هشتگ‌های برتر توئیتر فارسی در بهار ۱۴۰۰

از تعویق کنکور و فدراسیون استقلالی تا پایان ظریف و بابک خرمدین!

بررسی 250 هشتگ برتر توئیتر فارسی، نکات قابل تامل و جالب توجهی برای مخاطبان دارد.

به گزارش تازه‌نیوز، بررسی 250 هشتگ برتر توییتر فارسی در سه ماهه نخست سال 1400 نتایج قابل توجهی برای مخاطبان دارد.

در بهار 1400 هشتگ‌های فراوانی در توییتر فارسی ترند شدند. کاربران گروه‌های مختلف توییتری، برخی به شکل سازمان یافته و برخی به شکل عمومی و عادی برای بیان نظرات یا درخواست‌های خود از هشتگ‌های مختلف استفاده کردند. لایف وب 250 هشتگی که دارای بیشترین استفاده در بازه سه ماه ابتدای 1400 بود را مورد تحلیل و بررسی قرار داد. ابتدا دسته بندی موضوعی انجام گرفت و سپس موضوعات به دسته بندی عام‌تری با عنوان محورها اختصاص یافتند.

محورها نیز در پنج حوزه اجتماعی، اقتصادی، امنیتی، سیاسی و فرهنگی دسته بندی شدند. در ادامه به ارائه موضوعات هر محور در هر حوزه خواهیم پرداخت.

حوزه اجتماعی:

موضوعات در حوزه اجتماعی در پنج محور «آموزش و تحصیل»، «پزشکی و بهداشت»، «جرایم و آسیب‌های اجتماعی»، «فناوری، اطلاعات و مخابرات» و «ورزشی» قرار گرفتند. که فعالیت کاربران توییتر بیشتر حول محورهای «آموزش و تحصیل» و «ورزشی» بوده است.

کاربران توییتری در محور «آموزش و تحصیل» با استفاده از هشتگ #تعویق_کنکور_سراسری با توجه به شیوع ویروس کرونا، درخواست لغو یا تعویق زمان کنکور سراسری را داشتند. برخی دیگر از کاربران با استفاده از هشتگ‌های #سلامت_دانش_آموزان_نهایی و #تعویق_امتحانات_نهایی خواستار تعویق یا لغو امتحانات نهایی دانش‌آموزان شدند. در محور «ورزشی»  با انتخاب علی خطیر به عنوان دبیر کل فدراسیون فوتبال، موج مخالفت حامیان باشگاه پرسپولیس با هشتگ‌های #نه_به_خطیر و #فدراسیون_آبی به وجود آمد. استوری اینستاگرام وزیر ارتباطات درباره شکست باشگاه استقلال در دربی اخیر مقابل پرسپولیس و واکنش فرهاد مجیدی به استوری وی باعث شد تا حامیان استقلال با هشتگ #مجیدی_تنها_نیست به حمایت از وی بپردازند. موضوع «حمله حامیان باشگاه سپاهان به اتوبوس پرسپولیس با نارنجک دستی » نیز از دیگر موضوعاتی بود که حامیان پرسپولیس با هشتگ #باشگاه_تروریستی_سپاهان به این اتفاق واکنش نشان دادند.

در محور «جرایم و آسیب‌های اجتماعی» دو موضوع «اعتراض به درخواست وزارت کشور برای انحلال جمعیت امام علی (ع)» با هشتگ #جمعیت_امام_علی و «قتل بابک خرمدین توسط والدین وی» با هشتگ #بابک_خرمدین توجه کاربران را به خود جلب کرد.

کاربران توییتری در محور  «فناوری اطلاعات، ارتباطات و مخابرات» نیز به موضوعات زیر پرداختند:

  • صحبت‌ها درباره شبکه اجتماعی #کلاب_هاوس
  • ادعای مخالفان نظام درباره همکاری شرکت #ابرآروان در قطعی اینترنت سال ۹۸
  • هشتگ #استعمار_مجازی در حمایت از اینترنت ملی

حوزه سیاسی:

انتخابات ریاست جمهوری داغ‌ترین موضوع فصل بهار در توییتر بود. بدین ترتیب کاربران با هشتگ‌های عمومی #انتخابات_1400 و #انتخابات1400 به بحث و تبادل نظر پرداختند.

