آیا پوست سالمی داریم؟

پوست ما بزرگ‌ترین اندام بدن است و به اندازه ریه‌ها، مغز و قلب اهمیت دارد. درحالی که بررسی دیگر اندام‌های بدن از نظر سلامتی کار ساده‌ای است، اما بررسی سلامت پوست پیچیدگی‌های خاص خودش را دارد.

به گزارش تازه‌نیوز، در این مطلب قصد داریم به بررسی یک سوال مهم بپردازیم: داشتن پوست سالم چه معنایی دارد؟

داشتن پوست سالم چه معنایی دارد؟

متخصصان می‌گویند که داشتن پوست سالم یعنی داشتن پوستی که از نظر میزان آبرسانی و رطوبت در وضعیت مطلوبی قرار دارد و دچار آسیب‌های پوستی ناشی از نور خورشید هم نشده است. به همین دلیل هم متخصصان پوست‌ومو همیشه بر اهمیت دو اصل کلی در رژیم مراقبت از پوست تاکید می‌کنند: مرطوب‌سازی و محافظت.

محافظت از پوست در برابر آسیب‌های خورشیدی با کمک محصولات ضدآفتاب دارای SPF انجام می‌گیرد، درحالی که اگر این محافظت را جدی نگیرید، باید منتظر مشکلاتی مانند کک‌ومک، چین‌وچروک، خال‌های پیش‌سرطانی و حتی در ادامه سرطان‌های پوستی باشید.در کنار آبرسانی مطلوب و دور ماندن از آسیب‌های خورشیدی، پوست سالم از نظر رنگ، صافی، استحکام و کشسانی هم باید ویژگی‌های مشخصی داشته باشد.

تفاوت میان مرطوب‌سازی و آبرسانی

دو اصطلاح مرطوب‌سازی و آبرسانی اغلب به‌جای همدیگر به‌کار می‌روند چون علائم مشابهی دارند، ‌اما پوست خشک و پوست کم‌آب به دو مشکل متفاوت اشاره می‌کنند. اگر پوست دچار قرمزی، خشکی، سفتی و پوسته‌ریزی شده باشد، احتمالا مشکل اصلی به خشکی (شاید همراه با کم‌آبی) برمی‌گردد. حتی پوست‌های چرب هم ممکن است کم‌آب شوند.

دلیلش هم این است که بدون وجود آب کافی در پوست، روزنه‌های پوستی سعی می‌کنند این مشکل را با تولید چربی بسیار زیاد جبران کنند. اگرچه پوست برای کمک به خودش این کار را انجام می‌دهد، اما زیاده‌روی در ترشح چربی می‌تواند زمینه مناسبی برای رشد باکتری‌ها فراهم کند. بنابراین اگر به رفع هر دوی این مشکلات توجه کنید، پوست درخشش طبیعی و خاص خودش را به‌دست می‌آورد.

چگونه سلامت پوست را بررسی کنیم؟

در مقایسه با سنجش فشار خون یا کلسترول خون، سنجش سلامت پوست با کمک چند عامل محدود و مشخص انجام نمی‌گیرد. بنابراین ساده‌تر این است که ابتدا بدانیم یک پوست ناسالم چه ویژگی‌هایی دارد: بافت ضعیف،‌ کمبود رطوبت، فقدان کشسانی و یکدست نبودن قوام پوست.

بافت پوست

ناسالم: اگر پوست کسی زبر، لکه‌دار یا دارای برآمدگی‌های مختلف باشد، باید بگوییم که پوست او در شرایط سالم و مطلوبی قرار ندارد.

سالم: پوست سالم باید صاف و نرم به نظر برسد. اندازه روزنه‌های پوستی و شرایط فولیکول‌های مو نیز از این نظر مهم هستند.

کشسانی یا الاستیسیته

ناسالم: همزمان با افزایش سن،‌ پوست هم الاستین کمتری تولید می‌کند و درنتیجه نازک‌تر می‌شود. اگر برنامه مناسبی برای مقابله با این مشکل طبیعی نداشته باشید، مشکلات پوستی ناشی از کمبود الاستین دیگر جبران‌پذیر نخواهند بود و پوست در معرض شکل‌گیری چین‌وچروک‌های زیادی قرار خواهد گرفت.

سالم: اگر برنامه مناسبی برای محافظت از کشسانی پوست داشته باشید، شکل‌گیری خطوط ریز و چین‌وچروک‌های پوستی حتی همزمان با افزایش سن هم به‌صورت حداقلی پیشروی می‌کند. در این شرایط، قسمت‌های خاصی از صورت مانند دور چشم‌ها، لب‌ها و خط فک ظاهر بهتری خواهند داشت.

رنگ و قوام

ناسالم: حالت غیریکدست و غیرصاف پوست به ما نشان می‌دهد که در شرایط سالم قرار ندارد. برنزه کردن پوست هم سلامت طبیعی آن را از بین می‌برد. حتی اگر برنزه کردن با سوختگی پوست همراه نباشد، این کار همچنان به سلامت پوست آسیب می‌رساند.

سالم: همه قسمت‌های بدن، ‌خصوصا صورت، قفسه سینه و پشت بدن باید رنگ یکدستی داشته باشند و قوام پوست هم باید در همه قسمت‌های مختلف بدن یکدست باشد.

منبع: سلامت

 

 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.