قیمت نفت در ماه‌های آینده ۱۰۰ دلار می‌رسد!

کارشناسان برجسته بازار نفت پیش بینی می کنند قیمت نفت امسال ممکن است به ۱۰۰ دلار در هر بشکه صعود کند و بر این نکته توافق دارند که اوپک پلاس باید سقفی برای قیمت‌ها ایجاد کند.

به گزارش تازه‌نیوز و به نقل از ایسنا، جف کوری، مدیر تحقیقات کالای بانک گلدمن ساکس در کنفرانس GEPEC “اس اند پی گلوبال پلاتس” ایده سه رقمی شدن قیمت نفت را مطرح کرد و نسبت به پایان سرمایه گذاری در پروژه های نفتی بلندمدت و پیامدی که می تواند روی قیمت‌ها داشته باشد، هشدار داد.

اگرچه خود گلدمن ساکس صعود قیمت نفت به ۸۰ دلار در هر بشکه را پیش بینی کرده است اما کوری احتمال صعود قیمت‌ها به مرز ۱۰۰ دلار تا پایان سال ۲۰۲۱ را بعید ندانست. وی افزود: در کوتاه مدت بازارها ۱۰ درصد احتمال می دهند که نفت در فاصله حال حاضر تا پایان سال ۲۰۲۱ به بیش از ۱۰۰ دلار در هر بشکه صعود کند.

مدیر تحقیقات کالای گلدمن ساکس نسبت به چشم انداز سرمایه گذاری نفتی بدبین بود و خاطرنشان کرد همه در صنعت نفت به جای بازگشت به سرمایه گذاری‌های بلندمدت، به دنبال آن هستند که زودتر پولشان را برگردانند.

دیدگاه کوری درباره قیمت نفت در اظهارات جرمی وایر، مدیر بازرگانی کالای شرکت ترافیگورا در نشست جهانی کالای فایننشیال تایمز مورد حمایت قرار گرفت. وایر در پاسخ به این پرسش که آیا قیمت نفت می تواند به دلیل محدودیت‌های احتمالی عرضه در سالهای آینده به ۱۰۰ دلار صعود کند، گفت: این احتمال وجود دارد زیرا برای این که تولید را تشویق کنید، به قیمت‌های بالاتر نیاز دارید. ما به جذب سرمایه در این کسب و کار نیاز داریم و این احتمال وجود دارد که موجود بودن سرمایه و هزینه سرمایه برای این صنعت بالاتر برود.

راسل هاردی، مدیرعامل شرکت بازرگانی کالای ویتول هم هشدار داد جهان با کمبود احتمالی عرضه نفت در یک دهه آینده روبروست زیرا عقب نشینی از پروژه های سوخت فسیلی توسط بخش‌هایی از صنعت، شکافی میان عرضه و تقاضای پیش بینی شده ایجاد می کند. وی در نشست فایننشیال تایمز گفت: قیمت نفت تا پایان سال ۲۰۲۰ در محدوده ۷۰ تا ۸۰ دلار می ماند زیرا تولیدکنندگان اوپک پلاس با انتظار برای بازگشت صادرات نفت ایران به بازار، تولیدشان را همچنان محدود نگه می دارند.

در این بین، هلیما کرافت، مدیر استراتژی کالا در شرکت آر بی سی کپیتال مارکتس گفت: نفت ۱۰۰ دلاری تنها در صورتی اتفاق خواهد بود که شوک شدیدی بر بازار نفت وارد شود.

بر اساس گزارش پلاتس، اس اند پی گلوبال پلاتس آنالیتیکس انتظار دارد قیمت نفت برنت در تابستان در محدوده ۷۰ دلار در هر بشکه بماند اما در سال ۲۰۲۲ به محدوده ۶۰ دلار برگردد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.