کاهش قیمت سیمان و میلگرد؛ مسکن ارزان می‌شود؟

دبیر انجمن انبوه‌سازان می‌گوید اگر قیمت مصالح ساختمانی از جمله سیمان و میلگرد بیشتر نشود و ثبات قیمتی ادامه داشته باشد، مسکن در ادامه سال گران نمی‌شود. اما مردم منتظر کاهش قیمت مسکن نباشند.

به گزارش تازه‌نیوز، دولت به مردم وعده داد از این پس هر سال یک میلیون خانه می‌سازد. برای پیشبرد این برنامه تولیدکنندگان سیمان ملزم شدند که سیمان را راهی بورس کالا کنند.

از طرفی بانک مسکن هم برای تحقق این وعده پیش قدم شده و قرار است برای توزیع مصالح ساختمانی ارزان کارت اعتباری صادر کند تا سیمان، آجر و آهن راحت‌تر و با قیمت مناسب به دست مردم برسد.

کاهش قیمت سیمان و میلگرد چه تاثیری بر بازار مسکن دارد؟

سیمان در بورس کالا همچنان با قیمت ۲۵ هزار تومان عرضه می‌شود. بررسی‌ها نشان می‌دهد میلگرد در بازار ایران هم ارزان شده است. اما با کاهش قیمت مصالح ساختمانی مسکن ارزان می‌شود؟ دبیر انجمن انبوه‌سازان تهران می‌گوید: قیمت تمام شده مسکن براساس قیمت مصالح ساختمانی تعیین می‌شود. از ابتدای سال تاکنون قیمت سیمان و میلگرد نوسان‌های زیادی داشت اما با کنترل قیمت‌های مصالح ساختمانی بهای مسکن ثابت باقی می‌ماند.

روند رشد مسکن متوقف اما ارزان نمی‌شود!

رامین گوران اوریمی به تجارت‌نیوز گفت: در یک ماه اخیر میلگرد با سه هزار و ۴۰۰ تومان کاهش با قیمت ۱۴ هزار و ۶۰۰ تومان به دست انبوه‌سازان می‌رسد. اکنون مهمترین برنامه دولت و همچنین انتظار فعالان بخش خصوصی ثبات قیمت‌ها است. بنابراین مسکن دیگر ارزان نمی‌شود و ممکن است با سیاست‌های در نظر گرفته شده روند رشد آن متوقف شود.

بررسی‌های بانک مرکزی نشان می‌دهد در مرداد ماه سال ۱۴۰۰ تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به ۵٫۵ هزار واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل ۸٫۴ درصد افزایش و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۳۹٫۴ درصد کاهش پیدا کرده است.

خانه استیجاری برای «خانه اولی‌ها» بسازید!

آژانس‌های مسکن هم می‌گویند با افزایش بی‌رویه قیمت مسکن خرید خانه برای جوانان به رویا تبدیل شده است. دبیر انجمن انبوه‌سازان مسکن با تائید این خبر بیان کرد: شرایط اقتصادی مردم بدتر از گذشته شده و قدرت خرید مردم به شدت کاهش پیدا کرده است. به خصوص قشر جوان توانایی خرید خانه را ندارد.

گوران اوریمی با اشاره به تاثیر قیمت دلار بر بازار مسکن اظهار کرد: قیمت دلار بر بازار مسکن اثرگذار است. اگر روند افزایش قیمت دلار و مصالح ساختمانی ادامه داشت،‌باید منتظر افزایش قیمت مسکن هم بودیم. اما خوشیختانه فعلا روند صعودی قیمت‌ها متوقف شده و اگر این ثبات قیمتی ادامه داشته باشد، مسکن در ادامه سال گران نمی‌شود. اما مردم منتظر کاهش قیمت مسکن نباشند.

دبیر انجمن انبوه‌سازان تهران در توصیه‌ای به دولت گفت: چنانچه برنامه‌ای برای تولید خانه‌های استیجاری در نظر گرفته نشود، همچنان مصرف‌کنندگان خانه اولی از خرید خانه عقب می‌مانند و ممکن است روند قیمت خانه افزایش پیدا کند.

این مطالب را از دست ندهید:

 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.