مجلس عدم ملاقات رئیسی با مقامات خارجی را قانون کرد!

طرح ممنوعیت مذاکره مسئولان ایران با آمریکایی‌ها به این دلیل در دستور کار مجلس قرار خواهد گرفت تا در صورت اینکه اگر کشورهای آمریکایی و یا اروپایی از سفر ابراهیم رئیسی به این دو قاره جلوگیری کردند، تمکینی باشد بر همین طرح مجلس که به احتمال قوی در آینده ای نه چندان دور به قانون تبدیل خواهد شد.

به گزارش تازه‌نیوز، مجلس یازدهم در جلسه علنی صبح امروز خود در ساختمان هرمی شکل بهارستان طرحی را تحت عنوان”ممنوعیت مذاکره مسئولان ایران با آمریکایی‌ها” اعلام وصول کرد که ضرورت آن پس از اعلام پیروزی «سیدابراهیم رئیسی» در انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم مشخص نیست.

دیده‌بان ایران گزارش داد: این در حالی است که منتخب ۳۰ درصد مردم در نخستین نشست خبری اش که روز دوشنبه برگزار شد در پاسخ به این پرسش که سرانجام مذاکرات وین در دولت شما چگونه خواهد بود گفته بود:

«اجازه نخواهیم داد به نحوی مذاکره برای مذاکره باشد، اجازه نخواهیم داد مذاکرات فرسایشی باشد بلکه باید هر نشستی همراه با نتیجه باشد، نتیجه محوری موضوع ماست و باید آورده ای برای ملت بزرگ ایران داشته باشد در راستای آورده ای برای مردم و رفع محدودیت ها و تحریم ها و راستی آزمایی مسأله ارتباطات را ادامه خواهیم داد.»

رئیسی در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه MBC آمریکا مبنی بر اینکه آیا قصد دارد تیم مذاکره هسته‌ای را حفظ کند؟ گفت: «تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کار خود را دنبال می‌کند و تیم سیاست خارجی ما نیز در حال بررسی کار آن‌ها است.»

رهبر انقلاب ۱۲ اردیبهشت ماه گذشته، پس از انتشار فایل صوتی جنجالی «محمدجواد ظریف» که در آن به مسئله عدم اختیاراتِ لازم شخص وزیر در سیاست خارجی اشاره کرده بود بیان داشتند “همه بدانند که سیاست خارجی در همه جای دنیا مربوط به مجامع بالادستی است، مسئولین عالی رتبه کشور تصمیم می‌گیرند. لکن اینطور نیست که تصمیم‌گیری‌ها تابع وزارت خارجه باشد. وزارت خارجه مجری است. در کشور ما هم همینطور است. ”

مطلب حائز اهمیتی که هر چند صراحتاً توسط رهبر جمهوری اسلامی مطرح شد اما با این حال به نظر می رسد مجلس شورای اسلامی با اعلام وصول چنین طرح هایی که اساساً در حیطه اختیاراتش نیست مطلب دیگری را دنبال می کند.

ابراهیم رئیسی در همین نشست خبری مورد اشاره در پاسخ به سوال خبرنگار رابلی روسیه مبنی بر اینکه آیا در صورت لغو تحریم ها از سوی آمریکا حاضر به ملاقات با رئیس جمهور آمریکا هستید؟ گفت: خیر!

جوابی قاطع و به نظر غیردیپلماتیک و خارج از عرف در سیاست خارجه که تمجید بسیاری از نیروهای موسوم به جریان انقلابی را به دنبال داشت.

اما با این توصیف لزوم ارائه طرح “ممنوعیت مذاکره مسئولان ایران با آمریکایی‌ها” چیست؟

با انتخاب سیدابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم برخی از فعلان حقوق بشری در خارج از کشور به دلیل آنچه که «دست داشتن آقای رئیسی در اعدام‌های دهه ۶۰» عنوان می کنند خواستار آن شدند که کشورهای آمریکایی و اروپایی از سفر او به این کشور ها جلوگیری به عمل آورده و پرونده او را در یک دادگاه بین المللی به جریان بیاندازند.

مطلبی که رئیسی در دفاع از عملکردش در دهه شصت ضمن «داعشی» خواندن اعضای سازمان مجاهدین خلق که در سال ۶۷ اعدام شدند اینگونه به آن پاسخ گفت:

تمامی اقداماتی که تا کنون انجام داده‌ا‌م همواره در جهت دفاع از حقوق بشر و انسان بوده است و با کسانی که در حقوق انسانها اخلال ایجاد کرده‌اند و دست به حرکت‌های داعشی زدند برخورد کردم.

پاسخی که به نظر می رسد تاکنون برای بسیاری از کشورهای مطرح جهان قابل قبول نبوده است و به همین دلیل تنها متحدان ایران در منطقه و دو کشور چین و روسیه انتخاب ابراهیم رئیسی به عنوان رئیس دولت سیزدهم را به او تبریک گفته اند.

با این حال برخی بر این باورند که طرح نمادین امروز مجلس که بیشتر جنبه رسانه ای دارد به این دلیل در دستور کار مجلس قرار خواهد گرفت تا در صورت اینکه اگر کشورهای آمریکایی و یا اروپایی از سفر آقای رئیسی به این دو قاره جلوگیری کردند، تمکینی باشد بر همین طرح مجلس انقلابی که به احتمال قوی در آینده ای نه چندان دور به قانون تبدیل خواهد شد.

هرچند از نگاه برخی حقوقدان ها با توجه به مصونیت سیاسی «سیدابراهیم رئیسی» به عنوان رئیس‌جمهور و تشکیل نشدن پرونده قضایی در پلیس بین‌الملل؛ امکان سفر آقای رئیسی به خارج از کشور منتفی نیست و به نظر نمی رسد مشکلی در این خصوص برای او رخ دهد.

از سوی دیگر پیشینه کشورهای اروپایی در تعامل با ایران نشان می دهد که این کشورها به هیچ وجه خواستار ایجاد تنش تازه ای در روابط دو طرف نیستند و ترجیح آنها این است که مسائل مطرح شده را با گفت وگو حل نمایند.

ابراهیم رئیسی از چهل روز دیگر رسماً سکان هدایت دولت سیزدهم را برعهده خواهد گرفت. حسن روحانی امروز در جلسه هیات دولت اعلام کرد که ” اگر بخواهند می توانند همین الان به آقای عراقچی اختیار بدهند که به وین سفر کند و در چند روز توافق را نهایی کند و تحریم ها برداشته شود.”

روحانی توضیح بیشتری درباره این «اگر بخواهند» نداده است و مشخص نیست چه کسی یا کسانی را مورد خطاب قرار داده است اما هر چه که هست به نظر می رسد با توجه به اظهارات او در جلسه امروز، باغبانی که قرار است «میوه برجام» را بزودی بچیند ابراهیم رئیسی است. رئیس جمهوری که در شرایطی راهی پاستور خواهد شد که بسیاری از تحلیلگران از دولت او به عنوان بازگشت به دوران سیاه «محمود احمدی نژاد» یاد می کنند.

بیشتر بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.