از ماه‌ها قبل از ایام انتخابات، تلاش کاربران مشارکت کننده و کاربران تحریم کننده انتخابات در توییتر آغاز شد. دعوت کنندگان به مشارکت با استفاده از هشتگ‌هایی از جمله #ما_منتظر_انتخاباتیم، #رای_میدهم، #من_رای_میدهم، #رای_دادم و #مردم_میدان، و تحریم کنندگان با استفاده از هشتگ‌هایی از جمله #رای_بی_رای، #نه_به_جمهوری_اسلامی، #تحریم_انتخابات ، #iraniansboycottelections و #boycottiranshamelections فعالیت گسترده‌ای در توییتر داشتند.

صحبت‌ها، حمایت‌ها و مخالفت‌ها در خصوص هرکدام از داوطلبان با هشتگ‌های #رئیسی، #محسن_رضایی، #سعید_محمد، #همتی، #سعید_جلیلی، #زاکانی، #احمدی_نژاد و #مهرعلیزاده از دیگر موضوعات داغ انتخاباتی توییتر بود. اعلام اسامی کاندیداهای انتخابات توسط شورای نگهبان نیز با حاشیه‌هایی همراه شد، که کاربران ارزشی با هشتگ‌ #نگهبان_قانون از اقدام این نهاد در تایید یا رد صلاحیت کاندیداها تشکر کردند.

حامیان هرکدام از کاندیداها در توییتر نیز شروع به حمایت از کاندیدای مورد نظر خود کردند، که البته حمایت‌ها از آقای رئیسی در فضای مجازی فراوان‌تر از سایر اشخاص بود. حامیان وی با هشتگ‌های #کاندیدای_اجماع_ملی، #به_عشق_امام_رضا، #دوباره_خدمت، #ایران_قوی، #رییسی_صدای_مردم، #رییسی_متشکریم و #رای_من_رییسی ایشان را حمایت نمودند. البته از سوی دیگر براندازان نیز با هشتگ #رییسی_جلاد67 به تخریب چهره وی پرداختند.

در ادامه به ترتیب، حامیان دیگر کاندیداها از جمله آقای محسن رضایی با هشتگ‌های #رای_من_رضایی، #آقامحسن_ایران و #اقتصاددان_انقلابی، آقای سعید جلیلی با هشتگ‌های #جلیلی_بیا و #رای_من_جلیلی و آقای قاضی‌زاده با هشتگ‌های #سربازی_اجباری، #قاضی_زاده_صدای_سرباز و #اجبارزدایی_از_سربازی در حال فعالیت در فضای مجازی بودند.

از دیگر موضوعات مطرح شده با محوریت انتخابات دعوت از جبهه انقلاب برای وحدت در انتخابات 1400 با هشتگ #وحدت_جبهه_انقلاب و صحبت‌ها و نظرات درباره مناظرات انتخاباتی 1400 با هشتگ #مناظره1400 بود.

از مهم‌ترین موضوعات حوزه سیاسی در حوزه بین الملل، جنگ میان فلسطین و اسرائیل بوده است. «حمله رژیم صهیونیستی به غزه» با هشتگ # covid1948 و «پیروزی فلسطین در جنگ یازده روزه با اسرائیل» با هشتگ #فلسطین تا چندین روز در ترندهای توییتر قرار گرفتند. در ادامه موضوعات دیگری در این حوزه از جمله روز قدس با هشتگ‌های #القدس_اقرب و #freepalestine، درخواست کاربران توییتری به توقف نسل‌کشی در هزاره افغانستان با هشتگ # stophazaragenocide و حمله تروریستی به دشت برچی در غرب کابل با هشتگ #دشت_برچی در حوزه بین الملل مورد توجه کاربران قرار گرفت.

