مواد غذایی که زنان هر هفته باید بخورند

خواب شبانه کامل و راحت در کنار فعالیت بدنی روزانه به ارتقای سلامت عمومی زنان، بهبود خلق‌وخوی آنها و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌ها در آنان کمک می‌کند اما بدن زنان بدون دریافت مجموعه کاملی از مواد مغذی نمی‌تواند عملکرد خوبی داشته باشد.

به گزارش تازه‌نیوز، خوش‌بختانه تعدادی از مواد غذایی دارای مزیت‌های خاصی برای زنان هستند و مصرف هفتگی آنها هم سیستم ایمنی زنان را تقویت می‌کند و هم نقش موثری در مدیریت وزن و محافظت از سلامت قلبی‌ـ‌عروقی دارد. اگر شما هم یکی از زنانی هستید که می‌خواهید سلامت بدنی و روانی مطلوبی داشته باشید، هر هفته باید از مواد غذایی زیر استفاده کنید.

۱. لوبیا
لوبیا یکی از منابع غذایی مقرون‌به‌صرفه برای دریافت پروتئین‌های باکیفیت و فیبرهای غذایی است. انواع لوبیا حاوی ویتامین‌ها و املاح مهم مانند آهن، پتاسیم و فولات هستند. شاید خوردن لوبیا بعضی افراد را بیشتر از دیگران دچار نفخ کند اما این مواد غذایی واقعا برای روده‌ها نیز مفید هستند.

۲. تخم‌مرغ
تخم‌مرغ نه‌تنها یکی از منابع عالی برای دریافت پروتئین است، بلکه منبع خوبی برای دریافت ویتامین D هم محسوب می‌شود. دو نوع کاروتنوئید مهم به نام‌های لوتئین و زیگزانتین هم در تخم‌مرغ وجود دارند که برای سلامت مغز و سلامت‌ چشم‌ها مهم هستند. شما می‌توانید از تخم‌مرغ به‌صورت آب‌پز، اُملت یا حتی همراه با برگرهای خانگی استفاده کنید. بسیاری از وعده‌های غذایی شما می‌توانند با تخم‌مرغ تهیه و مصرف شوند.

۳. سبزیجات برگدار
سبزیجات سبزبرگ تیره هم سیستم ایمنی را تقویت می‌کنند و هم جلوه بهتری به پوست شما می‌دهند. درواقع این مواد غذایی جزو بهترین منابع برای دریافت ویتامین C هستند که از یک طرف به ارتقای عملکرد سیستم ایمنی کمک می‌رساند و از طرف دیگر به کلاژن‌سازی در بدن کمک می‌کند تا مانع از شکل‌گیری چین‌وچروک‌های پوستی شود.

۴. مغزهای خام
انواع مغزهای خام جزو منابع خوب برای دریافت پروتئین و چربی‌های سالم هستند، درحالی که هر دوی این مواد مغذی برای مقابله با اشتهای کاذب و ایجاد حس گرسنگی هم اهمیت زیادی دارند. بعضی از مغزهای خام مانند گردو می‌توانند سطح کلسترول خون و تری‌گلیسرید خون را کاهش دهند و از این طریق به ارتقای سلامت قلب کمک کنند. بنابراین، باید هر هفته و ترجیحا هر روز مقادیر مشخصی از مغزهای خام را در برنامه غذایی تان داشته باشید.

۵. سیب‌زمینی شیرین
رنگ نارنجی سیب‌زمینی شیرین از بتاکاروتن موجود در آن به‌وجود می‌آید که نوعی ترکیب پیش‌ساز برای ویتامین A است. به همین دلیل هم یک عدد سیب‌زمینی شیرین متوسط می‌تواند تا ۶۰۰ درصد از نیاز روزانه بدن به ویتامین A را تامین کند. این ویتامین برای سلامت چشم‌ها، رشد و تقویت استخوان‌ها و همچنین حفظ سلامت سیستم ایمنی بسیار مهم است. به‌علاوه، سیب‌زمینی شیرین به‌عنوان یکی از منابع خوب برای دریافت کربوهیدرات‌های پیچیده شناخته می‌شود. بنابراین با مصرف سیب‌زمینی شیرین هم حس سیری مطلوبی خواهید داشت و هم قندتان را به‌صورت ناگهانی افزایش نخواهید داد.

۶. ماست
هنگام انتخاب ماست حتما گزینه‌هایی مانند ماست یونانی یا ماست حاوی پروبیوتیک را انتخاب کنید، چون این ماست‌ها پروتئین بیشتری دارند و کلسیم زیادی را هم برای استخوان‌سازی به بدن می‌رسانند. پروبیوتیک‌ها نیز گوارش را تقویت می‌کنند و نقش مثبتی هم در مدیریت وزن بر عهده می‌گیرند. ماست‌های طعم‌دارشده را هم به‌طور کلی کنار بگذارید چون حاوی قندهای افزودنی و کالری مازاد هستند.

منبع: سلامت

بیشتر بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.