مراقب باش! نمی‌توانی چیزی همراه خود ببری!

آیت‌الله محمدتقی بهجت از بزرگترین علمای معاصر شیعه هستند که در سال ۱۳۸۸ از دنیا رفتند. آثار و شاگردان ایشان گواه جایگاه ایشان هستند و از آیت‌الله بهجت جملات و توصیه‌های بسیار زیبا و تکان دهنده‌ای به جای مانده است.

به گزارش تازه‎‌نیوز، آیت‌الله محمدتقی بهجت از بزرگترین علمای معاصر شیعه هستند که در سال ۱۳۸۸ از دنیا رفتند. آثار و شاگردان ایشان گواه جایگاه ویژه او در میان اهل علم و تقواست. از آیت‌الله بهجت جملات و توصیه‌های بسیار زیبا و تکان دهنده‌ای به جای مانده است. متن زیر نیز که گفته می‌شود از توصیه‌های ایشان در خصوص مرگ است، بسیار خواندنی و قابل تامل است.

 

ای انسان! زمان مرگت پریشان نباش و به جسم با ارزش خود اهتمامی نداشته باش، چرا که مسلمین کارهای لازم را می‌کنند:

لباسهایت را از تنت درمی‌آورند، غسلت می‎دهند، کفنت می‌کنند، از خانه ات بیرونت می‌کنند و تو را به خانه ی جدیدت (قبر) میبرند؛ خیلی ها برای تشییع جنازه ات کارهایشان را تعطیل کرده و حاضر میشوند ؛ از وسایل شخصی ات خلاصی انجام میگیرد.
کلیدهایت، کتابهایت، کیف و کفشهایت، لباسهایت، … و اگر خانواده ات توفیق یابند شاید آنها را صدقه کنند.
مطمئن باش مردم و دنیا بر تو حسرتی نمی‌خورند. تجارت و اقتصاد، استمرار می یابد. شغل و وظیفه ی تو به دیگری واگذار میگردد. اموال و دارایی هایت تقسیم میشود و ورثه آنها را تصاحب میکنند. در حالی که تو از ” ریز ریز ” حساب گرفته می‌شوی!

اولین چیزی که از تو ساقط میشود اسمت است لذا وقتی میمیری می‌گویند: «جناره». تو را به نامت صدا نمیزنند ! وقتی میخواهند بر تو نماز بخوانند میگویند : ” جنازه کجاست؟ “. تو را به نامت صدا نمیزنند ! و زمانی که میخواهند تو ‌را دفن کنند میگویند : ” میت را نزدیک کنید “. تو را به اسم صدا نمیزنند.
پس مواظب باش؛ چهره، اموال، نسب و قبیله و پست و مقامت تو را نفریبد. چقدر این دنیا بی ارزش است و آنچه در پیش رو داریم چقدر عظیم میباشد. بعد از وفاتت ، سه نوع اندوه بر تو خواهد بود :
1- کسانی که شناخت سطحی از تو دارند میگویند : بیچاره !
2- دوستانت چند ساعت و یا نهایتا چند روز برایت اندوهگین میشوند و سپس به شوخی و خنده های خود میپردازند
3- عمیقترین اندوه و غم داخل خانه خواهد بود. خانواده ات یک هفته ، دو هفته ، یک ماه ، دو ماه و یا نهایتا یک سال غمگین میشوند و سپس تو را در بایگانی خاطرات قرار میدهند !
و اینچنین داستان تو در بین مردم تمام میشود و داستان حقیقی تو شروع میشود : ” آخرت “.
جمال ، مال ، سلامتی ، فرزندان ، … از تو زائل شد. از خانه و کاشانه ات جدا شدی ! و از همسرت نیز … زندگی واقعی شروع شد.
و سؤال اینست: ” برای قبر و آخرتت چه آماده نموده ای؟ “. این حقیقتی است که جای تامل دارد.
حریص باش بر : ” فرائض ، نوافل ، صدقه ی پنهانی ، عمل صالح ، نماز تهجد … “. شاید نجات یابی !
اگر به وسیله ی این متن برای یادآوری مردم همکاری نمودی ، إن شاء الله اثر این یادآوری را روز قیامت ، در میزان حسنات خود خواهی یافت.
” و ذکّر فإن الذکرى تنفعُ المؤمنین : و ( پیوسته ) پند ( و تذکر ) بده زیرا که بی گمان پند ( و تذکر ) مؤمنان را سود میبخشد “.
چرا میت اگر به عقب برگشت داده شود ” صدقه ” را اختیار میکند؟ چنانچه خدا میفرماید :
” رب لولا أخرتنی إلى أجل قریب ! فأصدق : پروردگارا ، اى کاش ( مرگ ) مرا مدت کمى به تاخیر مى انداختى ، تا ( در راه تو ) صدقه بدهم “.
علما فرمودند: “صدقه را ذکر ننمود مگر به خاطر اثرات عظیم صدقه که بعد از موتش مشاهده می‌نماید!”.

پس زیاد صدقه دهید چرا که مؤمن در روز محشر ، زیر سایه ی صدقه ی خود خواهد بود.
یکی از بهترین صدقات جاریه که میتوانی همین حالا ، آری ، همین حالا انجام دهی اینست که این سخنان را با نیت خالص و جهت رضای الله ،‌ پخش کنی چرا که هر کس بر آن عمل نموده و به نسلهای بعد تعلیم دهد، اجرش به تو نیز خواهد رسید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.