«انتشار فایل گفتگوی محرمانه ظریف» از موضوعات داغ فصل بهار در حوزه «سیاست داخلی و احزاب» بود چرا که کاربران با استفاده از هشتگ‌های #صدای_آمریکا، #شور_خون_فرمانده، #پایان_ظریف به انتقاد از این اقدام پرداختند.

#قطعی_برق در کشور یکی دیگر از موضوعات مورد توجه کاربران توییتر بود که از مسئولین دولتی به خاطر این اتفاق انتقاد کرده و خواستار پاسخگویی آنها بودند.

حوزه امنیتی:

فعالیت گروه‌های مخالف جمهوری اسلامی طی سه ماه اخیر در حوزه امنیتی جای می‌گیرد. این گروه‌ها با هشتگ‌های #مرگ_بر_کلیت_و_تمامیت_جمهوری_اسلامی، #no2ir و #براندازم درصدد تخریب جمهوری اسلامی برآمدند. همچنین موضوع همیشگی «اعدام، زندانیان سیاسی و کشته‌های سیاسی» که در هر زمان به منظور درخواست لغو اعدام یا آزادی زندانیان سیاسی به آن پرداخته می‌شد، در این بازه نیز با موضوعات شاخص زیر همراه بود:

  • اخبار (تاییدنشده) درباره اعتصاب غذای صبا کردافشاری، زندانی سیاسی برای آزادی مادرش با هشتگ #sabahungerstrike
  • اعتراض به اخبار (تاییدنشده) درباره صدور حکم اعدام برای پنج معترض دی ماه۹۶ با هشتگ #save5lives
  • درخواست آزادی برادران افکاری با هشتگ‌های #saveafkaribrothers و #نوید_افکاری

همچنین گروه‌های برانداز نیز با هشتگ‌های #جاویدشاه، #مریم_رجوی و #مسعود_رجوی به حمایت از رهبران خود پرداختند.

«حمله اسراییل به تأسیسات هسته‌ای نطنز» از دیگر موضوعات مهم امنیتی طی ماه‌های اخیر بود که کاربران با هشتگ #نطنز به این موضوع واکنش نشان دادند.

حوزه فرهنگی:

فعالیت‌های (EXO، BTs، GOT7 و …) در توییتر باعث شد تا در اکثر روزها هشتگ‌هایشان جزو ترندهای توییتر محسوب شود. از هشتگ‌های شاخص آنها می‌توان به هشتگ‌های #weareoneEXO، #CHANYEOL، #BestFanArmy و #DONT_FIGHT_THE_FEELING اشاره کرد.

مراسم‌ها و مناسبات مذهبی طی سه ماه اخیر از جمله شب قدر، شهادت امام علی (ع)، فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، تجدید بیعت با امام حسین (ع) با هشتگ #شب_زیارتی و تجدید بیعت با امام زمان (عج) با هشتگ‌های #thepromisedsaviour، #humansavior و #اللهم_عجل_لولیک_الفرج توسط کاربران گرامی داشته شد.

همچنین موضوعاتی از جمله «بزرگداشت سعدی»، «بزرگداشت مولانا»، «روز کارگر» و «فرا رسیدن عید نوروز» از جمله موضوعاتی بودند که در محور «آداب و رسوم و مناسبات فرهنگی» بیشترین تعداد هشتگ‌ها را به خود اختصاص دادند.

حوزه اقتصادی:

بورس تنها محوری است که طی سه ماه اخیر مورد توجه کاربران در حوزه اقتصادی قرار گرفت. مخاطبان توییتری با هشتگ‌های #بورس_دغدغه_مردم، #رئیسی_از_بورس_بگو و #اعتبار_سران_قوا_در_گرو_بورس از مسئولین دولتی و قضایی کشور و همچنین کاندیداهای انتخابات درخواست کردند تا به این وضعیت نابسامان در بازار بورس رسیدگی کنند.

از دیگر موضوعات، انتقاد به ریزش شاخص بورس با توجه به نزدیک شدن انتخابات 1400 با هشتگ #ریزش_دستوری_بورس و صحبت‌ها درباره ریزش و صعود شاخص بورس در بازار با هشتگ #بورس_مظلوم بود.

 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.