فرقی نمی‌کند کنسرت ابی یا کربلای معلی؛ پیک ششم کرونا بعید نیست!

مهر ماه امسال همزمان شده با بازگشایی مدارس و همچنین سفرهای زیارتی به کربلا؛ آیا باید شاهد پیک بعدی کرونا باشم؟

به گزارش تازه‌نیوز، حسین کرمانپور رییس بخش اورژانس بیمارستان سینا و مدیر کل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی در مورد احتمال شکل‌گیری موج ششم کرونا و فرآیند واکسیناسیونی که در حال انجام است به مدارا گفت: قطعا فرآیند واکسیناسیون در کنترل بیماری موثر است و ما همچنان منتظریم که واکسیناسیون، رعایت مردم و کنترل دولت تاثیرگذار باشد. منتها به این شرط موج ششم شکل نخواهد گرفت که در انتهای موج پنجم و در شرایط نزولی، سخت‌گیری‌ها یا روش‌هایی به کار گرفته شود که شرایط را به همان شکل حفظ کند. اگر نقشه کرونا با هزار و یک تلاش آبی شود بعد خودمان با اتخاذ تصمیمات نادرست کاری کنیم که به سمت قرمز شدن پیش رویم، همه تلاش‌های پیش از آن مضمحل می‌شود. بنابراین بهترین زمان مدیریت و کنترل بیماری در اوج شرایط قرمز یا نارنجی نیست بلکه در شرایط آبی یا سفید است. البته مدت‌ها ست که رنگ سفید را در نقشه کرونایی ندیدیم اما در شرایط آبی که برخی استان‌های جنوب شرقی در آن قرار دارند و حتی در شرایط زرد برخی استان‌های دیگر، بهترین زمان برای مدیریت است. در ۵ موج گذشته ثابت کردیم که درست در همین زمان همه چیز را رها کردیم و موج بعدی بسیار سرکوب‌گرتر خود را نشان داده‌است. هیچ وقت پیک‌های کرونایی که از سر گذراندیم، بهتر از قبلی نیست بلکه بدتر است. کما این که در موج اول در روز ۱۰۰ نفر مرگ و میر داشتیم اما در موج پنجم تا هزار کشته در روز هم رسیده‌است.

مسئولان فراموش می‌کنند که یک دوز به تنهایی مصونیت ایجاد نمی‌کند!

مدیر کل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی همچنین در مورد تبعات برگزاری مراسم اربعین بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی نیز توضیح داد:‌ ما از اواخر مهر و اوایل آبان به این دلیل می‌ترسیم که ۳ اتفاق رخ می‌دهد. اول آنفلانزای فصلی ست که همیشه بوده و هست. این بر روی بیماری کرونا سوار می‌شود و مثل سال گذشته فصل آنفلانزا با  پیک سوم کرونا همزمان شد، می‌تواند جمعیت زیادی را مبتلا کند. موضوع بعدی دورهمی‌ها ست که فرقی نمی‌کند به واسطه بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها باشد یا اربعین. نباید خودمان را گول بزنیم اگر دانشجویی تا امروز واکسینه شده تنها یک دز واکسن به او تزریق شده‌است. طبق فرمول جهانی غیر از یک واکسن، باقی آنها ۲ دز هستند و با تزریق ۲ دز ایمنی ایجاد می‌شود. گاهی مسوولان فراموش می‌کنند که اگر به دانش‌آموزان، دانشجویان یا سربازان یک دز واکسن تزریق شده، هنوز ایمنی ایجاد نشده‌است. در خوشبینانه‌ترین حالت ۱۴ تا ۲۸ روز بعد از دز دوم عملا می‌توان گفت اگر فرد در این بازه زمانی کرونا نگیرد، می‌توان گفت ایمنی لازم حاصل شده‌است. کدام دانش‌آموز یا دانشجو تا امروز ۲ دز واکسن را دریافت کرده‌است؟

پی‌سی‌آر هم درصد خطا دارد چطور با تست چشمی می‌شود تشخیص داد؟

کرمانپور ادامه داد: چه عزاداری باشد، چه عروسی و چه گردهمایی و دورهمی، چه دانشگاه و مدارس، همه این‌ها خطرآفرین است که متاسفانه در بازه زمانی مهر ماه شاهد برگزاری این‌گونه مراسم بودیم. در اول مهر چقدر دانش‌آموز دور هم در مدارس جمع شدند. برای ما کادر درمان همه این اتفاقات ترسناک است. نمی‌دانم برای مسوولان هم ترسناک هست یا نه. مثل این است که به یک سرباز بعد از جنگی طولانی اجازه مرخصی بدهند، هنوز مرخصی شروع نشده بگوید که دوباره باید باز گردی. برای کادر درمان تا امروز ۵ بار این اتفاق تکرار شده‌است و ششمین موج هم می‌تواند علی‌رغم همه آموزش‌ها تکرار شود.

