خداحافظی با کاهش قیمت خودرو؟/ شوک جدید با لغو واردات خودرو!

وارادت خودرو قیمت ها را در بازار کاهش می‌دهد اما با مخالفت وزارت صمت آیا پرونده آزاد سازی ورادات خودرو بسته شد؟

به گزارش تازه‌نیوز و به نقل از تجارت نیوز، از زمان مطرح شدن بحث آزادسازی واردات خودرو، بازار خودروهای خارجی و حتی داخلی تحت تاثیر قرار گرفتند.

ششم مهر ماه امسال دنیای اقتصاد از وضعیت بازار این طور گزارش داد که مصوبه آزادسازی واردات خودرو در مدت ۱۰ روز منجر به کاهش هفت درصدی قیمت وارداتی‌ها شده است، بنابراین اگر این مصوبه از فیلتر شورای نگهبان بگذرد به طور حتم ارقام افت قیمت بالاتر خواهد رفت و این به نفع مشتری خودروهای وارداتی است.

مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو و عماد جعفری، کارشناس صنعت خودرو هم در گفتگویی اینستاگرامی با تجارت‌نیوز پیش‌بینی کاهش قیمت تا ۴۵ درصد را مطرح کرده بودند.

حتی آخرین گزارش‌ها از بازار بیانگر آن بود که خودروهای خارجی مانده در انبارها نیز به تدریج در حال روانه شدن به بازار هستند.

این اثرگذاری به بازار خودرو داخلی هم می‌توانست سرایت کند. از نگاه دادفر تا ۲۰ درصد ممکن بود خودروهای داخلی نیز ارزان شوند.

در همین ارتباط: جنجال واردات خودرو برای جانبازان؛ مشتری‌ها به صف شدند!

وزارت صمت علیه آزدا سازی وارادت خودرو/ سرنوشت قیمت در بازار به کدام سمت می‌رود؟

اما با این حال به نظر می‌رسد سد بزرگ این آزادسازی وزارت صمت است. رضا فاطمی امین که پیش از این بر تولید سه میلیون خودرو در سال تاکید کرده بود این بار اظهارات جدیدی درباره واردات داشت. وی در حالی از تولید سه میلیونی صحبت کرده که اکنون میزان تولید خودرو به یک میلیون دستگاه در سال هم نمی‌رسد و طبق آخرین اعلام بیش از ۱۴۰ هزار خودرو ناقص در پارکینگ خودروسازان در حال خاک خوردن است، چرا که آنها توان کافی برای تامین قطعات را ندارند.

در همین حال روز گذشته وزیر صمت گفته است: در شرایط عادی زمانی که تراز ارزی تجاری کشور متعادل است، واردات خودروهای خارجی می‌تواند مفید باشد و به نوعی فضای رقابتی ایجاد خواهد کرد اما در حال حاضر حداقل تا پایان امسال زمانی که به یک توازنی برسیم در تراز خارجی، این واردات اشتباه است به دلیل اینکه حجم زیادی از منابع درگیر خواهد شد و قیمت ارز افزایش پیدا خواهد کرد و تورم ایجاد می‌کند که برای کل جامعه مضر است.

این اظهارات درحالیست که طبق مصوبه اخیر مجلس این آزادسازی قرار بوده بدون انتقال ارز انجام شود اما وزیر صمت به بهانه اثرات خرید با ارز خودروهای وارداتی با این مصوبه مجلس مخالفت کرده است. باید دید در نهایت شورای نگهبان چه تصمیمی برای این مصوبه مجلس می‌گیرد؟

اگر اظهارات جدید وزیر صمت به معنای لغو احتمالی آزادسازی واردات خودرو باشد ممکن است شوک جدیدی برای بازار خودرو محسوب شود.

بیشتر بخوانید: زنگ خطر دلار ۳۰هزار تومانی!

 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.