اختلاف ایران و آذربایجان به جنگ ایران و اسرائیل ختم خواهد شد؟

ایران معتقد است اسرائیل در حال توطئه در منطقه است و آذربایجان را علیه ایران تحریک کرده است. در چنین شرایطی برخی ناظران معتقدند شرایط به شکلی است که احتمال درگیری ایران و اسرائیل وجود دارد.

به گزارش تازه‌نیوز و به نقل از رویداد ۲۴، از زمان تنش میان ایران و آذربایجان که از هفته پیش بر سر کامیون‌های ایرانی شدت گرفته، بحث درگیری ایران و اسرائیل نیز برای بار دیگر به میان آمده است. آذربایجان معتقد است ایران به حسن همجواری پایبند نبوده و مقامات ایران هر چه هست زیر اسرائیل است که از پایگاه‌های آذربایجان استفاده می‌کند.

روز گذشته سردار احمد وحیدی وزیر کشور ایران گفته «توطئه در روابط دوستانه بین دو کشور ایران و جمهوری آذربایجان، بسیار است و رژیم غاصب اسرائیل و دشمنانِ این دوستی سعی دارند توطئه کنند.»

همزمان با بحث بر سر نقش اسرائیل در توطئه‌های منطقه، چند اتفاق رخ داد و حملاتی دریایی صورت گرفت؛ هفت مرداد ۱۴۰۰، نفتکش ژاپنی مِرسِر استریت که از تانزانیا عازم امارات متحده بود، در دریای عمان با پهپاد‌های مسلح هدف قرار گرفت. مدیریت این کشتی که با پرچم لیبریا دریانوردی می‌کرد، با «شرکت دریانوردی زودیاک اسرائیلی» بود.

احتمال جنگ میان دو کشور ایران و اسرائیل قوت گرفته است

با این حمله، احتمال جنگ ایران و اسرائیل در منطقه جزو تحلیل‌هایی بود که مطرح شد؛ ابتدا گفته شد این حمله در واکنش به حمله هوایی اسرائیل به ضبعه در سوریه بوده است؛ اما ایران نقش خود را تکذیب کرد. با این حال در گزارش فرماندهی سنتکام ادعا شد که پهپاد به‌کار رفته در حمله به کشتی مرسر استریت، در ایران تولید شده بود.

این نخستین بار نیست که چنین ادعایی مطرح می‌شود؛ البته پیش از این بیشتر این درگیری‌ها در خلیج فارس بوده است؛ در یک نمونه صحنه نبرد ایران و اسرائیل در آب‌های خلیج فارس رویت شد که یک کشتی اسرائیلی که بار آن خودرو بود در نزدیکی امارات مورد حمله موشکی قرار گرفت. ایران دخالت در این حمله را گردن نگرفت، اما رسانه‌های عبری انگشت اتهام را به سمت تهران گرفتند. اولین رسانه‌ای که خبر حمله به کشتی را منتشر کرده رسانه المیادین متعقل به حزب الله لبنان بود. آن زمان کانال ۱۲ تلویزیون اسرائیل از قول مقامات امنیتی اعلام کرده بود که کشتی مورد اصابت موشک ایران قرار گرفته، اما خسارت چندانی ندیده است.

آن حادثه درست دو روز بعد از انفجار نطنز اتفاق افتاد؛ انفجاری که تهران معتقد بود به دست عوامل نفوذی اسرائیل انجام شده و در پی آن مقامات کشور وعده داده بودند که انتقامشان را از خود اسرائیل خواهند گرفت.

پیش از این یک کشتی ایرانی در دریای سرخ هدف مین‌های اسرائیلی قرار گرفته بود و قبل از آن م کشتی اسرائیلی «ام‌وی هلیوس ری» در خلیج عمان هدف حمله قرار گرفته بود.

وال استریت ژورنال:  اسرائیل به ۱۲ کشتی ایرانی حمله کرده است

وال استریت ژورنال در گزارشی نوشته بود که اسرائیل از اواخر سال ۲۰۱۹، دست‌کم ۱۲ کشتی ایرانی را که عمدتا حامل نفت برای سوریه بوده‌اند، با مین هدف قرار داده است.

 یک ماجرای عجیب دیگر در همان بحبوحه اتفاق افتاده بود و ایران اعلام کرد اسرائیل را در عراق مورد هدف قرار داده است. کانال «صابرین نیوز» و «مرکز الاعلام المقاوم» پیش از سایر رسانه‌ها خبر داده بودند که «یک ایستگاه جاسوسی، شنود و امنیتی رژیم صهیونیستی در شمال عراق هدف حمله افراد ناشناس قرار گرفته است.»

