انواع رنگ کبودی پوست نشانه چیست؟

کبودی معمولاً چند ساعت پس از آسیب رساندن به بافت‌ها در زیر سطح پوست ظاهر می‌شود.

به گزارش تازه‌نیوز، هر نوع صدمه‌ای می‌تواند باعث پارگی مویرگ‌ها شود که به خون اجازه نفوذ به بافت‌های اطراف را می‌دهد و کبودی روی پوست ظاهر می‌شود.

صورتی یا قرمز

کبودی تازه می‌تواند در هر زمان از چند دقیقه تا چند ساعت پس از آسیب رساندن به خود ظاهر شود. ممکن است پوست شما به دلیل خون غنی از اکسیژن که از سوراخ‌های رگ‌های خونی به بافت نشت می‌کند، شروع به رنگ قرمز یا صورتی کند. این مرحله معمولاً سریع برطرف می‌شود، به همین دلیل است که بسیاری از مردم متوجه کبودی نمی‌شوند تا زمانی که بنفش تیره شود.

بنفش تیره یا آبی

با شروع تجزیه گلبول‌های قرمز خون، کبودی به رنگ بنفش یا آبی تیره پیشرفت می‌کند. گلبول‌های سفید خون شروع به تجزیه این گلبول‌های قرمز می‌کنند. آنها تخریب را انجام می‌دهند. رنگ بنفش همچنین در نتیجه از دست دادن سریع اکسیژن توسط سلول‌های خون به دلیل نشت سلول‌ها به بافت‌ها است، که به خون شما رنگ مایل به آبی می‌دهد.

سبز

کبودی سبز رنگ معمولاً یکی از اولین علائم بهبودی است. بدن به طور مداوم سلول‌های خونی ریخته شده را تجزیه می‌کند، هموگلوبین، مولکول پروتئین قرمز موجود در سلول‌های خونی را به بیلی‌وردین تبدیل می‌کند، رنگدانه صفراوی سبز که پوست شما را سبز می‌کند.

زرد یا قهوه‌ای

وقتی کبودی شما به مرحله رنگ زرد یا قهوه‌ای می‌رسد، تقریباً کاملاً بهبود می‌یابد. هنگامی که محتویات ریخته شده از گلبول‌های قرمز دوباره جذب یا از بدن دفع می‌شوند، کبودی شما از بین می‌رود.

بهبود بیشتر کبودی‌ها تا دو هفته طول می‌کشد، اما برخی از آنها بر اساس شدت آسیب بیشتر از بقیه طول می‌کشد. در صورت آسیب‌دیدگی، یخ روی ناحیه آسیب‌دیده بگذارید تا رگ‌های خونی بسته شده و التهاب کاهش یابد. برای کبودی‌های مکرر یا کبودی‌هایی که بهبود نمی‌یابند، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید کبودی شما نشانه بیماری جدی‌تری نیست.

منبع: سلامت

بیشتر بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.