حکم پاره‌کننده تصویر سردار سلیمانی صادر و اجرا شد

توضیحات معاون دادستان درباره سرنوشت جوانی که به اتهام پاره کردن بنر بزرگِ سردار سلیمانی بازداشت شده بود، مورد توجه قرار گرفته همان‌گونه که ویدیوی اقدام او در دی ۹۸ فراگیر شده بود.

به گزارش تازه‌نیوز، هر چند ترور سردار سلیمانی از همه نظر خسارت فراوان وارد کرد ولی به سبب حضور گسترده مردم در چند شهر و در مراسم تشییع و وداع با پیکر شهید، اهمیت داشت چرا که بر تفسیر اعتراضات آبان اثر گذاشت. با این حال یک اتفاق تلخ -ساقط کردن هواپیمای اوکراینی در آسمان ایران و ۷۲ ساعت انکار و ارایه اطلاعات نادرست- خشم و کین انباشته را در لایه‌هایی از جامعه سرریز کرد و این بار اتفاقا بیش از آبان مورد توجه رسانه‌های فارسی زبان قرار گرفت چون تم سیاسی پررنگ‌تری به نسبت آبان داشت.

در این میان تصویر جوانی که برای پایین کشیدن و آتش زدن تصویر سردار سلیمانی تلاش می‌کند و در پی آن دستگیر می‌شود، در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی انتشاری گسترده داشت و شایعات متنوعی هم درباره سرنوشت او پیچید و این که چه بر سر او آمده است.

معاون دادستان اما توضیح داده قاضی (یا دستیار او که یک خانم بوده) حتی یک شب هم پسر را در زندان نگاه نمی‌دارد و تنها از او می‌خواهد روز بعد همراه پدر مراجعه کند.

فردا که با پدر خود به مجتمع قضایی می‌روند، پدر را نشسته روی ویلچر می‌بینند و جدای آن درمی‌یابند زندگی بسیار تنگ‌دستانه‌ای دارند چندان که از عهده تأمین لوازم مدرسه پسر هم بر نمی‌آمده است.

وقتی پسر می‌گوید من این مرد (سردار سلیمانی) را مسبب و عامل تمام بدبختی‌ها می‌دانستم، قاضی نوجوان را موظف می‌کند شخصا درباره سردار سلیمانی تحقیقی انجام دهد و بنویسد و در دادگاه ارایه کند. چون قاضی دریافته بود با زندانی کردن نوجوان، تنها مشکلات آنان بیشتر می‌شود درصدد برمی‌آید ذهنیت او را تغییر دهد.

ظاهرا ۲۰ روز بعد و سر موعد مقرر حاضر می‌شود و تحقیق خود را ارایه می‌کند و پرونده قاعدتاً بسته می‌شود.

این ماجرا در شکل معمول می‌توانست به گونه‌ای دیگر رقم بخورد؛ حکم سنگینی علیه آن پسر صادر می‌شد و جوانیِ خود را در گوشه زندان سپری می‌کرد و با خشم و کین بیشتری به جامعه بازمی‌گشت و در شبکه‌های اجتماعی هم شاهد شایعات گوناگون درباره او می‌بودیم. حتی بعید نبود درباره اعدام یا شکنجه او بشنویم. یک تصمیم درست و انسانی اما سرنوشت متفاوتی رقم زد و از تحمیل هزینه به کشور هم جلوگیری کرد.

هفت صبح گزارش داد: در سخنان معاون دادستان به یک خانم اشاره می‌شود. نمی‌دانم در دستگاه قضایی چه سمتی داشته ولی اگر خانم بوده باشد نشان می‌دهد حضور زنان تا چه حد از خشونت محیط می‌کاهد و تلطیف‌کننده است. همچنین توجیه نوجوان که سردار سلیمانی را مسبب همه گرفتاری‌های خود می‌دانسته به این معنی است که گزاره هزینه کردن بودجه در منطقه را پذیرفته و احساس تبعیض و تحقیر می‌کرده است.

این ویدیو همچنین نشان می‌دهد که جای نهادهای واسط اجتماعی چقدر خالی است چرا که جایی نبوده که در آن پرورش یابد، پناه ببرد و بپرسد و نیازهای خود را تأمین کند و تازه دریافته‌اند با چه مشکلاتی دست در گریبان بوده است.

با موضوعاتی از این دست می‌توان به دو گونه برخورد کرد: در حالت اول خشک و بی‌انعطاف و مطابق با مُر قانون، اتهام را بررسی کرد و مطابق بزه ارتکابی حکمی داد و جوانی را به کنج زندان فرستاد و به پیامد و هزینه و حواشی و مهم‌تر از همه خود سوژه که یک انسان است توجه نکرد. در حالت دوم اما سن و بستر و زمینه‌ها را در نظر گرفت. قاضی و احتمالا خانم قاضی، یا اگر خانم نمی‌تواند بر مسند قضاوت بنشیند دستیار خانم، آن نوجوان را مثل پسر خود دیده با همان اعتراضات و هیجانات و توقعات که به همین آموزش و پرورش سپرده شده بود، اما به قاضی می‌گوید توان خرید دفتر و کاغذ هم ندارد و معلوم نیست قبل از آن چگونه درس می‌خوانده یا اگر ترک تحصیل کرده چرا کسی و جایی پی‌گیر او نشده است.

شجاعت و اعتماد به نفس قاضی هم ستودنی است. چرا که ترجیح معمول این است که مخاطره نکنند و تبعات مراجعه نکردن متهم را به جانب خود نگردانند.

درست است که قاضی مطابق قوانین باید حکم صادر کند اما تشخیص او هم مهم است و تأکید بر اجتهاد قاضی به همین خاطر است هر چند که در عمل همه جا این امکان فراهم نیامده است. سال‌ها پیش یک بار مرحوم دکتر نوربخش رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به انتقاد از قانون چک و صدور حکم زندان گفت: چنانچه عسر و حرج بر قاضی ثابت شود می‌تواند حکم زندان صادر نکند و نمی‌دانم چرا از این اختیار خود استفاده نمی‌کنند.

غرض این که قضاتی این گونه را باید تشویق و احکامی چنین را به رویه تبدیل کرد، چرا که هم از تحمیل هزینه‌های سنگین به جامعه و نظام جلوگیری می‌کنند و هم سری آسوده‌تر بر بالین می‌گذارند و نزد وجدان خود سرفرازند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.