردند و حق مردم هست که برای حل مشکلات آن‌ها اقدام جهادی انجام شود.

ثبت نام وهاب عزیزی برای ریاست جمهوری


محمدحسین نامی وزیر ارتباطات دولت احمدی‌نژاد، نیز با حضور در محل ستاد انتخابات کشور برای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کرد. از دیگر سوابق محمدحسین نامی می‌توان به معاونت وزارت دفاع و معاونت ستاد مشترک ارتش و وابسته نظامی ایران در کره شمالی اشاره کرد.

محمدحسین نامی در ستاد انتخابات وزارت کشور


داوطلب ثبت‌نامی بعدی اما خانمی موتورسوار با تیپی متفاوت و کلاه کاسکت موتورسواری بود، عکس‌ و ویدیوی صحبت این داوطلب را ببینید:


در این بین، علوانی داوطلبی اهل یاسوج که در سال ۹۶ نیز برای انتخابات ریاست جمهوری اعلام آمادگی کرده بود، برای ثبت‌نام در سیزدهمین دوره انتخابات در وزارت کشور حاضر شد. او ادعا کرد که در ۳دقیقه ثابت می‌کند نسل بشر تا ۲۰سال آینده از بین می‌رود! صحبت‌های امسال و سال ۹۶ او را بشنوید:


نفر بعدی داوطلبی ۲۷ ساله بود که با کت و کروات و بازوبند کاپیتانی در وزارت کشور حاضر شد. در برگه‌ای که او در دست داشته نوشته شده بود: با فرستادن زنان به شوراها و فمنیزه کردن یک نهاد مردسالار جامعه‌ای امن‌تر بسازیم.

همچنین نوشته بود: سیاست عرصه عالمان علوم انسانی است.

داوطلب ریاست جمهوری کرواتی/ ۲۷ ساله


کاندیدای بعدی با ظاهری کفن‌پوش، قرآن و عصا به دست و ماسکی از پرچم ایران به صورت، برای ثبت‌نام  وارد وزارت کشور شد. وی در توضیح حضور خود برای ثبت‌نام ریاست جمهوری گفت که آمده است کشور را از مشکلات نجات دهد.


پس از حواشی مربوط به این کاندیداها، سعید محمد، فرمانده پیشین قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا ساعت ۱۱:۳۰ برای ثبت‌نام در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ستاد انتخابات وزارت کشور حاضر شد.

خبرهای مربوط به حضور سعید محمد از روزهای قبل از انتخابات نیز همواره داغ بود اما امروز با خبر جا گذاشتن شناسنامه‌اش، تا ساعت چند صد دلاری و پوشاندن شناسنامه برای دیده نشدن نام مادرش، توجه بیشتری به ‌خصوص در فضای مجازی متوجه او بود.
ساعت سعید محمد

سعید محمد، کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در جمع خبرنگاران به تشریح بخشی از برنامه‌هایش پرداخت و گفت: من نسبت به دور زدن تحریم‌ها و لغو آن‌ها تبحر دارم.

بخش‌هایی از اظهارات سعید محمد به شرح زیر است:

* جوان‌گرایی لازم است؛ امروز در همه عرصه‌ها نیاز به اصلاح اصول داریم.
* نیاز به مشارکت حداکثری مردم برای پشتوانه دولت سیزدهم داریم.
* تیم قوی و مجربی دارم و برخی را پیش از انتخابات معرفی می‌کنم.
* در بخش یارانه‌ها برنامه‌های عدالتی ایجاد می‌کنیم.
* خودرو از سوءمدیریت رنج می‌برد و ما آن را به یک خدمت ملی تبدیل می‌کنیم.
* با رویکرد تولیدمحور به اصلاح امور بانک‌ها می‌پردازیم.
* از ایرانی‌های خارج از کشور می‌خواهیم برای ارتقا کشور مشارکت کنند.
* این‌که نگاه‌ها به ۴+۱ باشد اشتباه استراتژیک است؛ باید به دیپلماسی عمومی توجه ‌کنیم.
* [درباره حضور رئیسی در انتخابات] با توجه به این‌که رئیسی تا به حال اعلام موضع نکرده بعد از ثبت‌نام اعلام نظر می‌کنم.
* مستقل شرکت می‌کنم.
* تعهدی به کسی نداریم و تعهد ندادیم که دولت سهامی باشیم.
* نباید وارد عرصه‌ای شویم که سفره مردم به گروگان گرفته شود؛ راستی‌آزمایی می‌کنیم.
* من نسبت به دور زدن تحریم‌ها و لغو آن‌ها تبحر دارم.
* شأن رهبری بالاتر از این است که از ایشان اذن دریافت شود.
* ممکن است برخی سوال بپرسند اما ایشان تمایلی ندارند.
* بیشترین آسیب به فضای اجرایی کشور را دو قطبی اصلاح‌طلب و اصول‌گرا زده است.

ثبت نام سعید محمد در وزارت کشور


از دیگر ثبت‌نام کنندگان، سید وحید کریمی، دیپلمات پیشین ایران در لندن بود که با حضور در وزارت کشور اعلام کاندیداتوری کرد.

