جشنواره فیلم کوتاه تهران به لیست جشنواره‌های مورد تایید اسکار اضافه شد

مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران در نشستی برخط از حضور جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران در لیست جشنواره‌های مورد تایید اسکار خبر داد.

به گزارش تازه‌نیوز و به نقل از باشگاه خبرنگاران، نشست اعلام دستاورد بزرگ سینمای ایران و جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران در عرصه جهانی با حضور سیدصادق موسوی مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران صبح امروز شنبه ۱۲ تیر در سازمان سینمایی و به صورت برخط برگزار شد.

سیدصادق موسوی مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران درابتدای نشست اعلام دستاورد بزرگ سینمای ایران در عرصه بین‌الملل با ابراز تاسف از درگذشت دو تن از همکاران رسانه‌ای در سانحه واژگونی اتوبوس و جان باختن هموطنان عزیز در حادثه کرونا بیان کرد: اگرچه من این نشست را با خبر تسلیت آغاز کردم، اما حامل خبر مهمی برای سینمای ایران در عرصه بین‌الملل هستم و خوشحالم که آن را به شما منتقل می‌کنم.

وی افزود: این خبر مربوط به رویدادی در ارتباط با جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران است که سی و هشتمین دوره برگزاری خود را در اواخر مهر امسال پیش رو دارد. انجمن سینمای جوانان ایران به عنوان یکی از مؤسسات تابع سازمان سینمایی به عنوان قدیمی‌ترین نهاد سینمایی کشور متولی برگزاری این رویداد است.

موسوی خاطر نشان کرد: در حال حاضر حدود ۱۰ هزار فستیوال معتبر و غیرمعتبر در جهان در حال برگزاری است؛ از زمان مسئولیت دبیری‌ام در چهاردوره اخیر، متوجه شدم که این رویداد با توجه به تاریخچه ۳۷ ساله یک سرمایه ملی است. این رویداد از نظر قدمت، اعتبار برگزارکنندگان رقم‌های جوایز و تعداد شرکت‌کنندگان مهم‌ترین جشنواره خاورمیانه است. به لحاظ داوران نیز همواره تراز بالایی داشته است و همچنین از نظر پرداخت جوایز نیز در قیاس با بسیاری ازفستیوال‌های معتبر دنیا اهمیت زیادی دارد.

وی ادامه داد: از دو سال گذشته من و همکارانم تلاش کردیم این جشنواره به لیست جشنواره‌های مورد تایید اسکار وارد شود. مهم‌ترین جایزه سینمایی جهان نیز جایزه‌ای است که آکادمی علوم و هنر‌های تصویری متحرک آن را اهدا می‌کند و یکی از جوایز آن به عنوان اسکار شناخته می‌شود که مهم‌ترین جایزه معتبر سینمایی جهان است و تخمین زده می‌شود یک میلیارد نفر به شکل زنده مراسم آن را می‌بینند. ما سال‌هاست نماینده‌ای در بخش فیلم‌های غیرانگلیسی زبان به این آکادمی معرفی می‌کنیم و بیش از ۱۰۰ کشور مراسم اهدای جوایزش را پوشش می‌دهند. این‌ها همه نشان از اهمیت این رویداد بین‌المللی سینمایی دارد.

وی درباره مکانیزم‌های بخش فیلم کوتاه اسکار نیز توضیح داد: جشنواره‌هایی مثل کلرمون‌فران که از نظر آکادمی، اسکار کوالیفای هستند، فیلم برگزیده آن‌ها به صورت خودکار به اسکار معرفی می‌شود. با جمع‌آوری اطلاعات و جمع‌آوری ۴۰ سال کاتالوگ جشنواره فیلم کوتاه تهران، صحبت با افراد موثر و مهمانان بین‌المللی سال‌های اخیر و گرفتن معرفی‌نامه از آن‌ها و طی فرآیند پیچیده‌ای که شبیه به دفاع از یک پایان‌نامه است، در ۳۰ ژوئن پیامی دریافت کردیم که جشنواره فیلم کوتاه تهران به یکی از دروازه‌های ورود آثار به اسکار تبدیل شده است و این مهم‌ترین خبر برای این رویداد است.

وی ادامه داد: در حال حاضر کشور‌های معدودی نظیر ژاپن، کره جنوبی، هند، سنگاپور و در شمال آفریقا فقط مصر این افتخار را دارند که جشنواره‌های اسکارکوالیفای باشند. امروز این افتخار برای سینمای ما نیز کسب شده است. برای جوانان سینمای کوتاه و انجمن سینمای جوانان ایران نیز یک دستاورد بزرگ است. در سی و هشتمین دوره ۴۵۳۲ فیلم که از ۱۲۸ کشور جهان حضور دارند و جالب است این حضور گسترده در حالی است که شرکت‌کنندگان هنوز این خبر را نمی‌دانند. این فیلم‌ها به ترتیب بیشتر از هند، اسپانیا، برزیل و آمریکا و… به دست‌مان رسیده‌اند.

وی خاطر نشان کرد: ما همچنین اعلام کردیم در همه این سال‌ها به دلیل تحریم‌های یک جانبه نتوانسته‌ایم هیچ مبلغی از شرکت‌کنندگان دریافت کنیم بلکه هزینه هم کرده‌ایم و یارانه‌ای نیز به آن اختصاص داده‌ایم. به طور طبیعی تنها ۲۵۰ هزار یورو می‌توانستیم از ثبت‌نام در این جشنواره دریافت کنیم.

مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران خاطر نشان کرد: دو نکته‌ای که جشنواره تهران را متفاوت کرده است یکی رایگان بودن و دیگری قدمت و سابقه‌ای است که با قواعد فرهنگی خود توانسته است پیوسته برگزار شود و حالا نیز یکی از دروازه‌های ورود به اسکار شده است. در حال حاضر ۱۲۷ رویداد سینمایی اسکار کوالیفای و ۴۲ تای آن مربوط به آمریکا هستند. ما نیز با توجه به قرارگیری در لیست جشنواره‌های مورد تایید اسکار باید هر سال ۱ تا ۱۵ اکتبر اعلام کنیم کدام فیلم موفق به دریافت جایزه بزرگ جشنواره‌مان شده است و آن فیلم مستقیم به لیست اسکار برای ارزیابی وارد می‌شود.

وی ادامه داد: درباره درج لوگوی اسکار در جشنواره فیلم کوتاه تهران قواعدی وجود دارد که باید رعایت شود. فیلم منتخب جایزه بزرگ نیز باید یکم تا پانزدهم اکتبر هر سال به اسکار اعلام شود.

موسوی افزود: جشنواره سی و هشتم نیز تا ۱۵ مرداد در بخش ملی به ثبت‌نام خود ادامه می‌دهد. بیش از ۲۷۲ فیلم ایرانی تا امروز در این رویداد ثبت نام کرده‌اند و فرصت هنوز ادامه دارد. در سال گذشته با ۱۰ مدرس بین‌المللی ۲۰ نشست تخصصی برگزار کردیم و ۳۳ هزار نفر شاهد لایو‌های آموزشی جشنواره فیلم کوتاه تهران در دوره ۳۸ بودند. امیدواریم در دوره سی و هشتم نیز این بخش را با قوت ادامه دهیم. امید است جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران همچنان افتخار آفرین باشد. در حال حاضر بیش از ۲۰۰۰ حضور بین‌المللی از سینمای کوتاه در رویداد‌ها و جشنواره‌های مهم جهان داریم و خوشحالیم که جشنواره فیلم کوتاه تهران به عنوان یک نهاد پیوسته با آکادمی اسکار ثبت شده است.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.