آیا میوه‌هایی که ویتامین C دارند مانع خواب مطلوب‌اند؟

ویتامین ‌C یکی از ریزمغذی‌های ضروری است که مصرف کافی بعضی میوه‌ها به‌خصوص مرکبات در تامین آن نقش دارد. اما این باور وجود دارد که اگر در شب میل شود، می‌تواند بر کیفیت خواب شبانه تاثیر بگذارد و مانع از خواب مطلوب شود.

به گزارش تازه‌نیوز، مدت طولانی است که پرهیز از ویتامین‌C به‌دلیل تاثیر بر کیفیت خواب شبانه مطرح شده زیرا این ویتامین باعث سنتز دوپامین شده و هوشیاری و بیداری طولانی را درپی دارد. مطالعات بسیاری نشان می‌دهد افرادی که همیشه پیش از خواب آب پرتقال می‌نوشند، هیچ علائمی از اختلال خواب را نداشته‌اند.

در واقع، هر پرتقال به‌طور متوسط ۸۰ میلی‌گرم ویتامین‌C دارد و برای نوشیدن یک لیوان آب پرتقال دو یا حداکثر سه پرتقال لازم است که این مقدار برای بروز اختلالات خواب بسیار کم است. به‌همین دلیل حتی افرادی که دچار کم‌‌خوابی هستند نیز می‌توانند شب‌ها از این نوشیدنی استفاده کنند. البته در مورد مکمل‌های ویتامین‌C این تاثیر تفاوت دارد زیرا اگر دریافت ویتامین‌C از ۵۰۰ میلی‌گرم بیشتر باشد تاثیر محرک خواهد داشت. این مقدار تقریبا به اندازه ۱۲ پرتقال است.

گرچه است افرادی که خواب راحت ندارند باید از مصرف زیاد این ویتامین در شب پرهیز کنند اما باز هم می‌توانند بدون نگرانی یک یا دو پرتقال در شب میل کنند و اصلا نگران اختلالات خواب نباشند. همچنین، نباید از اهمیت ویتامین‌C غافل شد چراکه در مقابله با خستگی، پیشگیری از تاثیر رادیکال‌های آزاد و افزایش مقاومت بدن در برابر بیماری‌ها نقش دارد و حتما لازم است به‌اندازه کافی در رژیم غذایی گنجانده شود.

منبع: سلامت

بیشتر بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.