پاسخ به سوال‌هایی درباره فضانوردان؛ از معضل دستشویی تا افزایش قد/ بدون لباس مخصوص منفجر می‌شویم؟

مردم سوالات و ابهامات عجیبی درباره فضانوردان دارند به همین دلیل ناسا به برخی از سوالات همیشگی که مردم نسبت به فضا می‌پرسند پاسخ داده است.

به گزارش تازه نیوز و به نقل از ایرنا، سوالات و ابهامات زیادی نسبت به فضا و فضانوردان وجود دارد که با توجه به اینکه تنها ۵۷۳ نفر به فضا سفر کرده‌اند، این ندانستن‌ها چیز عجیبی نیست. با این وجود این افراد نباید تنها کسانی باشند که در رابطه با سفر به فضا واقعیت‌ها را می‌دانند. به همین دلیل ناسا به برخی از سوالات که مردم نسبت به فضا می‌پرسند پاسخ داده است.

فضولات انسانی به کجا می‌رود؟

زباله‌های جامد و همچنین فضولات انسانیِ سرویس‌های بهداشتی فضاپیماها در یک قوطی جمع‌آوری می‌شوند و بعد هنگانم بازگشت مجدد فضاپیما به زمین این قوطی‌ها دفع‌ می‌شوند. ادرار به شکل دیگری جمع‌آوری شده و به سیستم بازیاف آب فضاپیما فرستاده می‌شود تا دوباره به آب قابل مصرف تبدیل شود.

فضانوردان واقعا بستنی خشک یخ‌زده می‌خورند؟

خیر! فضانوردان بستنی خشک یخ‌زده نمی‌نخورند. اما در برخی مواقع از طریق یک فضاپیمای باربر برای فضانوردان بستنی واقعی فرستاده می‌شود. البته این اتفاق تنها زمانی شدنی است که در فریزر فضاپیما جای خالی وجود داشته باشد. معمولا فریزرها با نمونه‌های علمی پر شده‌اند. به طور کلی عادی است که هر از چند گاهی برای فضانوردان مقدار کمی غذای تازه مثل میوه و سبزیجات فرستاده شود. بستنی هم دفعات کمی فرستاده شده.

اگر لباس مخصوص نپوشیده باشید، می‌ترکید؟

خیر، اما باز هم می‌میرید! بدون محافظ یک فضانورد به دلیل نبود اکسیژن و فشار بیرونی کم جان خود را از دست می‌دهد. سرما و تشعشعات هم می‌توانند خطرناک باشند. لباس‌های مخصوص به شما هوا برای تنفس، آب برای نوشیدن و محیطی با فشار مناسب ارائه می‌دهد تا در برابر سرمای عجیب از جان شما مراقبت شود.

وقتی فضانوردی مریض شود، چه اتفاقی رخ می‌دهد؟

آن‌ها معمولا به دلیل روزانه ۲ ساعت ورزش کردن و زندگی در یک فضای بسته به شدت سالم هستند با این حال از طریق تماس تلفن یا ویدئویی با پزشکان در ارتباط اند. همچنین ایستگاه‌های فضایی تجهیزات پزشکی و روش‌های درمانی مختلفی دارند تا اوضاع فضانوردانی که مریض شده‌اند را بهبود بدهند.

واقعا قد شما در فضا بلند می‌شود؟

بله. بدون نیروی جاذبه که ستون فقرات افراد را فشرده می‌کند؛ مایع بین دیسک‌ها آرام آرام منبسط شده و در نتیجه‌ی این موضوع شما دچار انبساط می‌شوید. وقتی شب‌ها می‌خوابیم هم این موضوع را تجربه می‌کنیم، هرچند با شدت کمتری. گاهی در فضا قد افراد تا ۵ سانتی‌متر هم افزایش پیدا می‌کند اگرچه این تاثیر وقتی که شما در معرض جاذبه زمین قرار می‌گیرید ناپدید می‌شوید.

از کجا می‌دانید که جاذبه در فضا وجود دارد؟

در زمین ما کشش جاذبه را احساس می‌کنیم، اما فضانوردان در ایستگاه‌های فضایی به نوعی درگیر سقوط آزاد دائمی در اطراف زمین هستند؛ سقوط آزادی که آن‌ها را مدار نگه می‌دارد. پس معمولا آن‌ها شرایطی را تجربه می‌کنند که به آن میکروجاذبه می‌گویند. به همین دلیل افراد می‌توانند در فضا شناور شوند و یا حتی به نوعی پرواز کنند.

این‌که کسی نمی‌تواند فریاد شما را بشنود درست است؟

در نبود هوا شنیدن صدای کسی دیگر غیرممکن است، حتی اگر در نزدیکی او ایستاده باشید. در نبود هوا امواج صوتی نمی‌توانند منتشر شوند.

بیشتر در این باره بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.