لزوم دائمی شدن متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان/ مستمری‌ها در شان بازنشستگان نیست

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری با اشاره به لایحه دائمی شدن متناسب سازی حقوق بازنشستگان گفت: مجلس باید متناسب سازی حقوق بازنشستگان را برای همه سازمان ها و صندوق های بازنشستگی به یک شکل ببیند و متناسب سازی به صورت هم وزن برای همه بازنشستگان دائمی و انجام شود.

به گزارش تازه نیوز و به نقل از ایسنا، حسن صادقی در سلسله نشست های رویای تامین اجتماعی فراگیر که با موضوع «متناسب سازی حقوق مستمری بگیران، از رویا تا واقعیت» برگزار شد با بیان اینکه سازمان تامین اجتماعی بر اساس رویا شکل نگرفته است و یک صندوق بین نسلی برای سال های آینده است گفت: اکنون قطار سازمان تامین اجتماعی روی ریل ذاتی تعریف شده اش حرکت می کند.

وی افزود: معتقدم کار خوب را باید خوب دید و برجسته کرد و اگر کاری به نقد نیاز دارد آن را هم باید بیان کرد. سازمان در این دو سال بر اساس واقعیات قانونی عمل کرده است نمونه اش اجرای متناسب سازی است. متناسب سازی برای همه ما یک رویا شده بود اما مبتنی بر واقعیات به اجرا در آمد و از مسئولیت پذیری و نوع نگاه مدیرعامل و تیم مدیریتی اش است.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری رشد هفت برابری هزینه اروتز و پروتز، افزایش مبلغ وام قرض الحسنه و کمک به ساخت مسکن مستمری بگیران را هم از دیگر اقدامات انجام گرفته در این زمینه دانست و گفت: امروز سازمان تامین اجتماعی تخیلی نمی اندیشد و بر اساس واقعیات حرکت می کند اما مشکلات پیش روی این حرکت چه هستند؟ نظام اجرایی کشور باید نگاه دوگانه نسبت به صندوق ها را اصلاح کند.

وی ادامه داد: چرا باید لایحه دائمی شدن متناسب سازی را برای صندوق های بازنشستگی دنبال کنند اما متناسب سازی را برای تامین اجتماعی به جیب خود صندوق احاله بدهند در حالی که خود دولت به تعهدات خود در قبال تامین اجتماعی نپرداخته است. مجلس باید متناسب سازی حقوق بازنشستگان را برای همه سازمان ها و صندوق های بازنشستگی به یک شکل ببیند و متناسب سازی هم وزن برای همه بازنشستگان دائمی و انجام شود.

صادقی با اشاره به کاهش ضریب پشتیبانی شاغلین به بازنشستگان که به ۴.۳ رسیده است گفت: نیازمند اصلاحات پارامتریک عمیق در سازمان تامین اجتماعی هستیم. از مجلس انتظار داریم حتما این کار را دنبال کند. هرچند تلخی دارد، اما شیرینی بلند مدت آن ماندگارتر است و به پایداری طولانی مدت سازمان کمک می کند.

به گزارش ایسنا، اسماعیلی، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست با بیان اینکه یک کار ماندگار برای متناسب سازی انجام شد و شاهد بودیم چه تلاش هایی صورت گرفت تا گره کوری که چندین سال وجود داشت باز شود گفت: مستمری ها در شان بازنشستگان نیست و باید خلاءهای موجود را جبران کنیم. نکته دیگر پایدار ماندن منابع متناسب سازی است. مجلس برای پایدار ماندن و دائمی کردن متناسب سازی با دولت همراه است.

وی ادامه داد: همچنین آمادگی داریم پیگیری های لازم را انجام دهیم تا منابع به موقع وصول و کسری ها جبران شوند که خلأ و کاستی در این زمینه نداشته باشیم. باید منصفانه نگاه کنیم. اقدامات خوبی انجام شده است و باید اقدامات خوب را بیان کنیم. دو اقدام خوب متناسب سازی و افزایش اعتبار دفترچه های درمان در این دوره مدیریت سازمان تامین اجتماعی انجام شد. تنقیح قوانین نیز کار خوبی بود.

وی به ورودی اعتبارات از سازمان های تابعه از جمله شستا به صندوق ها اشاره کرد و گفت: تا کنون نسبت به دو سال گذشته، بیش از ۵۲ درصد افزایش ورودی از شستا به صندوق تأمین اجتماعی داریم. شفافیت در انتصاب مدیران تابعه نیز صورت گرفته و قدم اساسی برداشته شده که امید است اقداماتی از این دست ادامه یابد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.