رئیس مرکز اورژانس بیمارستان سینا در مورد تست چشمی که برخی مسئولان مدعی بودند از مسافران اربعین این تست گرفته شده نیز توضیح داد:‌ به نظر می‌رسد که منظور از تست چشمی همان دستگاه‌های تب‌سنجی ست. اگر خاطرتان باشد در روزهای ابتدایی شیوع کرونا در فرودگاه‌ها، فروشگاه‌های بزرگ و برخی مراکز دیگر دستگاهی استفاده می‌کردند که تب شهروندان را اندازه می‌گرفت و اگر کسی تب داشت، مشکوک به کرونا بود. اگر خیلی مثبت فکر کنم، احتمالا منظور از تست چشمی، استفاده از همین دستگاه‌های حرارت‌سنج چشمی بوده است. این‌گونه دستگاه‌ها مدت‌هاست منسوخ شده. وقتی تست پی‌سی‌آر درصدی خطا دارد، چطور می‌شود به دستگاهی که فقط تب را اندازه‌گیری می‌کند، اطمینان کرد؟

امیدواریم امسال هم از کربلا سوغات مهر و جانماز بیاورند نه کرونا

او ادامه داد: تاکنون هیچ دستگاهی در هیچ کجای جهان نداریم که بتواند کرونا را تشخیص دهد. البته به جز دستگاه کرونایاب مستعان که جامعه علمی خبر ندارد سرنوشت این دستگاه به کجا رسید. نمی‌دانیم بالاخره ثبت جهانی شد که بتوانیم به جهان کمک کنیم یا نه!

کرمانپور در پاسخ به این پرسش که چطور می‌توان از ایجاد موج ششم بعد از بازگشت زوار اربعین جلوگیری کرد، گفت: هیچ کاری نمی‌توان کرد. ما وقتی راه را باز می‌کنیم، نمی‌توانیم راه را ببندیم. مثل این است که راه شمال را باز بگذاریم و همه مسافرت بروند، بعد به تهران راه‌شان ندهیم. چنین چیزی ممکن است؟ بنابراین پیشنهاد خاصی وجود ندارد. همین گروهی که با خیال راحت مرزها را گشودند، باید فکری کنند. کادر درمان هم در خط مقدم است. آن‌هایی که در خط مقدم نیستند، تصمیمات‌شان هم تناسبی با خط مقدم جبهه ندارد. ما فقط می‌توانیم به مسئولیت پزشکی‌مان عمل کنیم چرا که با انسان مواجه هستیم. فرقی ندارد این بیمار کسی باشد که کنسرت ابی می‌رود یا کسی باشد که به صحرای عرفات یا کربلای معلی می‌رود. برای ما فرقی ندارد. ما آماده‌ایم. به تصمیم‌گیران هم اعلام می‌کنیم با تمام نفرات و با آخرین نفس‌ها، اگر نفسی باقی مانده باشد، منتظریم که اقدامات پزشکی لازم را انجام دهیم. همیشه از کربلا سوغات مهر و جانماز می‌آوردند، ان‌شا‌الله امسال هم همین سوغات را می‌آورند.

بیشتر بخوانید: سامانه ثبت نام واکسن کرونا برای ۱۲ سال به بالا باز شد

2 نظر
  1. email@gmail.com

    در کشوری با توان مسئولان “سوپرمن” نشان ایران، هر کاری ممکن هست و هیچ محدودیتی هم در هیچ موردی وجود ندارد!
    میگی نه ! خوب از 118 بپرسین

  2. مسعود

    سلام

    به جان خودت فرق میکنه چرا که زیر علمش امنترین جای جهان است هر چند موافق باز شدن مرزها نیستیم زیرا رعایت نکردن عده ای بهانه میدهد دست عده ای

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.