شیرین‌کاری مدیر موزه فرش: حوض‌های مجموعه را باغچه کرد! +عکس

رئیس جدید موزه فرش، جنجالی تازه به پا کرده است.

به گزارش تازه‌نیوز، سجاد نوروزیان که با حکم ضرغامی، وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به ریاست موزه فرش ایران رسیده بود، بعد از حواشی مربوط به انتصابش به این سمت، با تبدیل کردن حوض‌های حیاط این موزه به باغچه بار دیگر خبرساز شده است.

موزه فرش ایران در فهرست آثار ملی قرار دارد و هر گونه تغییری در محوطه و بنای این مجموعه مشمول قوانین میراث‌ فرهنگی می‌شود. نوروزیان در ستاد عزت الله ضرغامی به عنوان دستیار در حوزه کسب و کار در فضای مجازی منصوب شده بود و در موزه فرش ایران جانشین پریسا بیضایی شده بود که به مدت ۵ سال ریاست این موزه را بر عهده داشت. این موزه توسط عبدالعزیز فرمانفرمائیان طراحی و ساخته شده است. فرمانفرماییان، معمار معاصر ایرانی، استاد دانشگاه تهران و از بنیانگذاران نظام مهندسی جدید در ایران و طراح ورزشگاه آزادی بود. او این ساختمان را با دو تالار ساخت و برای نمایش انواع قالی‌های دست بافت و گلیم مورد استفاده قرار داد.

تبدیل حوض به باغچه

طبقه همکف این موزه برای نمایش دائمی ۱۵۰ قطعه فرش و طبقه دوم آن برای برگزاری نمایشگاه‌های موردی و فصلی در نظر گرفته شده است.

هفت حوض حیاط بیرونی این بنا بر اساس اعداد مقدس ایرانی بنا شده، آذین‌های نمای بیرونی آن شبیه دار قالی و حوض آب که رکن اصلی هویت‌بخشی معماری سنتی ایرانی را دارد در آن تعبیه شده است. موزه فرش ایران واقع در در خیابان کارگر شمالی و تقاطع دکتر فاطمی، ساختمانی سه هزار و ۴۰۰ متر مربعی است که در تاریخ ۲۲ بهمن ماه سال ۱۳۵۶ شمسی با هدف پژوهش در سوابق و کیفیت تاریخی هنر و صنعت فرش به ویژه فرش ایرانی آغاز به کار نموده است. در موزه فرش ایران، فرش های بسیار نفیس از سراسر ایران که حاصل کار هنرمندان مشهور از قرن نهم هجری تا دوره معاصر است به نمایش گذاشته شده‌ است. (درباره این موزه و تصاویر قبلی این هفت حوض اینجا بخوانید و ببینید)

بیشتر ببینید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.