امسال جهنم بود…سالی که همه را بدبخت کرد!

صنعت جهانگردی تونس که با شروع بهار عربی در اواخر سال 2010 راکد شده بود، به تازگی و پس از گذشت حدود ده سال رونق گرفته است اما هم اکنون بار دیگر این صنعت در تونس ضربه مهلکی را محتمل شده است.

به گزارش تازه نیوز، سال 2020 با وجود کرونا، سال سختی برای همه مردم جهان شد. صنعت جهانگردی تونس که با شروع بهار عربی در اواخر سال 2010 راکد شده بود، به تازگی و پس از گذشت حدود ده سال رونق گرفته است. اما هم اکنون بار دیگر این صنعت در تونس ضربه مهلکی را محتمل شده است. دو سال پیش که رونق صنعت جهانگردی تونس از سطح قبل از شروع بهار عربی هم فراتر رفته بود، با شیوع ویروس کرونا بار دیگر به زمان شروع بهار عربی برگشته است.

نشریه توکیو شیمبون در گزارشی نوشت: پس از چهل دقیقه رانندگی به سمت شرق پایتخت تونس به یکی از مقاصد گردشگری این کشور در سواحل مدیترانه رسیدیم. بالای تپه کوچکی دهها فروشگاه سوغات فروشی وجود داشت، ولی با این حال فقط دو باب از این فروشگاهها باز بودند. شریف، شصت ساله و مالک یکی از فروشگاههای سوغات فروشی، با ابراز تاسف از وضعیت موجود گفت: «‌پیش از شیوع ویروس کرونا روزانه شصت دستگاه اتوبوس به این محل می آمدند ولی هم اکنون تعداد به صفر دستگاه رسیده است. اما با این حال بار دیگر گردشگران باز خواهند گشت و …»‌

به گزارش دولت تونس،‌ سال گذشته حدود 9.5 میلیون نفر گردشگر خارجی به این کشور سفر کردند. اما پس از بهار امسال و با شیوع ویروس کرونا شمار گردشگران خارجی به شدت کاهش یافته است. دولت تونس با توجه به افزایش شمار مبتلایان به ویروس کرونا منع رفت و آمد پس از ساعت هشت شب را اعلام کرده است. وزیر صنعت جهانگردی تونس ماه نوامبر اعلام کرد انتظار می رود در آمد حاصل از گردشگری امسال در مقایسه با سال گذشته 62 درصد کاهش یابد.

رونقی که از دست رفت!

 

سال 2011 با سقوط حکومت دیکتاتوری در تونس بر اثر جنبش دموکراسی خواهی بهار عربی،‌ شمار گردشگران که حدود هشت میلیون نفر در سال بود،‌ به پنج میلیون 500 هزار نفر کاهش یافته است. سال 2015 شصت گردشگر خارجی در حمله تروریستی گروههای افراطی اسلامی کشته شدند. با وقوع حمله تروریستی ورود کشتی های بزرگ تفریحی از اروپا به این کشور متوقف شده است. دولت تونس برای بازسازی صنایع مهم و بازار یابی در کشورهای مختلف اتحادیه اروپا تلاش زیادی کرده و به همین علت صنعت جهانگردی تونس در سالهای اخیر رونق گرفته است.

حدود 400 هزار نفر در صنعت جهانگردی تونس فعالیت می کنند و این صنعت در سال 2019 حدود چهارده درصد از کل تولید ناخالص داخلی را تامین کرده است. نرخ بیکاری در تونس حدود پانزده درصد است و به گزارش سازمان جهانگردی این کشور حدود 27 هزار نفر در معرض خطر از دست دادن شغل قرار دارند. عفیف،‌ پنجاه ساله و مالک مغازه، ‌در همین زمینه گفت: «امسال جهنم بود. کرونا به اقتصاد ضعیف کشور ضربه مهلکی وارد کرده است.»

ظاهرا سال 2020 برای تمام کشورها، سالی عذاب آور بود و همه امیدوارند سال جدید با رفتن کرونا، اتفاقات خوبی برای جهان رخ بدهد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.