وقتی شب‌ها دیر می‌خوابیم چه بر سر بدنمان می‌آید؟

بعضی افراد شب‌ها خیلی دیر می‌خوابند و دلایل مختلفی هم برای این کار دارند؛ مثلا شب‌ها راحت‌تر به مطالعات تحصیلی خودشان ادامه می‌دهند یا اینکه اصلا می‌خواهند برنامه تلویزیونی مورد علاقه‌شان را تماشا کنند. اما اگر به سلامتی پوست خودتان اهمیت می‌دهید، بهتر است در برنامه خواب شبانه تجدیدنظر کنید.

به گزارش تازه نیوز، دکتر دندی انگلمان، متخصص پوست‌ومو برای شما توضیح می‌دهد که خواب شبانه دیرهنگام چه پیامدهایی برای سلامتی پوست دارد.

پوست کدر و خسته 

آیا تا به حال برای شما هم پیش آمده است که با کسی مواجه شوید و از زبان او بشنوید که چهره شما امروز خیلی خسته به نظر می‌رسد؟ اگر چنین جمله‌ای را شنیده‌اید، یعنی پوست شما به‌ شکلی غیرعادی کسل و کدر شده است. این حالت در میان کسانی که شب‌ها خیلی دیر می‌خوابند، بیشتر مشاهده می‌شود.

به‌گفته دکتر انگلمان، «سلول‌های پوست در طول ساعات خواب شبانه وارد فرایند بازسازی و ترمیم می‌شوند و این روند باید به‌صورت کامل سپری شود. اگر شب‌ها دیر بخوابید و خواب کافی نداشته باشید، این فرایندهای درونی پوست به‌طور طبیعی پیش نمی‌روند و صبح روز بعد پوست شما خسته و کدر به نظر می‌رسد».

خشکی پوست 

وقتی که خواب هستید، رطوبت پوست و تعادل آب در بدن دوباره تنظیم می‌شود. درواقع پوست در ساعات خواب شبانه رطوبت مورد نیازش را بازیابی می‌کند، درحالی که آب اضافی بدن نیز برای دفع شدن در اندام‌هایی که مسئولیت این کار را بر عهده دارند، جمع می‌شود. اگر خواب شبانه کافی نداشته باشید، تعادل آب در بدن دچار اختلال می‌شود و پوست هم مستقیما تحت تاثیر این مشکل قرار می‌گیرد. شکل‌گیری حلقه‌های تیره دور چشم، پف‌کردگی زیر چشم‌ها، خشکی پوست و افزایش چین‌وچروک‌های پوستی همگی جزو مهم‌ترین پیامدهای خواب شبانه دیرهنگام و ناکافی برای پوست هستند.

افزایش وزن 

دکتر انگلمان می‌گوید: «نداشتن خواب شبانه کافی به‌راحتی می‌تواند به افزایش وزن منتهی شود. یکی از دلایلش این است که خواب شبانه کافی باعث می‌شود در طول روز کمتر احساس گرسنگی کنید. مطالعات متعددی نشان داده‌اند که کمبود خواب با افزایش استفاده از خوراکی‌های شور و شیرین در طول روز و همچنین افزایش کالری دریافتی روزانه مرتبط است».

پیری زودرس پوست

وقتی بدن وارد خواب عمیق می‌شود، هورمون‌های رشد در بدن افزایش می‌یابند و سلول‌های آسیب‌دیده از این طریق ترمیم می‌شوند. خواب شبانه دیرهنگام و ناکافی اجازه نمی‌دهد که بدن وارد مرحله خواب عمیق شود و درنتیجه روندهای ترمیمی بدن هم به‌درستی فعال نمی‌شوند. تکرار شدن این الگوی خواب باعث می‌شود که پوست در ساعات بیداری دچار آسیب‌های مختلف شود، درحالی که شب‌ها نمی‌تواند خودش را ترمیم کند. پیامد نهایی این روند هم چیزی نیست جز سریع‌تر شدن فرایندهای پیری پوست و افزایش نشانه‌های قابل مشاهده آن.

منبع: سلامت

بیشتر بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.