اگر پوست خشک دارید از این روغن‌های گیاهی استفاده کنید

گرچه خشکی پوست می‌تواند به‌دلیل زمینه ژنتیک باشد اما تغییرات فصلی نیز تاثیر جدی در این زمینه دارد.

به گزارش تازه‌نیوز، بسیاری از افراد از خشکی پوست در فصول سرد شکایت دارند. استفاده از روغن‌های گیاهی جزو بهترین راهکارها برای بهبود رطوبت پوست است اما باید دانست که همه روغن‌ها صرفا به‌دلیل ماهیت روغنی که دارند نمی‌توانند در این زمینه موثر باشند.

چرا پوست خشک می‌شود؟

سطحی‌ترین لایه اپیدرم یا روپوست، لایه هیدرولیپید نام دارد که حاوی غدد عرق و سباسه است و رطوبت و چربی پوست را تامین می‌کند. زمانی که این لایه ضعیف شود و نتواند عملکرد محافظتی خود را داشته ‌باشد، خشکی پوست اتفاق می‌افتد. شست‌وشوی مکرر پوست، استفاده از شوینده‌‌های قوی و عدم مراقبت از پوست در برابر باد و نور خورشید زمینه‌‌ساز آسیب به این لایه محافظ پوست خواهد بود.

برای سلامت پوست خشک چه باید کرد؟

بهتر است افرادی که مستعد خشکی پوست هستند حتما از حمام با آب خیلی گرم پرهیز کنند زیرا دمای آب سطح بیشتری از رطوبت پوست را تبخیر می‌کند. همچنین شوینده‌های غیرصابونی که ترکیبات ملایم‌تری دارند نیز ارجحیت دارند. ماساژ مداوم پوست با محصولاتی که رطوبت و چربی پوست را تامین می‌کند نیز مفید خواهد بود.

بهترین روغن‌های گیاهی پوست خشک

  • کره کاریته

کره کاریته به‌‌خاطر خاصیت ترمیم‌بخش و محافظ پوست شهرت دارد. مقدار فراوان اسیدهای چرب اشباع آن نیز به‌‌خوبی جذب اپیدرم شده و علاوه بر لطافت فوری، تاثیر طولانی نیز دارد که به‌تدریج خشکی پوست بهبود می‌یابد. کره کاریته همچنین سرشار از ویتامین E است که از ایجاد چروک‌های پوستی و پیری زودرس پوست جلوگیری می‌کند.

  • روغن آووکادو

اسید اولئیک نوعی اسید چرب غیراشباع تک‌مولکولی است که روغن آووکادو حاوی بیش از 50% از آن است. روغن آووکادو روند ترمیم لایه هیدرولیپید پوست را تسریع می‌کند و معمولا به‌عنوان کرم شب استفاده می‌شود. همچننی مخلوط روغن هویج یا کره کاریته با روغن آووکادو ترکیب عالی برای ترمیم پوست و بهبود التهاب پس از مواجه در معرض نور خورشید است.

  • روغن جوانه گندم

شناخته‌شده‌ترین روغن برای بهبود ترک‌خوردگی و بهبود خشکی پوست، روغن جوانه گندم است. این روغن ترمیم سلول‌‌های پوست را تسریع کرده و شادابی و طراوت در پوست ایجاد می‌کند. ویتامین‌های A و E در این روغن نیز عملکرد آنتی‌اکسیدان بسیار عالی دارند. بهتر است روغن جوانه گندم همراه یکی دیگر از روغن‌های گیاهی رقیق شود تا از بروز واکنش اکسایش جوانه گندم جلوگیری شود.

منبع: سلامت

بیشتر بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.