چرا حسن عباسی از «مردک رباخوار» تعریف می‌کند؟

از کدام حسن عباسی حرف می زنیم؟ از همان حسن عباسی که در میانه انتخابات وقتی به همتی می گفت: «مردک رباخوار»، رگ گردنش در حال انفجار بود. حالا همین حسن عباسی از حضور همتی در انتخابات تشکر کرده است. چرا؟

به گزارش تازه‌نیوز و به نقل از امتداد، از نگاه اصولگرایان حق همیشه آن چیزی است که خودشان بخواهند یا بگویند. اگر حرف زدن از حقوق اهل تسنن از سوی منسوبین اصلاحات باشد، معنایش می شود، «شوراندن اقوام و مذاهب» و اگر از سوی خود آنها باشد، می شوند «حامیان حقوق اقلیت». با اینحال مورد اخیر که حسن عباسی رونمایی کرد، از آن چرخش هاست که در تاریخ به یادگار می ماند.

از کدام حسن عباسی حرف می زنیم؟ از همان حسن عباسی که در میانه انتخابات وقتی به همتی می گفت: «مردک رباخوار»، رگ گردنش در حال انفجار بود. حالا همین حسن عباسی از حضور همتی در انتخابات تشکر کرده است. چرا؟ چون به اعتقاد آنها «سرمایه حاکمیتی» ایجاد کرد. معنای سرمایه حاکمیتی چیست؟

معنایش به طور روشن این است که لطف کردید در پیروز شدن نامزد جریان ما نقش رقیب را ایفا کردید. او حالا ضمن تقدیر از «خاتمی» و «همتی» کسانی که به او رای دادند را «اصلاح طلبان همتی» خوانده است و از تداوم این نقش ابراز خرسندی می‌کند.

دلیل اینکه این فرد می داند چه تناقضی را بیان کرده اما بدون شرم از هواداران خودشان هم که شده چنین توئیتی را منتشر می کند این است که تلاش می کنند به این ترتیب در میان بدنه جبهه اصلاحات شکاف ایجاد کنند. ترس و کابوس آنها از این است که تمام آرایی که به رئیسی داده نشد، و آنها را «نه به رئیسی» می توان نامید، یکجا متمرکز شود. به عبارت روشنتر آرای عدم مشارکت کنندگان، آراء باطله، رای به همتی و حتی رای به محسن رضایی، همه جزو آرایی هستند که نامزد مورد حمایت یک جریان را که با ردصلاحیت های گسترده انتخابات را تک قطبی برگزار کردند، نمی‌خواهند.

بر سر این نخواستن نیز اختلاف نظری وجود ندارند. تنها تفاوت آنها در این است که کدام تاکتیک را برای نشان دادن اعتراض خود انتخاب کردند. یک عده رای دادن را انتخاب کردند، عده ای دیگر رای به همتی و رضایی و دسته ای دیگر رای ندادن را.

اما صرفنظر از این نیت، بیایید یکبار به حرفهای آقای حدادعادل مراجعه کنیم که اوائل امسال ترس دیگری را نشان می داد. حدادعادل و جمله اصولگرایان همواره از مشارکت بالا می ترسند. او اسفند سال ۹۹ گفته بود: «بیش از ۲۰ سال اخیر ما شاهد بوده‌ایم که دشمنان خارجی در انتخابات کشورمان روش خود را تغییر داده‌اند؛ ‌ این در حالی است که در دهه ۶۰ و۷۰ آنها عدم مشارکت مردم در انتخابات را ترویج می‌کردند ولی در دهه ۷۰ به بعد تلاش کردند در انتخابات‌ها دخالت کنند و مردم را به رای دادن تشویق کردند».

این بار اما به هر دلیل اکثریت مردم به صحنه نیامدند و حداقلی ترین انتخابات ریاست جمهوری برگزار و ابراهیم رئیسی نیز با درصد پایینی از آراء مردم انتخاب شد. اما اصولگرایان از این وضع ناراضی نیستند. بلکه آنچه آنها انتظار دارند همین حد از مشارکت در میان اصلاحات است که خطری برای آنها نداشته باشد. از همین رو ایجاد تفرقه در آراء «نه به رئیسی» را در دستور کار قرار دادند. از نگاه آنها خاتمی، کروبی و همتی همه، همانهایی هستند که قبلا بودند و تغییر نکردند. این تمجیدهای اخیر تنها به این دلیل انجام میشود که یک شکاف مهم در جریان اصلاحات پایه گذاری شود.

استراتژی که به نظر می رسد اتفاقا با تماس تلفنی میرحسین موسوی با مهدی کروبی و محمدرضا خاتمی رنگ باخته است اما آنها هنوز به ایجاد این شکاف امیدوارند.

در همین ارتباط: حسن عباسی خطاب به همتی: مردک رباخوار! به کوری چشم تو، کاخ سفید را حسینیه خواهیم کرد

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.