بیش‌فعالی در پسران دو تا چهار برابر بیشتر از دختران است

تقریبا همه کودکان روزهایی از دوران کودکی‌شان بی‌توجه و پرتحرک به‌نظر می‌آیند ولی این علایم نشانه بیش‌فعالی کودک نیست.

به گزارش‌تازه‌نیوز، بیش‌فعال به کودکانی اطلاق می‌شود که همیشه بی‌توجه و پرتحرک هستند، به سختی آرام می‌نشینند و به حرف اطرافیان هیچ توجهی نشان نمی‌دهند و مشکل خواب نیز دارند.

علایمی که گفته شد تحت عنوان نقص توجه همراه با بیش‌فعالی نامیده می‌شود. معمولا پدر و مادر از دیدن رفتار این کودکان ناراحت می‌شوند ولی وقتی علایم فرزندشان را با سایر کودکان در همین سنین مقایسه می‌کنند متوجه می‌شوند که بعضی رفتارهای غیرعادی در سنین خاص در همه کودکان مشاهده می‌شود.  در حدود سن ۲ تا ۳ سالگی، اغلب کودکان بسیار پرتحرک و بی‌توجه به حرف اطرافیان هستند. کودکانی که به بیش‌فعالی مبتلا هستند، اصلا آرام و قرار ندارند و حتی برای یک روز آرام نمی‌شوند. این رفتارها تا سنین مدرسه ادامه دارد. جالب اینجاست که این حالت در تعدادی از کودکان خانواده در گذشته وجود داشته است و به نظر می‌رسد ارث در پیدایش آن موثر باشد.

گاهی نارسی شدید بدو تولد به خصوص در نوزادان باعث بیش‌فعالی می‌گردد و در پسران دو تا چهار برابر شیوع بیشتری دارد.

علائم مهم بیماری نقص توجه همراه با بیش‌فعالی

– معمولا به بازی‌هایی که کودکان در سنین خاص انجام می‌دهند توجهی ندارند.

– ناگهان و به سرعت ممکن است بدون توجه به اطراف به وسط خیابان بدوند، میان بازی سایر کودکان بپرند و بازی آنها را خراب کنند.

– بدون یک لحظه استراحت می‌دوند و بالا و پایین می‌پرند.

– به سرعت عصبانی می‌شوند و شروع به گریه و جیغ و داد می‌کنند.

– هیچ توجهی به حرف اطرافیان و بزرگترها نشان نمی‌دهند.

بچه‌هایی که علائم فوق در آنها دیده می‌شود، باید زیر نظر روانپزشک کودک، روان‌درمانی شوند. داروها معمولا در کودکان سنین زیر سه سال توصیه نمی‌شود.

منبع: سلامت

بیشتر بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.