سید وحید کریمی در وزارت کشور


چهره شناخته شده بعدی، سردار حسین دهقان بود که همراه با همسرش در محل ثبت نام کاندیداهای ریاست جمهوری در وزارت کشور حضور پیدا کرد.

سردار حسین دهقان، در پاسخ به این سوال که آیا با سایر کاندیداهای نظامی ائتلاف می‌کنید یا خیر، گفت: هر کسی تکلیف خود را بهتر می‌داند و بنده چنین تکلیفی را برای خودم قائل نیستم.

* بدون منتظر ماندن برای کسی، در روز اول ثبت نام آمده‌ام چراکه معتقدم که نظم برایم مهم است.
* نباید مردم را تا آخرین لحظه منتظر نگه داشت. باید با مردم روراست بود. بیشتر مشکلات کشور ناشی از عدم شفافیت است. دوران عدم شفافیت‌ها به پایان رسیده.
* {موضع درباره برجام} برجام یک تصمیم ملی است و مسئولین در چارچوب نظام باید برجام را انجام دهند و باید تمام عیار مورد توجه قرار می‌گرفت. برجام را در ابتدا قبول داشتم و در مورد اجرا انتقاد داشتم.
* (عمل به قانون اساسی} رئیس جمهور باید تمام وظایف و اختیارات را با قدرت انجام دهد آن‌هایی که گفتند اختیارشان کم بوده خودشان نتوانستند.


محمد زارع فومنی نیز وارد عرصه شد. وی از فعالان سیاسی ایرانی و دبیرکل حزب مردمی اصلاحات است. او نامزد انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری بود اما پس از گذشت چند روز در نامه‌ای خطاب به ستاد انتخابات وزارت کشور و شورای نگهبان از کاندیداتوری انصراف داد.

مدیر مسئول روزنامه صدای اصلاحات پیشتر گفته بود معاون اول و نیمی از کابینه‌اش زن خواهند بود و به نفع هیچ نامزدی نیز کنار نخواهد رفت.


در روز اول ثبت‌نام انتخابات ریاست جمهوری، چند نفر ثبت‌نام کردند؟

طبق اعلام دبیر ستاد انتخابات کشور، در اولین روز ثبت نام داوطلبان انتخابات ۵۷ نفر برای این منظور مراجعه کردند و تعدادی از پرونده‌ها با نقص مدرک روبه‌رو بود که به داوطلبان فرصت خواهیم داد تا مجدداً به ستاد انتخابات مراجعه کنند.

منتظر کاندیداتوری این چهره‌ها در انتخابات ریاست جمهوری باشید

صبح امروز سوت آغاز روند نام‌نویسی از داوطلبان شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ به صدا درآمده و داوطلبان تا شنبه فرصت دارند تا با حضور در ستاد انتخابات سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری نام‌نویسی کنند و به این ترتیب به‌ طور رسمی از تمایل‌شان برای کاندیداتوری پرده بردارند. آن ‌هم در شرایطی که تاکنون چهره‌های متعددی از جریان‌های مختلف سیاسی پیشگام شده و حضورشان در ستاد انتخابات، از آن‌جا که صراحتا از تمایل‌شان سخن گفته‌اند، قطعی است و بسیاری از چهره‌ها نیز اگر چه خود کلامی در این رابطه نگفته‌اند اما گمانه‌زنی‌هایی درباره‌شان مطرح شده و می‌شود و باید دید در روزهای پیش ‌رو گذرشان به ستاد انتخابات می‌افتد یا نه!

به نقل از اعتماد، تا این جای کار در شرایطی که در جریان اصلاحات قرار به نام‌نویسی ۱۴ نفر بود، اما در حال حاضر گفته می‌شود که احتمالا ۱۲ نفر از این ۱۴ چهره سیاسی اصلاح‌طلب به ‌طور تشکیلاتی و در چارچوب «جبهه اصلاحات ایران» اعلام کاندیداتوری خواهند کرد.

اسحاق جهانگیری معاون اول رییس‌جمهوری، مصطفی تاج‌زاده از فعالان سیاسی مشهور جریان اصلاحات، مسعود پزشکیان نماینده مجلس، محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران، محمد شریعتمداری وزیر کار، مصطفی کواکبیان دبیرکل حزب مردم‌سالاری، محمد صدر عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، محمود صادقی دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها، زهرا شجاعی کنشگر سیاسی، شهیندخت مولاوردی دستیار سابق رئیس‌جمهوری در امور شهروندی، عباس آخوندی وزیر پیشین راه و شهرسازی دولت روحانی و صادق خرازی دبیرکل حزب ندای ایرانیان افرادی هستند که به «جبهه اصلاحات ایران» برنامه ارائه کرده و بنا بر قرار از پیش تعیین ‌شده در این نهاد اجماع‌ساز نام‌نویسی می‌کنند. در این میان اما تکلیف محمدجواد ظریف و محمدرضا عارف که از قضا جزو ۵ نفر نخست فهرست ۱۴ نفره پیشنهادی بودند، هنوز نامشخص است و به‌خصوص احتمال کاندیداتوری ظریف بسیار اندک است. بماند که این احتمال در مورد اسحاق جهانگیری نیز مطرح شده.

