درمان نشدن کودک و اختلالاتی که به وجود می‌آورد

گلبول‌های قرمز خون حاوی هموگلوبین هستند که رنگدانه قرمز رنگی است و اکسیژن را به بافت‌ها می‌برد و دی‌اکسید کربن را از بافت‌ها می‌گیرد. چنانچه میزان هموگلوبین کم شود، کم‌خونی به وجود می‌آید.

به گزارش تازه‌نیوز، کم‌خونی ممکن است به دلایل زیر به وجود بیاید:

کاهش تولید گلبول‌های قرمز، از بین رفتن تعداد زیادی گلبول قرمز در خون، کافی نبودن مقدار هموگلوبین یا گلبول‌های قرمز در بدن بر اثر خونریزی
کودکان معمولا در اثر مصرف کم آهن در رژیم غذایی به کم‌خونی مبتلا می‌شوند، زیرا آهن برای ساختن هموگلوبین ضروری است.
اگر به شیرخواران به‌موقع مقدار کافی آهن از طریق غذا و همچنین فراورده‌های آهن داده نشود یا شیر گاو برایشان زودتر از موقع استفاده شود. مبتلا به کم‌خونی فقرآهن می‌شوند. شیر گاو نه‌تنها آهن کافی ندارد بلکه گاهی اوقات خونریزی‌های خفیفی در دستگاه گوارش شیرخواران ایجاد می‌کند که به مرور باعث کم‌خونی فقر آهن در آنها می‌شود.
کمبود فولیک اسید در مواد غذایی هم باعث کم‌خونی می‌شود که البته به ندرت اتفاق می‌افتد و اغلب در شیرخوارانی که از شیر بز استفاده می‌کنند به دلیل کمبود اسید فولیک در این شیر، دیده می‌شود.
گاهی اوقات کم‌خونی در اثر خونریزی‌های مختلف مثلا از محل ختنه یا وجود بریدگی‌هایی در بدن اتفاق می‌افتد. این خونریزی در نوزادان به علت کمبود ویتامین k است و به همین دلیل به تمام نوزادان در بدو تولد آمپول ویتامین k تزریق می‌شود.
گاهی اوقات کم‌خونی شیرخواران در اثر از بین رفتن گلبول قرمز در جریان خون اتفاق می‌افتد که به آن «همولیز» و به کم‌خونی حاصل از آن «همولیتیک» گفته می‌شود. این بیماری در اثر خراشی در سطح گلبول قرمز یا آنومالی دیگری در داخل یا خارج گلبول قرمز به وجود می‌آید. یکی از انواع آنمی‌های همولیتیک کم‌خونی سیکل سل ۲۶ است که در آن ناهنجاری‌هایی در پروتئین‌های داخل اسکلت سلولی منجر به شکل و عملکرد غیرطبیعی گلبول قرمز می‌شود. این بیماری در آفریقا شایع است. این بیماران اغلب دچار حملات متعدد همولیز می‌شوند و بایستی در بیمارستان بستری شوند.
تالاسمی، آنمی همولیتیک دیگری است که در جنوب شرق آسیا شایع است و بر حسب اینکه ناهنجاری‌ها در ژن‌های زنجیره آلفا یا بتا هموگلوبین باشند، انواع تالاسمی‌های مختلف به وجود می‌آید. تشخیص این کم‌خونی‌ها براساس افزایش سطح هموگلوبین F و A می‌باشد.
همچنین تخریب گلبول‌های قرمز و بوجود آمدن کم‌خونی در کودکان می‌تواند به علت کمبود آنزیم‌ها شامل کمبود گلوکز شش فسفات دهیدروژناز GGPP باشد.

علائم کم‌خونی

علائم کم‌خونی شامل رنگ‌پریدگی در ناخن‌ها و پشت لبه پلک‌ها و لب‌ها، تحریک‌پذیری، خستگی، ضعف و بی‌حوصلگی و در کم‌خونی‌های شدید تنفس کوتاه و افزایش ضربان قلب، ورم دست و پا است. چنانچه کم‌خونی درمان نشود کودک دچار اختلالات متعددی خواهد شد.

در کم‌خونی‌های همولیتیک، بیماران دچار یرقان یا زرد شدن پوست می‌شوند که در اکثر موارد با آزمایش خون ساده نوع کم‌خونی مشخص نمی‌شود و با استفاده از شاخص‌ها و شمارش آن کم‌خونی را می‌توان سازماندهی نمود.

 

پیشگیری

فقر آهن به راحتی قابل پیشگیری است. شیرخوارانی که با بطری تغذیه می‌شوند، تا ۱۲ ماهگی باید از شیرخشک‌های محتوی آهن استفاده کنند و شیرخواران بالای ۶ ماهه‌ای که از شیر مادر تغذیه می‌کنند باید از یک مکمل آهن تا ۲ سالگی استفاده کنند.
دختران نوجوانی که عادت ماهیانه می‌شوند نیز باید مکمل آهن دریافت کنند
به کودکان زیر یکسال نباید شیرگاو خام داد.
برای همه کودکان هم‌زمان با شروع غذای کمکی از مکمل آهن استفاده شود.
از غذای آهن‌دار مانند گوشت و زرده تخم‌مرغ در برنامه غذایی کودکان استفاده شود.
برای تغذیه کودکانی که از شیرخشک استفاده می‌کنند، حتما باید در یک لیتر شیرخشک ۴ تا ۱۲میلی‌گرم آهن باشد.

منبع: سلامت

بیشتر بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.