گروه‌های سنی زیر ۷۰ سال با واکسن داخلی و وارداتی واکسینه می‌شوند

فرمانده ستاد مقابله با کرونا کلانشهر تهران گفت: قرار است گروه‌های سنی زیر ۷۰ سال به صورت مشترک یا ترکیبی یعنی برخی با واکسن وارداتی و برخی با واکسن داخلی واکسینه شوند.

به گزارش تازه‌نیوز و به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، علیرضا زالی فرمانده ستاد مقابله با کرونا کلانشهر تهران، درخصوص چگونگی کم و کیف واکسیناسیون، افزود: به دلیل کمبود واکسن که علتش اختلال و انقطاع واردات بود واکسیناسیون حدود دو هفته‌ای با فاصله مواجه شد، اما خوشبختانه با رسیدن واکسن‌های وارداتی ادامه پیدا کرد که البته یک مقدار باید تدریجا صورت بگیرد چراکه تعداد واکسن‌های مورد لزوم و ذخیره شده (لُجستیک) باید به توازن برسد.

وی با تاکید بر اینکه افرادی که نوبت دوم واکسن شان شده نباید دچار اضطراب شوند، گفت: باتوجه به اینکه خوشبختانه فاصله گذاری برای واکسیناسیون به گونه‌ای است که می‌شود با یک زمان طولانی‌تر دُز دوم را تجویز کرد به نحوی که منابع علمی برای برخی واکسن‌ها حتی تا سه ماه این اجازه را داده اند بنابراین جای نگرانی نیست و افراد بدانند بدون اینکه به چارچوب ایمنی بخشی و کارآیی واکسن آسیب برسد به تدریج که واکسن‌های مورد لزوم لجستیکش انجام شود کار را ادامه خواهیم داد.

زالی افزود: ما در این مرحله از واکسیناسیون در تهران دو هدف اصلی داریم یکی واکسینه کردن نهایی گروه بالای ۷۰ سال که تاکنون دُز اول را دریافت کرده اند و دوم لکه گیری گروه‌های فراخوان شده بالای ۷۰ سال که تاکنون برای دریافت دز اولشان مراجعه نکرده اند.

وی در پاسخ به این سوال که گروه سنی بعدی چه زمانی فراخوان می‌شوند؟ گفت: قرار بر این است تا زمانی که گروه سنی بالای ۷۰ سال در همه استان‌های کشور به ثبات مورد لزوم از نظر شاخصه‌های واکسیناسیون نرسیده اند گروه‌های بعدی شروع نشود تا از اضطراب‌های غیرضروری جلوگیری شود، طبیعتا گروه سنی بعدی ۶۵ تا ۷۰ سال خواهند بود.

فرمانده ستاد مقابله با کرونا کلانشهر تهران در پاسخ به این سوال که واکسن‌های تولید داخل در چه مرحله‌ای هستند و از چه موقع مورد استفاده قرار خواهند گرفت، افزود: درمجموع ۱۸ واکسن تولید داخل با منابع درون زا در کشور درحال مطالعه و ساخت است که چند پلتفرم مقدم‌تر نسبت به بقیه عمل می‌کنند. یکی واکسن” کووایران برکت” است که مرحله سوم آن مدتی است که آغاز شده و یکی واکسن “پاستور” که آن هم همزمان مرحله سومش در کوبا و ایران آغاز شده است.

زالی گفت: مجوز واکسن “کووایران برکت” برای مصرف عمومی توسط وزارت بهداشت و کمیته ایمنی واکسیناسیون در هفته گذشته صادر شده و یکی دو روز آینده هم واکسن” پاستور” مجوز اضطراری خواهد گرفت که البته همه جای دنیا واکسن‌ها در ابتدای امر با مجوز اضطراری انجام خواهد شد و سه واکسن دیگر هم اکثرا در موفقیت مراحل اولیه هستند و ان شاء الله هر سه به مجموعه مدار واکسن‌های داخلی می‌پیوندند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.