پرورش کودک در محیط سبز؛ ضامن سلامت روانی

مطالعه‌ای که اخیراً در دانشگاه آرهوس دانمارک انجام شده است، نشان می‌دهد کودکانی که در محیطی سبز بزرگ شده‌اند، 55درصد کمتر از کودکانی که در شهرها رشد یافته‌اند، در معرض خطر ابتلا به مشکلات روانی قرار دارند.

به گزارش تازه‌نیوز، با ادامه رشد جمعیت شهرها در سراسر جهان، مطالعات بیشتر درباره مزایای زندگی و رشد کودکان در مجاورت فضاهای سبز موجود در حومه شهرها انجام می‌شود.

گفته می‌شود کودکانی که در محیطی سبز رشد می‌کنند، ۵۵درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به اختلالات روانی مختلف در بزرگسالی قرار می‌گیرند. این همان کشفی است که اخیراً محققان دانمارکی به آن دست یافته‌اند.

محققان برای رسیدن به این رقم چشمگیر، از فضای سبز موجود در اطراف خانه‌های بیش از یک میلیون دانمارکی نقشه‌برداری کردند، سپس این داده‌ها را با خطر ابتلا به اختلال روانی در زندگی آینده کودکان مقایسه نمودند. آن‌ها سایر عواملی که ممکن است به بروز یک بیماری روانی ختم شود را نیز در نظر گرفتند و تنظیم کردند.

کریستین اِگمن که هدایت این تحقیق را برعهده داشته است، خاطر نشان می‌کند که: «داده‌های ما بی‌نظیر است. ما این فرصت را داشتیم که از داده‌های ثبت شده دانمارک، از جمله موارد دیگری چون محل اقامت و بیماری‌ها استفاده کنیم و آنها را با تصاویر ماهواره‌ای مقایسه نماییم. تصاویری که میزان فضای سبز اطراف افراد را هنگام بزرگ شدن آن‌ها نشان می‌داد.»

این دانشمند در ادامه می‌گوید: «به کمک مجموعه داده‌هایی که به‌دست آوردیم‌، ما هم‌اکنون می‌توانیم اثبات کنیم که وقتی کودک از بدو تولد تا سن ۱۰ سالگی در محیطی سبز زندگی می‌کند و می‌تواند در این محیط رشدی سالم داشته‌ باشد، خطر بروز اختلالات روانی در وی کاهش می‌یابد بنابراین حضور فضاهای سبز در دوران کودکی بسیار مهم هستند.»

این تیم تحقیق متقاعد شده است که محیط طبیعی نقشی مهم، بیش از آنچه انتظار می‌رود در سلامت روان ایفا می‌کند. به اعتقاد ایشان، این داده‌ها باید سیاستمداران و برنامه‌ریزان را وادار کند تا در برنامه‌ریزی شهری و مکان فضاهای سبز، تجدیدنظر نمایند به نحوی که آسیبی به سلامت روان شهروندان وارد نشود.

منبع: سلامت

بیشتر بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.