پیامدهای ابتلای ترامپ به کرونا

کمتر از یک ماه به انتخابات آمریکا باقی مانده و ترامپ که برای انتخاب مجدد بر تلاش‌هایش افزوده بود، باید دست‌کم دو هفته در قرنطینه بماند. این وضعیت پرابهام چه پیامدهایی می‌تواند داشته باشد؟

به گزارش تازه‌نیوز و به نقل از ایسنا، دونالد ترامپ بامداد جمعه در پیامی توییتری خبر داد که او و همسرش ملانیا به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند. حالا چنانچه ترامپ نتواند به کار خود ادامه دهد، خلأ مهمی پیش نمی‌آید. در ماده ۲۵ ضمیمه قانون اساسی که به سال ۱۹۶۷ به تصویب رسید، این وضعیت را به روشنی تعریف کرده و گفته است که وظایف رئیس جمهور را معاون او به عهده می‌گیرد.

همین ماده قانونی تکلیف جانشین رئیس جمهور را در صورت مرگ یا کناره‌گیری او روشن کرده است: تمام اختیارات به معاون او واگذار می‌شود. بنا براین در این مورد مایک پنس وظایف ریاست جمهوری را به عهده می‌گیرد.

اما اینکه پیکار انتخاباتی چگونه ادامه می‌یابد؟ برای این پرسش پاسخ روشنی وجود ندارد.

در حال حاضر رئیس جمهور در قرنطینه است و هیچ حضور عمومی نخواهد داشت. ترامپ تاکنون با توش و توان فراوان در مراسم عمومی حاضر شده تا به جمع هواداران خود شور و امید بدهد. احتمال می‌رود که از این پس او، مانند رقیبش جو بایدن، از شیوه‌ها و امکانات دنیای مجازی استفاده کند.

او قرار بود در ۱۵ اکتبر در دور دیگری از مقابله تلویزیونی در برابر جو بایدن ظاهر شود، که بدین ترتیب این موعد نیز لغو می‌شود.

در مورد اینکه بیماری وضعیت ترامپ را بهتر می‌کند یا بدتر هم باید منتظر ماند و دید ترامپ چگونه از ویروس نجات می‌یابد. در صورتی که آسان و سریع بهبود یابد، می‌تواند بر موضع پیشین خود پافشاری کند که همیشه ویروس کرونا را خیلی خطرناک ارزیابی نکرده بود.

اما در صورتی که علایم بیماری در او با شدت بیشتری ظاهر شود، آنگاه رقیبان او از حزب دموکرات سعی می‌کنند از ضعف‌های ذهنی یا جسمی او استفاده کنند.

مخالفان ترامپ همواره او را به “نادانی و بی‌مبالاتی” در مورد ویروس کرونا، که باعث مرگ‌ومیر بالا در ایالات متحده شده، متهم می‌کنند. به نظر آنها تدابیر مقابله با کرونا در آمریکا چنان ضعیف است که حتی رئیس جمهور هم از ویروس ایمن نمانده است.

چنانچه بیماری ترامپ را از پا بیندازد، برایش فاجعه‌بار خواهد بود. او نه تنها از رقابت انتخاباتی مناسب باز می‌ماند، بلکه بی‌اعتباری دیدگاه‌های او از جمله در مورد پاندمی کرونا بیش از پیش آشکار می‌شود.

در اینجا سئوال دیگری هم مطرح است؛ آیا امکان دارد که موعد انتخابات ریاست جمهوری به تأخیر بیفتد؟

انتخابات آمریکا از سال ۱۸۴۵ تاکنون به صورت مرتب انجام گرفته و برای عقب افتادن آن به قدری موانع قانونی وجود دارد که کسی آن را محتمل نمی‌داند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.