لزوم تکمیل اطلاعات متقاضیان ودیعه مسکن در سامانه اقدام ملی تا پایان هفته

مدیرکل مسکن وزرات راه‌و‌شهرسازی گفت: متقاضیان وام ودیعه مسکن، باید حداکثر تا پایان هفته اطلاعات خود را در سامانه اقدام ملی تکمیل کنند تا تعیین تکلیف شوند.

به گزارش تازه‌نیوز و به نقل از باشگاه خبرنگاران، اصلانی مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزرات راه و شهرسازی در برنامه تیتر امشب در خصوص اقدامات انجام گرفته برای کمک به مستاجران در شرایط کرونا تصریح کرد: در ابتدای کار یک تمدید دوماهه خودکار برای قراردادهای اجاره در نظر گرفته شد با ادامه یافتن بیماری به تعیین نرخ افزایش قیمت اجاره و الزام به تمدید قراردادها ورود پیدا کردیم که منجر شد هیچ صدور حکم تخلیه ای نداشته باشیم و نرخ اجاره بها هم رشد معقولی داشته باشد.

او افزود: اقدام بعدی پرداخت وام ودیعه مسکن بود که مبلغ وام در تهران ۵۰ میلیون تومان، در سایر کلانشرها ۳۰ میلیون تومان  و سایر شهرهای کشور ۱۵ میلیون تومان است.

اصلانی در خصوص شرایط افراد برای دریافت وام ودیعه گفت:در تمام برنامه های حمایتی بخش مسکن، افراد مطابق قانون ساماندهی باید احراز صلاحیت شوند. بر این اساس برای دریافت این وام فرم جیم افراد باید سبز باشد. افراد از سال ۸۴ به بعد نباید دارای سابقه مالکیت باشند . این استعلامات به طور متمرکز در وزارت راه و شهرسازی اخذ می شود. افرادی که وام جعاله  یا تسهیلات خرید گرفته باشند مشخص می شود که سابقه مالکیت دارند و مشمول وام ودیعه نمی شوند.

یک ضامن برای وام ودیعه مسکن کافی است

این مقام مسئول درباره ضمانت پرداخت ودیعه مسکن تصریح کرد: رویکرد اصلی در این طرح تسهیل پرداخت بوده است. گواهی کسر از حقوق و گواهی کسر از مستمری کمیته امداد و بهزیستی برای دریافت این وام قابل قبول است همچنین وام ۱۵ میلیونی تنها با ضمانت چک یا سفته پرداخت می شود  و  وام بالای ۱۵ میلیون با چک یا سفته همراه یک ضامن پرداخت می شود.

او افزود: این دستورالعمل بانک مرکزی است و به صراحت اعلام کرده یک ضامن برای وام ودیعه کافی است و سابقه نداشتن چک برگشتی هم نیازی نیست.

اصلانی با اشاره به دو روش پرداخت اقساط ودیعه مسکن گفت: روش پرداخت تسهیلات در این طر برای اولین بار اتفاق افتاده است. اگر فرد وام را یک ساله بگیرد  و آن را پس دهد اقساط آن را می تواند با سود یک دوازدهم بپردازد. میزان اجاره ۵۰ میلیون تومان معادل پراخت ماهی یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است که اقساط این وام تنها ۵۴۰ هزار تومان یعنی یک سوم این مبلغ خواهد بود.

مدیرکل دفتر مسکن وزارت راه و شهرسازی ادامه داد: در روش دیگر افرادی که امسال وام  ۵۰ میلیون تومانی را می گیرند می تواند آن را نگه دارند و  ۶۰ماهه با نرخ ۱۲ درصد تقسیط می شود . وام ۳۰ میلیونی هم  اقساط ۳۶ ماهه خواهد داشت.

او تاکید کرد: پرداخت این وام کمک کننده به تامین مالی بخش اجاره خواهد بود.

 

جزئیات ثبت نام درخواست ودیعه مسکن

اصلانی در خصوص نحوه ثبت نام این درخواست وام گفت: در مرحله اول اعلام کردیم افراد از طریق ارسال پیامک ثبت نام کنند.از دو میلیون و ۳۰۰ هزار پیامکی که فرستاده شد یک میلیون و ۸۰۰ هزار پیامک صحیح بود و حدود ۳۳۰ هزار نفر متقاضی واجد شرایط بودند.

