دلیل رفتار ایلان ماسک در بازار بیت‎کوین چیست؟

ایلان ماسک مالک و بنیانگذار شرکت تسلا در چند ماه اخیر با خبرسازی های خود بازار رمز ارزها را به شدت متشنج کرد. بسیاری از تحلیلگران نوسان گیری و کسب سود از این بازار دل فریب در کنار تاثیرگذاری بر بازار تراشه های الکترونیکی را دلیل اصلی رفتارهای متناقض وی می دانند.

به گزارش تازه‌نیوز و به نقل از تحریریه، تارنمای «Outsider Club» در گزارشی نوشت، واقعا ایلان ماسک نسبت به ارز رمزنگاری شده چه حسی دارد؟ اگر گیج باشید سرزنشتان نمی کنم. رفتارهای متغیر اخیر بنیانگذار تسلا، کل بازار رمزنگاری ها را سریعتر از موشک در حال پرتاب شرکت «اسپیس اکس» بالا و پایین کرده است. و به نظر نمی رسد که دور زدن ها و حیله گری های وحشیانه او تمام شده باشد. اسپیس ایکس نام یک شرکت تولیدکننده محصولات صنایع هوافضایی تجاری در آمریکا است. اسپیس‌اکس در ژوئن ۲۰۰۲ توسط ایلان ماسک بنیانگذار تسلا موتورز تاسیس شد.

اول، صرف اعلام اینکه او قصد دارد میزبان «برنامه زنده شنبه شب» «Saturday Night Live » باشد، رمزنگاری سوگولی او «دوج کوین» را به اوج رساند تا به بالاترین سطح برسد. سرمایه گذاران افراطی در انتظار نمایش ماسک و با این تصور قابل درک بودند که وی این ارز را برای مخاطبان جدید به یک دارایی شناخته شده و برند تبدیل می کند و بنابراین قیمت آن به شدت افزایش می یابد، به سمت این رمز ارز هجوم آوردند.

شما می توانستید بخاطر خرید دوج کوین طبق نظریه بالا بخشیده شوید البته اگر او لبخندی بر لب داشته باشد و این ارز رمزنگاری را به عنوان انقلابی در واحد پول غیرمتمرکز بخواند. اما شما می ‌دانید که آن‌ها چه چیزی در مورد کسانی که این فرض را قبول می‌کنند، می گویند: «اینکه با این کار، من و شما را سنگ روی یخ می کنند».

این تکنوکینگ (لقبی که ایلان ماسک به خود نسبت داده و به معنی این است که او یک پیشگام و پادشاه در نوع خود است) جذاب و غیرقابل پیش بینی است که ما در مورد آن صحبت می کنیم! شما باید انتظار رفتارهای غیرمنتظره را داشته باشید. او به جای بازار گرمی کردن و هیجانی کردن مردم برای خرید این رمز ارز، جلوی دوربین ها رفت و دقیقا برعکس عمل کرد. او در یک طرح کسل کننده از دوج به عنوان «کلاهبرداری» یاد کرد. طبق معمول، بازار این ارز را دوباره به ارزش واقعی خود رساند و قیمت در روزهای بعد بیش از ۴۰ درصد سقوط کرد و سرمایه۲۰ میلیارد دلاری را از بین برد.

چند روز پس از آن، او یک توییت جنجالی دیگر درباره رمزارزها منتشر کرد: تسلا دیگر بیت کوین را به عنوان پرداختی برای اتومبیل های برقی خود قبول نمی کند. نه به این دلیل که این ارز سرمایه گذاری دارای نوسان شدید است، بلکه به دلیل اینکه این رمزارز دارای تاثیرات زیست محیطی منفی است.

حتی برای منفعل ترین ناظر نیز شناخته شده است که استخراج بیت کوین برای محیط زیست مضر است. اینکه استخراج آن به مقدار زیادی انرژی نیاز دارد، خبر جدیدی نیست. سالهاست که تحقیقات انجام شده از دانشگاه کمبریج نشان داد که استخراج بیت کوین حدود ۰.۶۹ درصد از مصرف برق جهانی را شامل می شود. اگر بخواهیم مقایسه کنیم، این بیش از مصرف برق کل کشور سوئد است.

مطمئنا مردی با هوش، قدرت و علاقه‌مند به محیط زیست همچون ماسک این را می دانست. در حقیقت، در بیانیه ماموریت تسلا آمده است: «هرچه سریعتر دنیا از اتکاء به سوخت های فسیلی دور شود و به سمت آینده ای با انتشار صفر حرکت کند، بهتر است».

بنابراین، با فرض اینکه ماسک در کل می دانست که خطرات استخراج بیت کوین بر روی محیط زیست مغایر با هدف او از آینده با انتشار صفر با تسلا است، چرا او حالا تصمیم گرفت جلوی پرداخت با بیت کوین را بگیرد؟

این تصمیم او هیچ ارتباطی با محیط، نوسانات ارز، یا علاقه شخصی او به دوج کوین ندارد. موضوع در مورد کمبود گسترده ریزپردازنده ها است.

افزون بر اینکه استخراج کوین یا رمز ارز به مقدار زیادی انرژی نیاز دارد، این کار به تراشه های رایانه ای ویژه با توانایی و قدرت پردازش برای باز کردن قفل سکه ها نیز نیاز دارد. بنابراین استخراج کنندگان در حال جمع آوری تمام تراشه های موجود هستند تا بتوانند ارزهای رمزپایه بیشتری را ایجاد کنند.

این امر موجب کمبود گسترده ریز تراشه های موجود شده و قیمت آنها را به صورت سرسام آوری افزایش داده است.

حال حدس بزنید چه چیز دیگری به ریزپردازنده نیاز دارد؟ اتومبیل! و مخصوصا وسایل نقلیه برقی مانند تسلا. شرکت ماسک پیش از این در سال جاری به دلیل کمبود این ریز پردازنده ها، مجبور شده است قیمت تسلا مدل ۳ که پرفروش ترین خودروی پلاگین در جهان است را ۳ هزار دلار افزایش دهد.

بنابراین ماسک اساسا مجبور است یک تصمیم تجاری و نه محیط زیستی را اتخاذ کند. آیا او می خواهد تراشه های نیمه هادی کمیاب به سمت سرمایه گذاری تسلا در بیت کوین سرازیر شوند یا محصول اصلی که به دلیل ایجاد آن مشهور شده است؟

فکر می کنم سرانجام ایلان ماسک فهمید که پسر خوانده اش پول ناهار فرزند ارشدش را می دزد.

بیشتر بخوانید: بازدهی منفی بازار خودرو در اردیبهشت ماه

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.