در میان اصلاح‌طلبان اما افراد دیگری هم هستند که به‌ طور مستقل نام‌نویسی می‌کنند؛ محسن مهرعلیزاده و محسن رهامی ازجمله این افراد هستند. همزمان اما نام علی مطهری و علی لاریجانی که این سال‌ها به عنوان اصولگرایانِ میانه‌رو نزدیک به جریان اصلاحات شناخته می‌شوند نیز مطرح است. با این تفاوت که اولی صراحتا اعلام کاندیداتوری کرده و دومی، هنوز کلامی نگفته است. هر چند گمانه‌زنی‌ها درباره نام‌نویسی لاریجانی تقویت شده و دیروز هم جمعی از نمایندگان ادوار مجلس در بیانیه‌ای از او برای نام‌نویسی دعوت کردند.

قاعده‌ای نانوشته بر انتخابات حاکم است که گزینه‌های اصلی اغلب کاندیداتوری خود را پیشاپیش اعلام نمی‌کنند و در ساعات پایانی مهلت نام‌نویسی به وزارت کشور مراجعه می‌کنند.

با توجه به اخبار منتشر شده احتمالا سیدابراهیم رییسی روز عید فطر به وزارت کشور می‌رود اما هنوز خبری از ورود محمدباقر قالیباف به انتخابات نیست. سعید جلیلی از دیگر گزینه‌های اصلی اصولگرایان است، هر چند تاکنون در این باره صحبت نکرده است. اما در این بین محمود احمدی‌نژاد هم حاضر است و از ماه‌ها پیش فعالیتش را معطوف به انتخابات دنبال می‌کند.

اصولگرایان نیز اگر چه در چند نهاد موازی از گزینه‌هایی تا حدودی مشخص صحبت می‌کنند، اما حتی در این جمع نیز با چهره‌هایی چون عزت‌الله ضرغامی مواجهیم که نامه موحدی‌کرمانی و شورای وحدت را دریافت کرد و جواب منفی داد.

از دیگر سو چهره‌هایی با پیشینه نظامی نیز از عزم‌شان برای اعلام کاندیداتوری گفته‌اند و رستم قاسمی، سعید محمد، محسن رضایی و حسین دهقان از شاخص‌ترین چهره‌های دارای پیشینه نظامی هستند. اما چهره‌هایی چون سردار علیرضا افشار فرمانده اسبق بسیج و معاونت وزیر کشور دولت نهم نیز هستند که رسما اعلام کاندیداتوری کرده است. سرتیپ محمدحسن نامی، عضو هیات علمی دانشگاه عالی دفاع ملی نیز پیش از این اعلام کاندیداتوری کرده بود.

سیاسیونی که از مجلس کنونی پیش‌گام شدند هم کم نیستند؛ گزینه‌هایی ازجمله سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی و علی نیکزاد، نواب رییس مجلس و فریدون عباسی رییس کمیسیون انرژی مجلس. صادق خلیلیان وزیر جهاد کشاورزی دولت دهم، اسدالله بادامچیان دبیرکل حزب موتلفه اسلامی، ابوالقاسم رئوفیان دبیرکل حزب اسلامی ایران، شاهین محمدصادقی مسوول سابق سازمان بسیج جامعه پزشکی کشور و سیدعباس نبوی مدیر موسسه تمدن و توسعه اسلامی دیگر افرادی هستند که طی روزهای گذشته از تمایل‌شان به نام‌نویسی و ورود به صحنه انتخابات پرده برداشته‌اند.

برای پیگیری اخبار انتخاباتی و ثبت‌نام از داوطلبان این دوره از انتخابات ریاست جمهوری، طی روزهای آتی همراه صفحه آرشیو اخبار انتخابات ۱۴۰۰ تازه نیوز باشید.

۱ نظر
  1. علیرضا

    سلام
    حقوقهای نجومی و بیمه پاسارگاد
    اخیرا متوجه شدیم که یکی از حقوق بگیرهای نجومی در شرکت بیمه پاسارگاد اخیرا متوجه شدیم که یکی از حقوق بگیرهای نجومی بنام سید مرتضی حسنی عقدا با عنوان معاون اقتصادی مدیرعامل در بیمه پاسارگاد مشغول شده است که پس از بررسی دیدیم که ایشان با حمایت آقای دکتر همتی ریاست بانک مرکزی در بیمه پاسارگاد هستند و جالبتر اینکه برای قدردانی از اقای همتی خواهرزاده ایشان بنام آزاده دحیدری را با سن و سابقه کم با پست مدیریتی و زیر نظر مستقیم آقای عقدا استخدام میشود
    در بیمه پاسارگاد چه خبر است که برخلاف دستور رهبری مبنی بر برخورد با حقوق بگیرهای نجومی و ژن خوب عمل میکند
    کسی نیست رسیدگی کند

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.