نامزد انتخابات: حکومت مختار است یک‌ هفته اینترنت را قطع کند!

فیروزآبادی گفت: «اگر حکومت نماینده مردم است و با رای مردم انتخاب شده و همین حکومت تشخیص بدهد که باید یک هفته اینترنت قطع شود، باید این اختیار را داشته باشد و نمی‌تواند برای ۷ روز قطع کردن اینترنت رفراندوم برگزار کند.»

به گزارش تازه‌نیوز و به نقل از دیده‌بان ایران، نام او پیش از آن و بیش از هر چیز با فضای مجازی گره خورده‌ و به دلیل سمتی که برعهده دارد، اغلب گفت‌وگوهای رسانه‌ای‌اش حول محور فضای مجازی و چالش‌های آن بوده است. دیروز اما پایگاه خبری- تحلیلی جماران با ابوالحسن فیروزآبادی نه صرفا به عنوان دبیر شورای عالی فضای مجازی و رییس کمیته مرکزی ملی فضای مجازی ایران، بلکه از منظر یک کاندیدای انتخابات، آن ‌هم در سطح ریاست‌جمهوری گفت‌وگو کرده است؛ گفت‌وگویی که در آن، این داوطلب حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری، از شبکه اجتماعی کلاب‌هاوس تا حوادث آبان ۹۸ و حتی فایل صوتی ظریف اظهارنظر کرده است.

آن‌چه در مجموع از گفته‌های فیروزآبادی محل تامل است، بیشتر همان مباحث مربوط به حوزه فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی است. شاید همین باعث شده که اگرچه فیروزآبادی در مورد بسیاری از مسائل صحبت کرده اما پاسخ او به پرسش‌هایی درباره فیلترینگ کلاب‌هاوس _که این روزها یکی از محبو‌ب‌ترین شبکه‌های اجتماعی نزد شهروندان فارسی‌زبان و ایرانی است_ بیش از دیگر مسائل مورد توجه قرار گرفت. آنجا که فیروزآبادی در پاسخ به این‌که آیا بحث فیلتر کلاب‌هاوس در شورای عالی فضای مجازی مطرح شده، گفته که این بحث در کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه مطرح شده و توضیحاتی در این رابطه داده اما جالب آن است که او تلاش کرده با نوعی هوشمندی سیاسی به این پرسش که با فیلتر کردن مخالف است یا موافق پاسخ صریح و روشن ندهد و تنها به بیان این جمله اکتفا کند که «اگر خلاف قانون کرده باشند، نباید این کار را بکنند.»

او همچنین درمورد خلاف قانون بودن فیلتر کلاب‌هاوس نیز توضیح داده است: «در این تشکیک است که صادر شده یا نشده. من اطلاعی ندارم. فکر می‌کنم آقای جهرمی در کلاب‌هاوس اشاره‌ای داشتند. چون بعضی تصمیم‌گیری‌ها در جلسه حضوری و بعضی دیگر در چارچوب نرم‌افزار است.» این داوطلب حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم در ادامه گفته است: «در چارچوب نرم‌افزار فیلتر شدن کلاب هاوس تصویب شده بود؛ لذا الان تشکیک هست و بعضی می‌گویند قانونی بوده و بعضی می‌گویند قانونی نبوده است. کسانی که معتقدند قانونی بوده به فیلتر کردن اقدام کرده‌اند و کسانی که معتقد نبودند قانونی بوده اقدام نکرده‌اند.»

او البته درمورد شایبه ملی شدن اینترنت و قطع دسترسی به اینترنت جهانی نیز توضیح داده و آن را غیرعلمی خوانده است، چراکه به ‌گفته او، از آنجا که نظام بهداشت، حمل و نقل، بانک‌ها و… به اینترنت جهانی نیاز دارند، «حتی در کشورهای عقب‌افتاده آفریقایی هم نمی‌شود این را پیاده‌سازی کرد؛ چه برسد در کشور ایران که به هر حال یک سطح اقتصادی قابل‌توجهی در دنیا دارد!»

لحن و ادبیات فیروزآبادی در توصیف کشورهای آفریقایی، آن‌هم در شرایطی که او وارد کارزار انتخابات ریاست‌جمهوری شده و خود را برای رقابتی انتخاباتی در بالاترین سطح ممکن آماده می‌کند، محل تامل است اما فارغ از آن، محافظه‌کاری او در موضع‌گیری در حوزه اینترنت نیز حائز اهمیت است. فیروزآبادی گفته است: «اگر حکومت نماینده مردم است و با رای مردم انتخاب شده و همین حکومت تشخیص بدهد که باید یک هفته اینترنت قطع شود، باید این اختیار را داشته باشد و نمی‌تواند برای ۷ روز قطع کردن اینترنت رفراندوم برگزار کند.»

فیروزآبادی البته در بخش‌های مختلفی از این مصاحبه پای فضای مجازی را به صحبت باز کرده و ازجمله در بخشی از این اظهاراتش با اشاره به حوادث آبان سال ۹۸ گفته است: «دولت آقای روحانی در تصمیم‌گیری‌ها به‌ شدت تحت تاثیر فضای مجازی بود ولی کافی نبود. حادثه آبان به نظر من به‌ دلیل عدم شناخت تحول جهانی و جهانی شدن و نقش جامعه در حکمرانی بود. حتما باید یک سیاستگذاری مهم را قبلا به گفتمان اجتماعی برسانی و اگر به گفتمان اجتماعی نرسانی، حتی اگر در مجلس شورای اسلامی هم تصویب می‌کردند، حادثه آبان ‌ماه، شاید با شدت کمتری اتفاق می‌افتاد.»

فیروزآبادی همچنین معتقد است که یکی از دلایل حوادث آبان‌ ماه ۹۸ این بود که این تصمیم شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران سه قوه، «اصلا به اطلاع ملت نرسیده بود. (تا پیش از آن تصمیم) همواره به ‌صورت یک‌طرفه گفته می‌شد که شاید بنزین گران شود، ولی موضوع به بحث گذاشته نمی‌شد.»

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.