تغییرات پوست در روزهای سرد

قرمزشدن بینی، ترک‌خوردگی لب‌ها، خارش و… پیامدهای شایع مواجهه پوست با هوای سرد است.

به گزارش تازه‌نیوز، رطوبت پوست در هوای سرد کاهش می‌یابد که یکی از مهم‌ترین علل بروز این واکنش‌ها محسوب می‌شود.

پوسته‌‌ریزی پوست در هوای سرد

پوست به‌طور طبیعی هر ۲۸ روز یک‌بار بازسازی می‌شود و لایه سطحی تحت‌تاثیر بعضی آنزیم‌ها از بین می‌رود. اما این روند طی ماه‌های سرد کاهش می‌یابد و از طرفی مقدار بیشتری آب از سطح پوست تبخیر می‌شود. این حالت باعث پوسته‌ریزی ناهماهنگ شده و سطح پوست از پوسته‌های ریز پوشیده می‌شود. البته در چنین وضعیتی معمولا حالت خشکی و زبری پوست نیز به‌وجود می‌آید.

قرمزی پوست هنگام تغییر دما

معمولا پوست پس از حضور در سرما و مواجهه با هوای گرم دچار قرمزی می‌شود. این حالت به‌دلیل اتساع مویرگ‌ها تحت‌تاثیر گرما اتفاق می‌افتد که روی سطح بینی و گونه‌ها بارزتر است. البته بهتر است که پوست پس از سرمای شدید بلافاصله در معرض گرمای شدید نباشد زیرا احتمال خشکی و قرمزی تشدید می‌شود.

دلایل خارش پوست

رطوبت و چربی پوست در مواجهه با هوای سرد کاهش می‌یابد و پوست در این شرایط دچار واکنش التهابی می‌شود. البته این حالت علامت هشدار است که نشان می‌دهد پوست به‌سرعت نیاز به رطوبت‌رسانی و دریافت چربی کافی دارد.

پوست پاها در این زمینه حساس‌تر است زیرا حاوی مقدار کمتری سبوم است و به‌سرعت حالت خشکی پیدا می‌کند و خارش پوست به‌دلیل تماس با شلوار و جوراب نیز تشدید می‌شود. برای بهبود این حالت نباید از شوینده‌های قوی استفاده کرد و شوینده‌های غیرصابونی و حاوی روغن‌های گیاهی ارجحیت دارد. همچنین ماساژ پوست با کرم‌های مرطوب‌کننده نیز موثر است. در موارد شدید بهتر است از شست‌وشوی روزانه نیز پرهیز گردد.

ترک‌‌خوردگی پوست

زمانی که رطوبت پوست کاهش می‌یابد، لایه اپیدرم ضخیم شده و حالت الاستیسیته خود را از دست می‌دهد که ترک‌خوردگی‌هایی ظاهر می‌شود. شدت ترک‌‌های پوستی می‌تواند از ترک‌های ظریف تا اگزما متغیر باشد. معمولا پوست دست‌ها که مرتب شسته می‌شود به‌‌خاطر کاهش بیشتر رطوبت مستعد ترک‌خوردگی است. لب‌ها نیز در مواجه با سرما بسیار حساس هستند و به‌سرعت دچار خشکی و ترک‌خوردگی می‌شوند. حتما باید پوست مرتب با محصولات مرطوب‌کننده ماساژ داده‌شود تا خشکی شدید و ترک‌های پوستی اتفاق نیفتد.

منبع: سلامت

بیشتر بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.