این مواد غذایی ناسالم را از برنامه غذایی کودک حذف کنید

عادت‌های غذایی از همان کودکی نهادینه می‌شوند، بنابراین مهم است که از دادن موادغذایی نامناسب به کودکان خودداری کنید چون به‌طور مستقیم روی سلامتی‌شان تاثیر منفی می‌گذارند.

به گزارش تازه‌نیوز، در این مطلب شما را با بدترین و ناسالمترین مواد غذایی برای کودکان بیشتر آشنا می‌کنیم.

کودک و تغذیه

لازم است که توجه ویژه‌ای به تغذیه کودک داشته باشید. در طول سال‌های اول زندگی عادت‌ها و رفتارهای کودک شکل می‌گیرند. به همین دلیل باید کودکان را به تغذیه سالم عادت دهید. البته داشتن عادت‌های سالم در کودکی کافی نیست و در کنار آن باید پرهیزهای غذایی نیز رعایت شود تا کودکان در سلامت بیشتری رشد کنند.

نوشیدنی‌های گازدار و آبمیوه‌های صنعتی

نوشیدنی‌های گازدار و آبمیوه‌های آماده حاوی کربوهیدرات‌هایی با شاخص گلیسمی بالایی (فروکتوز و گلوکز) هستند. نتایج پژوهشی که در مجله Nutrientsبه چاپ رسیده نشان می‌دهد مصرف فروکتوز و گلوکز زیاد به افزایش احتمال بروز سندرم متابولیک (شکم بزرگ) کمک می‌کند. یادتان باشد که سندرم متابولیک خطر ابتلا به چاقی مفرط و دیابت را بالا می‌برد. به خاطر داشته باشید که مصرف قندهای زودجذب که در مایعات حل می‌شوند مانند نوشابه‌ها به مراتب بدتر از مصرف آنها از طرق موادغذایی جامد است. به خاطر اینکه فاقد فیبر بوده و جذب آنها با سرعت زیادی انجام می‌شود.

غلات صبحانه

اکثر غلات صبحانه که در فروشگاه‌ها به فروش می‌رسند حاوی قندهای زودجذب و همچنین افزودنی‌های فراوان هستند. این موادغذایی بسیار بی‌کیفیت بوده و کربوهیدرات‌های سالمی وارد بدن نمی‌کنند. روی برچسب این محصولات میزان مواد معدنی و ویتامین‌های آن قید شده اما حتی این ویتامین‌ها نیز نمی‌توانند کمبودها و مضرات دیگر این قبیل موادغذایی را جبران کنند. اگر می‌خواهید غلات مصرف کنید بهترین انتخاب جوی دوسر است. این ماده غذایی حاوی فیبرهای محلول در آب است که برای رشد باکتری‌هایی که میکروبیوت‌های روده را تشکیل می‌دهند مفید هستند. جوی دوسر همچنین برای پیشگیری و درمان یبوست نیز موثر است.

کاکائوی ناخالص

کاکائو به صورت یک ماده غذایی با منشا گیاهی برای بدن مفید است. کاکائو حاوی مواد آنتی‌اکسیدانی مانند فلاونوئیدها است. با این حال، موادی که با کاکائو تهیه می‌شود حاوی میزان فلاونوئید کم و در عین حال قندهای زودجذب بیشتری است. اگر می‌خواهید به فرزندتان کاکائو بدهید از انواعی که حاوی قندهای کمی است استفاده کنید. واضح است که کاکائوی خالص طعم تلخی دارد. در نتیجه برای شیرین کردن آن بهترین انتخاب استفاده از میوه‌های خرد شده است.

مواد غذایی آماده و صنعتی

تغذیه سالم یعنی حفظ تنوع غذایی و همچنین مصرف مواد غذایی سالم. برعکس این مسئله یعنی مصرف موادغذایی فرآوری شده و صنعتی، از مشخصات تغذیه ناسالم محسوب می‌شود. مواد غذایی کنسروی و صنعتی بخشی از تغذیه ناسالم محسوب می‌شوند که حاوی افزودنی‌های متعدد، چربی‌های ترانس و میزان زیادی نمک هستند. به همین دلیل، توصیه می‌شود از دادن این قبیل موادغذایی به کودکان بپرهیزید و تا حدامکان در خانه آشپزی کنید.

شیرینی‌جات

انواع شیرینی‌جات از قبیل دونات، پیراشکی و غیره حاوی میزان زیادی قندهای زودجذب و چربی‌های ترانس است. نتایج بررسی‌هایی که در مجله Diabetes & Metabolic Syndrome به چاپ رسیده است نشان می‌دهد که مصرف این قبیل موادغذایی به ویژه به دلیل التهاب‌زایی، خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن را در طولانی‌مدت افزایش می‌دهد.

توجه داشته باشید با وجود اینکه تهیه این خوراکی‌ها در منزل سالمتر است اما حواستان باشد که مصرف زیاد آن نیز همچنان مشکل‌زا خواهد بود. چون حاوی آرد سفید و تصفیه‌شده و میزان زیاد قند هستند و برای سلامت متابولیک مناسب نیستند.

منبع: سلامت

بیشتر بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.