او ادامه داد: تا این لحظه ۷۰ هزار نفر وارد سامانه وزارت راه و شهرسازی شده اند و شعب بانکی خود را انتخاب کرده اند. تقاضا داریم افراد نهایتا تا آخر هفته در سامانه اقدام ملی تکمیل پرونده را انجام دهند تا ما  هر چه سریعتر تعیین تکلیف کنیم.

اصلانی در خصوص ثبت نام جدید گفت: تا پایان شهریور فرصت ثبت نام داریم در صورت تعیین تکلیف متقاضیان و باقی ماندن منابع مالی برای ثبت نام جدید برنامه ریزی می کنیم.

این مقام مسئول درباره امکان ویرایش اطلاعات در سامانه توضیح داد:  فضایی در سامانه اقدام ملی طراحی شده تا  افراد شکایت و اعتراض را خود راثبت کنند و به آن  رسیدگی می شود.

او در پاسخ به این سوال که آیا این وام به مجردها هم پرداخت می شود گفت: قانون ساماندهی صراحت دارد  که افراد برای دریافت این وام باید متاهل باشند و یا فقط خانم های سرپرست خانوار و بالای ۳۵ سال مجرد می توانند از این تسهیلات استفاده کنند.

اصلانی درباره زمان اجاره نامه ها برای دریافت وام ودیعه گفت: افراد با اجاره نامه هایی که از تاریخ ۱/ ۱ /۹۹ عقد قرارداد شده اند می توانند از این وام استفاده کنند.

 

جزئیات طرح اقدام ملی مسکن

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی در ادامه در خصوص اینکه آیا افراد می توانند امتیاز مسکن ملی را بفروشند گفت:  خیر، فروش مسکن ملی غیر قانونی است.

او در پاسخ به سوال یکی از مخاطبین مبنی بر اینکه چرا در سامانه اقدام ملی، وضعیت پرونده در انتظار بررسی درج می شود؟ توضیح داد: وضعیت در حال بررسی مربوط به شهرهایی است که تقاضای خرید در آنها زیاد بوده است و نیاز به بررسی بیشتری در زمینه تکمیل پرونده است.

اصلانی درباره اراضی واگذار شده برای مسکن ملی گفت: در شهر تهران هیچ زمینی برای طرح اقدام ملی نداریم. در کلان شهرها تمام تقاضا را در شهرهای جدید پوشش داده ایم. در شهرهای جدید اطراف تهران زمین برای این طرح داریم. بخشی از ظرفیت جدید شهر هشتگرد، پردیس، پرند و ایوانکی به ساخت مسکن ملی اختصاص داده شده است.

ملاک قیمت مسکن ملی،   هزینه تمام شده  واحد مسکونی است

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی در خصوص مبلغ پرداخت در طرح اقدام ملی تصریح کرد: ملاک قیمت واحد مسکونی اقدام ملی در هر شهری،  هزینه تمام شده  واحد است. در مرحله اول در همه شهرها  متقاضیان باید مبلغ ۴۰ میلیون تومان به حساب مسدودی خود در بانک مسکن واریز کنند.

او ادامه داد: از ۴۷۰ هزار نفر  متقاضی تا کنون حدود ۶۰ هزار نفر افتتاح حساب و ۴۰ هزار نفر هم پول واریز کرده اند. در کل مبلغ ۱میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان پول برای طرح اقدام ملی مسکن واریز شده است.

 

مسکن ملی گران می شود؟

اصلانی در خصوص امکان افزایش قیمت مسکن ملی با وجود گرانی مصالح گفت:  افزایش قیمت واحدهای مسکن ملی در قیاس با قیمت واحدهایی که در بازار آزاد ساخته می شود خیلی محدود است.

او ادامه داد: همچنین افراد در این طرح یا  قیمت زمین نمی پردازند و یا طی ۱۰ سال اقساط پرداخت می کنند که با توجه به اینکه بخش زیادی از گرانی مسکن مربوط به زمین است ،  واحد مسکونی مسکن ملی چندان متاثر از گرانی ها نخواهد شد.

اصلانی درباره امکان ویرایش اطلاعات در سامانه مسکن ملی گفت: همه اطلاعات واردشده در سامانه به جز در ۳ بخش قابل ویرایش هستند . ۳ گزینه شهر مورد تقاضا، کد ملی متقاضی و شماره تلفن همراه ورادشده   قابل ویرایش و تغییر در سامانه  نیست.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.