فاجعه صادرات در ایران؛ مسئولان کشور از ترکیه یاد بگیرند!

ترکیه با هدف تامین نیاز کارگاه های داخلی، محدودیت هایی را بر سر صادرات مواد خام جهت تولید مبلمان و لوازم منزل اجرایی کرد.

به گزارش تازه‌نیوز، از جمله اصول مسلم اقتصادی آن است که صادرات اگرچه برای کشورها بسیار مهم هستند اما هنگامی ازرش دارند که دولتمردان نسبت به عرضه کافی در داخل کشور اطمینان حاصل کنند و کمبودی برای جامعه و حتی زیرساخت های اقتصادی وجود نداشته باشد. از سوی دیگر صادرات مواد خام اگرچه ممکن است برای کشورها سودآور باشند اما از جمله نکاتی هستند که کمتر از سوی اقتصاددانان توصیه می شوند به ویژه اگر کشورها ظرفیت بهره برداری از این مواد خام و تولید ارزش افزوده بر آن را داشته باشند.

روزنامه «حریت» چاپ ترکیه در گزارشی عنوان داشت ترکیه محدودیت های نسبتا شدیدی را بر سر صادرات موادی همچون رویه چوب، تخته های کارنشده و خام، نئوپان فیبر و انواع مختلف چوب که در صنعت مبلمان مورد استفاده قرار می گیرد برقرار کرده است.

آنکارا در تاریخ ۴ ژوئن فهرست کالاهای صادراتی مشمول محدودیت را به روز کرد و دلیل این تصمیم نیز کاهش تولید مواد اولیه مخصوص ساخت مبلمان در سرتاسر جهان به علت شیوع کرونا عنوان شده است اگرچه در همین دوره تولید مواد خام در ترکیه ثابت باقی مانده است اما صادرکنندگان برای کسب سود بیشتر و سریعتر، این مواد را به خارج می فرساتدند و صنایع داخلی را با مشکل تامین مواد اولیه روبرو کردند.

از آنجاکه صادرات ترکیه افزایش یافت، تولیدکنندگان مبلمان داخلی ترکیه با کمبود مواد اولیه روبرو شدند و دولت این کشور با دادن اولویت به کارگاه های تولیدی، صنایع و اشتغال این کشور، صادرات مواد اولیه را محدود کرد.

تحریریه گزارش داد: نوع برخورد ترکیه برای حمایت از صنعت مبلمان و لوازم منزل درس های مهمی برای مسئولان ایرانی دارد که بازار را به طور کامل به حال خود رها کرده و جز سنگ اندازی بر سر راه تولید و صادرات کار دیگری انجام نداده اند.

فاجعه صادرات در ایران

کورا کالیسکان رئیس مرکز خرید عمده مبلمان ترکیه اظهار داشت با اینکه ترکیه بزرگترین تولید کننده تخته های پوسته و تخته فیبر در اروپا است، تولیدکنندگان داخلی برای یافتن مواد اولیه با مشکل روبرو شده اند.

گفته می شود تا قبل از این صادرات سالانه مواد خام مخصوص مبلمان از سوی ترکیه به ۱۰ میلیارد دلار می رسید. به عنوان نمونه امسال صادرات نئوپان و فیبر نسبت به سال قبل از کرونا ۷۱ درصد افزایش داشت و همین امر موجب شد تا تولیدکنندگان لوازم چوبی منزل نتوانند مواد اولیه مورد نیاز خود را پیدا کنند. به گفته مقامات دولتی این صادرات به اقتصاد ترکیه لطمه زده است.

چین بزرگترین صادرکننده مبلمان در جهان بوده است که در یک سال گذشته بخشی از بازار خود را از دست داده اما ترکیه بازار جهانی خود را بزرگتر کرده است. وی گفت این تصمیم موجب شد تا ۴۰ هزار شرکت تولیدی داخلی دچار زیان شوند. بنابراین هر صادراتی برای اقتصاد مفید نیست و نباید مواد اولیه را صادر کرد.

یک مقام دیگر صنعت مبلمان ترکیه نیز اظهار داشت وقتی در داخل کشور مواد اولیه موجود باشد، ترکیه می تواند کالاهایی با ارزش افزوده بیشتر را تولید و صادر کند. صادرات مواد اولیه موجب می شود جایگاه ترکیه در عرصه صادرات جهان بدتر شود.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.