پنتاگون اختیارات اتمی به بایدن نمی‌دهد

چنین به نظر می رسد که پنتاگون قصد دارد جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا را از اصلاح موضع هسته‌ای این کشور به سمت موضعی نه چندان جنگ‌جویانه بازدارد؛ امری که نشان از رویارویی وزارت دفاع ایالت متحده با کاخ سفید بر سر یک تصمیم بزرگ امنیت ملی دارد.

به گزارش تازه نیوز و به نقل از ایرنا، هدف بایدن برای کاهش نقش تسلیحات هسته ای در گرایش نظامی آمریکا با مقاومت شدید پنتاگون همراه شده است، به ویژه زمانی که اطلاعاتی درمورد افزایش زرادخانه های چین و روسیه منتشر می شود.

در میان گزینه های مورد بحث در جریان بازنگری یک ساله، تصویب سیاست «نه به استفاده کننده اولیه(از سلاح هسته ای)» و/یا اعلام اینکه «هدف صرف» زرادخانه بازداشتن از جنگ هسته ای است و اینکه چنین تسلیحاتی نباید برای پاسخگویی به جنگی متعارف یا دیگر تهاجمات استراتژیک همچون جنگ سایبری مورد استفاده قرار گیرند.

این دو مورد نشانه انحراف از موضع کنونی است که در سراسر عصر هسته ای درمورد اینکه آمریکا باید اول حمله کند یا نه، مبهم بوده است و همچنین حاوی این پیام است که سلاح اتمی برای بازدارندگی از حمله هسته ای و غیرهسته ای کارایی دارد.

یک مقام کاخ سفید در حالی که خواست نامش فاش نشود، به پولیتیکو گفت که شورای امنیت ملی بایدن پیش بینی می کند نشستی در سطح عالی در مورد سیاست اعلام هسته ای در ماه جاری برگزار شود.

اما اعضای پنتاگون دنیا را به نحوی که رئیس جمهوری آمریکا نظاره می کند، نمی بینند، که دلیل عمده آن گسترس هسته ای چین و نوسازی تسلیحات روسیه است.

حتی با وجودی که بایدن تصمیم نهایی را درمورد موضع هسته ای آمریکا اتخاذ می کند، وزارت دفاع این کشور درصدد تاثیرگذاری بر رئیس جمهوری است و به او امکان زیادی برای انتخاب نمی دهد.

بایدن همانطور که در مباحث مربوط به افغانستان گفته، از اینکه پنتاگون وی را در ارتباط با هر تصمیمی تحت فشار قرار دهد، بیزار است. به نظر می رسد وزارت دفاع آمریکا از آن قسمت درس گرفته است، اینکه گزینه هایی را در اختیار رئیس جمهوری قرار ندهید که این وزارتخانه آن را دوست ندارد.

 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.