پرس‌تی‌وی ایران به نقل از مقامات امنیتی آن زمان جزییات حادثه را اینگونه توضیح داده بود که «آژانس جاسوسی موساد اسرائیل در عراق مورد حمله قرار گرفته و چند نیروی اسرائیلی کشته یا زخمی شده‌اند و این ضربه سنگینی برای رژیم صهیونیستی بوده است.»

اوشلیم پست درباره نحوه انتشار این خبر نوشته بود: «اولین بار شبکه خبرب صابرین خبر را منتشر کرده و مدعی شده که نیرو‌های مقاومت در عراق به خانه امن موساد در شمال عراق حمله کرده‌اند و چند جاسوس اسرائیلی نیز آسیب دیده‌اند. اما این خبر خیلی کلی است چرا که شمال عراق منطقه بزرگی است و جاسوس اسرائیلی هم می‌تواند هر فرد رندومی باشد. خانه امن نیز می‌تواند هر خانه‌ای باشد که شبه نظامیان مورد حمایت ایران شناسایی کرده‌اند.»

اورشلیم پست همچنین نوشته بود: «آنچه در این اخبار حائر اهمیت است نحوه استفاده از کلمات است. مقاومت عراق در باره نیرو‌های مورد حمایت ایران از بدر گرفته تا کتائب حزب الله و عصائب اهل حق و دیگر گرو‌ها هستند. ایران از سال ۲۰۱۸ این گروه‌ها را مجهز کرده است. آن‌ها اسرائیل را مقصر حمله به خانه کتائب حزب الله در ابوکمال سوریه در تابستان ۲۰۱۸ و مقصر چهار حمله دیگر در عراق در سال ۲۰۱۹ می‌دانند.»

اکانت‌های اطلاعاتی اسرائیل در توییتر مانند آرورا اینتل درباره این حادثه نوشته بودند که خبرگزاری‌های رسمی مانند راشا تودی عربی، العالم، خبرگزاری فارس و پرس تی وی این خبر را منتشر کرده‌اند. منبع خبر همگی آن‌ها کانال صابرین بوده است.

یک اکانت اطلاعاتی اسرائیلی دیگر به نام اینتل اسکای اولین کسی بود که این گزارش را منتشر کرد، اما به ادعای اورشلیم پست بسیاری دیگر دچار تردید شده بودند. با همه این احوال رادیو اسرائیل نیز خبر حمله به خانه امن موساد در عراق را بازنشر کرده است.

دیدگاه رسانه‌های اسرائیلی: ایران به دنبال انتقام!

رسانه اسرائیلی اورشلیم پست نسبت به افزایش تنش‌ها در منطقه ابراز نگرانی کرده و گفته «آیا ایران برای انتقام گرفتن از اسرائیل قصد دارد از شبکه گسترده نیرو‌های نیابتی خود از عراق تا سوریه و لبنان و یمن برای انتقام‌گیری از اسرائیل استفاده کند یا قرار است یک اقدامات محدودی انجام دهد و بگوید انتقامش را گرفته است؟»

این رسانه گفته ایران قبلا هم اقدام مشابهی انجام داده است. در سال ۲۰۲۰ حزب الله بعد از کشته شدن چند تن از نیروهایش در سوریه قول داد که انتقام آن‌ها را از اسرائیل گیرد. این گروه به اسرائیل هشدار داد و چند اتفاق نیز پشت سر هم رخ داد، اما هیچ یک از آن‌ها تاثیر چندانی نداشت.

این رسانه اسرائیلی مدعی شده یکی از اقدامات انتقام‌جویانه حزب الله سوراخ کردن فنس‌های اطراف شهرک‌های اسرائیلی بوده است! با تمام این اتفاقات، رسانه‌های صهیونیستی، مقامات اسرائیل را به نداشتن برنامه در مقابل ایران متهم کردند؛ چنانچه رسانه «یدیعوت آحارونوت» به سخنرانی نفتالی بنت نخست‌وزیر در سازمان ملل پرداخته و آن را نشانه‌ای از نبود استراتژی واقعی علیه ایران در تل‌آویو دانسته و نوشته است: «نومیدی و یأس بنت از این حقیقت نشأت می‌گیرد که اسرائیل هیچ گزینه نظامی مؤثر، قابل اتکا و متعارفی برای متوقف کردن بلندپروازی‌های هسته‌ای ایران قبل از رسیدن به هدف، ندارد.»

ایران معتقد است اسرائیل در حال توطئه در منطقه است و آذربایجان را علیه ایران تحریک کرده است. در چنین شرایطی برخی ناظران معتقدند شرایط به شکلی است که احتمال درگیری ایران و اسرائیل وجود دارد.

خبرهای ویژه تازه‌نیوز‌ را از دست ندهید:

۱ نظر
  1. محمد

    پس روسیه این وسط برگ چغندر است ؟؟؟ همه وهمه نقشه ها کار فردی است که آتش نشان نیست

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.