عادت‌های سلامت‌محوری که می‌تواند به سلامتی آسیب بزند!

در سال‌های اخیر عادت‌های «سلامت‌محور» مختلفی در قسمت‌های گوناگون جهان رواج یافته‌اند که شاید بتوان گفت این مورد تقریبا اهمیت و محبوبیت بیشتری برای مردم دارد

به گزارش تازه نیوز، در ادامه این گزارش شما را با خطرات پنهانی آشنا می‌کنیم که در همین عادت‌های سلامت‌محور نهفته‌اند و همچنین نکاتی را برای سالم‌سازی آنها و مراقبت بهتر از محیط زیست مطرح می‌کنیم.

۱. از کیسه‌های چندبارمصرف پارچه‌ای برای خرید استفاده می‌کنید 

بیشتر کیسه‌های پلاستیکی تجزیه نمی‌شوند و درنتیجه مواد زیان‌باری برای محیط زیست به‌شمار می‌روند. به همین دلیل هم استفاده از کیسه‌های چندبارمصرف پارچه‌ای، ایده هوشمندانه‌ای برای دور ماندن از کیسه‌های پلاستیکی محسوب می‌شود. اما مطالعه‌ای که Food Protection Trends در سال ۲۰۱۱ منتشر کرد، نشان می‌دهد که تقریبا همه این کیسه‌های ظاهرا سالم و پاکیزه حاوی باکتری مدفوع هستند. دکتر چارلز گربا (میکروبیولوژیست زیست‌محیطی در دانشگاه آریزونا) می‌گوید: «باکتری ای.کولی نهفته در بعضی از این کیسه‌ها حتی از میزان این باکتری در لباس‌های زیر هم بیشتر است». اوضاع وقتی بدتر می‌شود که بدانید اگر این کیسه‌ها به مدت دو ساعت در فضای گرم صندوق عقب خودروها باقی بمانند، میزان باکتری‌ها تا ۱۰ برابر افزایش خواهد یافت.

راه‌حل: کیسه‌های چندبارمصرف را به‌طور منظم و پس از هربار استفاده حتما بشویید، خصوصا اگر با محصولات گوشتی تماس داشتند. به‌گفته دکتر گربا، بیشتر باکتری‌ها از محصولات گوشتی به این کیسه‌ها منتقل می‌شوند. شست‌وشوی این کیسه‌های پارچه‌ای با آب داغ و با کمک ماشین لباس‌شویی، بهترین گزینه است.

۲. از حوله ظرف‌شویی به‌جای اسفنج ظرف‌شویی استفاده می‌کنید

حوله ظرف‌شویی معمولا در محیط گرم و مرطوب نگهداری می‌شود و درنتیجه زمینه مناسبی برای رشد میکروب‌ها دارد. به‌علاوه، بیشتر افراد حوله ظرف‌شویی را به‌طور منظم ضدعفونی نمی‌کنند. طبق گزارشی که NSF International در سال ۲۰۱۱ منتشر کرد، بیش از ۷۵ درصد از حوله‌های ظرف‌شویی حاوی باکتری کلیفورم هستند که ای.کولی و سالمونلا هم در همین گروه باکتریایی قرار می‌گیرند.

راه‌حل: اگر به استفاده از حوله ظرف‌شویی اصرار دارید، حتما این حوله‌ها را هر یک یا دو روز تعویض کنید. حوله‌های کثیف‌شده باید با کمک آب داغ و محلول سفیدکننده شست‌وشو شوند. اگر می‌خواهید این حوله‌ها را با کمک ماشین لباس‌شویی پاکسازی کنید، حتما از پودرهای شوینده‌ای کمک بگیرید که توانایی پاکسازی همه میکروب‌ها و ضدعفونی کردن بافت‌های پارچه‌ای را داشته باشند.

۳. از بطری‌ قابل استفاده مجدد به‌جای بطری‌های یک‌بار مصرف استفاده می‌کنید 

کسی که از بطری قابل استفاده مجدد به‌جای بطری‌های یک‌بار مصرف برای نوشیدن آب کمک می‌گیرد، سالانه از اضافه کردن ۹۲ بطری پلاستیکی به محل دفن زباله‌ها جلوگیری می‌کند. با این‌که این بطری‌ها از نظر مزیت‌های زیست‌محیطی عالی هستند اما باید مراقب پاکیزگی و سلامت آنها هم باشید. این بطری‌های دارای درپوش‌های خاصی هستند که در هنگام باز و بسته شدن به‌راحتی می‌توانند به میکروب‌هایی آغشته شوند.

راه‌حل: بطری‌های شخصی خودتان را به‌طور منظم بشویید و به شست‌وشوی درپوش آن بیشتر دقت کنید. اگر کسی از بطری شما استفاده کرد، حتما در اولین فرصت تمام بطری و درپوش را بشویید.

منبع: سلامت

بیشتر بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.