۱۰ راهکار کارآمد برای کمتر هدر رفتن مواد غذایی

راه‌های ساده‌ای وجود دارند که تاثیر مهمی در کم شدن اتلاف مواد غذایی می‌گذارند؛ کافی است ابتدا اراده کنیم و بعد کمی حوصله به‌خرج دهیم.

به گزارش تازه‌نیوز، سالانه ۳۵ میلیون تن غذا که معادل غذای ۱۸ میلیون نفر و یک سوم مواد غذایی تولید شده در کشور است دور ریخته می‌شود. حالا که این آمارهای تکان‌دهنده و تاسف‌بار را خواندیم، خوب است با هم به دنبال راه‌هایی باشیم که به عنوان یک شهروند و‌ظیفه‌مان را در کم شدن اتلاف مواد غذایی به بهترین شکل به انجام برسانیم.

غذای نیم‌پرسی بگیریم
در شرایط معمول، بازه‌های کوتاه‌تر و خرید کمتر می‌تواند یکی از راهکارهای مفید در کمتر هدر رفتن مواد غذایی باشد، اما حالا که به خاطر کرونا قرار است کمتر از خانه بیرون برویم، بهتر است از قبل فهرستی از مواد غذایی مورد نیاز بنویسیم تا وقتی به فروشگاه رفتیم به طور هدفمند سراغ همان‌ها برویم. همچنین نان را به اندازه خرید کنیم و اگر زیاد می‌خریم حتما در فریزر نگهداری کنیم. برای گرفتن غذا از رستوران هم، نیم‌پرسی‌ها یک پیشنهاد قابل‌توجه هستند.

نگهداری صحیح مواد غذایی را جدی بگیرید
بر اساس یک پژوهش، دو سوم هدررفت مواد غذایی در جهان به خاطر فاسد شدن دور ریخته می‌شوند. پس بهتر است با شرایط نگهداری هر یک از مواد غذایی آشنایی کامل داشته باشیم؛ مثلا این که سیب‌زمینی، گوجه‌فرنگی، سیر و پیاز باید در دمای اتاق نگهداری شوند و هرگز نباید در شرایط انجماد قرار گیرند. جداسازی خوراکی‌هایی مانند هلو، گلابی و موز که گاز اتیلن تولید می‌کنند هم روش مناسبی برای جلوگیری از فاسدشدن سریع مواد غذایی است.

آشپزی خلاق باشید
گاهی سعی کنید بر اساس مواد غذایی که در خطر از بین رفتن قرار دارند، آشپزی کنید. بعضی از مواد غذایی هستند که می‌توانید آن‌ها را در ترکیب‌های جدید استفاده کنید و طعم دلخواه خودتان را به غذا بدهید. مثلا ساقه‌ها و ریشه‌های گیاهان، افزودنی‌های خوشمزه‌ای برای سوپ و غیره هستند. سیر و پیاز نیز عطر‌ و طعم خوبی به مواد غذایی می‌دهند.

سبزیجات و میوه‌جات بدشکل بخرید
ما همیشه سعی می‌کنیم بهترین میوه را برای خرید برداریم. اما گاهی میوه‌جات و سبزیجات بدشکل هم درست مانند میوه‌ها و سبزیجات با ظاهر زیبا، قابل استفاده هستند. شاید بد نباشد گاهی هم آن‌ها را خرید کنیم تا وظیفه مان در جلوگیری از دور ریخته شدن میوه‌های نازیبا را انجام داده باشیم.

قانون فایفو را رعایت کنید
فایفو در انبارداری به معنای اولین خروجی از اولین ورودی است. هنگامی‌که مواد غذایی خریداری شده را داخل یخچال می‌گذارید، مواد غذایی داخل کشوهای یخچال را بچرخانید تا مواد کهنه‌تر پیش بیایند و مواد غذایی جدیدتر عقب بروند. البته حواس‌تان به تاریخ انقضای مواد غذایی باشد زیرا برخی از مواد غذایی جدیدی که خریده‌اید باید سریع‌تر مصرف شود.

پوست میوه‌ها را مصرف یا کمپوست کنید
بسیاری افراد عادت دارند پوست همه میوه ها و سبزیجات را جدا ‌کنند و دور بریزند. این در حالی است که مقدار زیادی از مواد مغذی این خوراکی‌ها در بخش خارجی آن‌ها قرار دارد. پوست سیب، سیب‌زمینی، هویج، خیار، انبه و بادمجان نیز به شرط وجود نداشتن مواد شیمیایی روی آن، قابل‌ خوردن هستند. اگر هم مایل نبودیم پوست میوه‌ای را مصرف کنیم، می‌توانیم آن را خشک و تبدیل به منبع تغذیه باغچه کنیم. با این کار از تبدیل آن‌ها به گازهای گلخانه‌ای و تولید زباله پیشگیری می‌کنیم.

باقی مانده غذای رستوران را ببرید
به این دلیل که پرس غذای عرضه شده در رستوران ممکن است با میزان مصرف ما یکی نباشد، خیلی وقت‌ها پیش می‌آید که غذا اضافه بیاید. در این شرایط بهتر است ظرفی همراهتان باشد که باقی مانده غذا را با خودتان بردارید یا ظرفی از رستوران برای این کار بخواهید. از این کار خودتان خجالت نکشید و بدانید که انجام این کار اتفاقا نشانه فرهنگ و شخصیت بالای شماست.

اندازه وعده‌ها را اصلاح کنید
علت بسیاری از اسراف‌ها در میزان در نظر گرفتن وعده‌های غذایی است که باعث پرخوری و چاقی هم می‌شود. وعده‌های غذایی را در اندازه معقول و مناسب میل کنید. آگاهی از این که چقدر گرسنه هستید و چه مقدار غذا نیاز دارید، کمک می‌کند در هر وعده، اندازه غذای خود را تنظیم کنید.

ناهار خود را بسته‌بندی کنید
اگر هر روز وعده غذایی در محل کار میل می‌کنید، بهتر است به جای تولید زباله و گرفتن غذایی که اندازه نیازتان نیست، خودتان ناهار خانگی تهیه کنید. اگر نیاز به گرم کردن دارد آن را در ظرف قابل گرم شدن به محل کار ببرید.

آب را با سبزی و میوه طعم‌دار کنید
خوشبختانه می‌توان به آب عطر و طعم داد و از این طریق همزمان از هدردادن غذا اجتناب کرد. بسیاری افراد به‌اندازه کافی آب مصرف نمی‌کنند. یک راه‌ آسان برای دریافت آب بیشتر این است که آن را خوشمزه کنید! می‌توانید پوست مرکبات، سیب و خیار را به آب اضافه و آن را طعم‌دار کنید. گیاهان وحشی و توت‌ها هم گزینه مناسبی برای افزودن به بطری آب است.

منبع: خراسان

بیشتر بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.