وقتی کودک فُحش می‌دهد نخندید!

گاه کودک در کنار شیرین‌زبانی‌ها، بدون اینکه درک درستی داشته باشد، کلمات ناسزایی را بر زبان می‌آورد. این مسئله به‌خصوص در حضور دیگران برای والدین بسیار خجالت‌آور است و نمی‌دانند چه واکنشی داشته باشند.

به گزارش تازه‌نیوز، حدود سن دو تا سه سالگی که توانایی تکلم در کودک تقویت‌شده و قادر به بیان کلمات مختلف است، بسیار تمایل دارد از دیگران تقلید کند.

چرا کودک فُحش می‌دهد؟

از آنجا که کودک شیوه زندگی را با تقلید از گفتار و رفتار اطرافیان می‌آموزد، طبیعی است سخنان زشت و به عبارتی ناسزا را نیز که در منزل، پارک، مهدکودک و… می‌شنود، تکرار کند. معمولا کودک درک و شناختی در مورد معنی و علت کاربرد این کلمات ندارد.

با این حال، کودک متوجه واکنش اطرافیان نسبت به رفتار و گفتار خود می‌شود. به همین دلیل، ممکن است برخی از کلمات را که بیشتر جلب‌توجه می‌کند، مرتب به زبان بیاورد. حتی گاه به رغم اینکه واکنش منفی والدین هنگام بیان کلمات زشت را می‌بیند، به‌دلیل جلب‌توجه مداوم اطرافیان، آگاهانه این کلمات را تکرار می‌کند.

البته تکرار کلمات زشت ممکن است ناشی از توانایی پایین کودک در خودکنترلی باشد. درواقع کودک به‌رغم واکنش منفی اطرافیان، به رفتار خود ادامه می‌دهد زیرا محرکی که از توجه دیگران احساس می‌کند از توانایی او برای کنترل و ممانعت از بروز رفتار، قوی‌تر است. البته گاه کودک از این کلمات برای بیان خشم خود استفاده می‌کند.

واکنش مناسب هنگام ناسزاگویی کودک

• هنگام شنیدن این کلمات، شوک‌زده رفتار نکنید

کودک شما معمولا معنی کلمه‌ای که می‌گوید را نمی‌داند. از این‌رو نباید طوری رفتار کنید که گویا برای اولین بار است چنین کلمه‌ای را می‌شنوید.

• با لحن آرام به او بگویید که نباید این کلمات را تکرار کند

دلیلی برای توضیح در مورد معنی کلمه وجود ندارد بلکه به عنوان مثال بگویید که گفتن چنین کلماتی مودبانه نیست یا اینکه ناراحتی خود را باید با کلمات همیشگی و محترمانه ابراز کند.

• الگوی خوبی برای او باشید

شنیدن این کلمات هرگز نباید برای شما عادی شود و مانع از روش تربیت صحیح شود. کودک با توجه به رفتار اعضای خانواده و نوع گفتار آنها شیوه حرف زدن را می‌آموزد.

• کودک را به بیان هیجانات تشویق کنید

به کودک خود بیاموزید که به جای پرخاشگری، در مورد هیجانات خود به‌خصوص احساس محرومیت، خشم و ناراحتی با استفاده از کلمات قابل‌قبول صحبت کند. در شرایط معمول و در آرامش به او بیاموزید که به جای ناسزا به دیگران چه کلماتی می‌تواند جایگزین کند.

• هرگز نخندید

حتی اگر کودک شما برای اولین بار کلمه نادرستی را به شیوه کودکانه و بانمک بر زبان آورد، واکنش مثبت نشان ندهید و به‌خصوص نخندید. این رفتار حتما او را به تکرار تشویق می‌کند.

چه زمان نیاز به مشورت با روانشناس است؟
اگر به‌رغم رعایت اصول تربیتی، کودک به‌طور مداوم به این رفتار ناپسند خود ادامه می‌دهد و باعث اختلال در برقراری ارتباط با دوستان و اقوام شده است، حتما با روانشناس یا روانپزشک مشورت کنید زیرا ممکن است ریشه این رفتار به اختلالات دیگری برگردد. در این شرایط، متخصصان رفتارشناسی کودکان می‌توانند به خوبی واکنش‌های کودک را بررسی کرده و با ارائه راهکارهای مناسب، در رفع آنها به خانواده کمک کنند.

منبع: سلامت

بیشتر بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.