استفاده از مکمل ویتامین‌ D برای چه کسانی ضرورت دارد؟

امروزه نگرانی از کمبود ویتامین‌D وجود دارد و خیلی از افراد از مکمل‌های این ویتامین به خصوص در فصل سرما (به دلیل کمتر بودن روزهای آفتابی) استفاده می‌‌کنند. اما واقعا این مکمل برای چه افرادی ضروری است؟

به گزارش تازه‌نیوز، ویتامین‌ D نقش مهمی در حفظ سلامت بدن دارد و برای عملکرد صحیح اندام‌های مختلف از جمله سیستم عضلانی، ایمنی و استخوانی ضروری است و به تثبیت کلسیم در استخوان‌ها کمک می‌کند. کمبود این ویتامین زمینه‌ساز اختلالات عضلانی مانند گرفتگی و کاهش قدرت ماهیچه‌ها و همچنین دردهای استخوانی و شکستگی‌ها می‌شود.

نور خورشید و تغذیه صحیح

نور خورشید و تغذیه صحیح و متعادل برای تامین نیاز بدن به ویتامین‌ D کافی است اما با نزدیک ‌شدن زمستان و کاهش تابش پرتوهای خورشید نگرانی از کمبود این ویتامین وجود دارد. به‌گفته متخصصان، ۱۵ تا ۲۰ دقیقه حضور مستقیم در معرض نور خورشید برای سنتز این ویتامین در بدن ضروری است. از نظر تغذیه نیز گنجاندن ماهی‌های چرب، لبنیات، زرده تخم‌مرغ، غلات غنی‌شده با ویتامین‌ D، بعضی از انواع قارچ ها، کره، شکلات تلخ و جگر در رژیم غذایی تاثیر جدی دارد.

تشخیص کمبود با آزمایش خون

علاوه بر افرادی که به‌دلایل مختلف امکان حضور در معرض نور خورشید ندارند و مصرف غذاها نمی‌تواند نیاز بدن به این ویتامین را تامین کند، شیرخواران، خانم‌‌‌های باردار و سالمندان معمولا دچارکمبود ویتامین‌ D هستند. کمبود ویتامین‌ D  به‌‌‌خوبی از طریق آزمایش خون مشخص می‌شود. در چنین شرایطی باید تحت‌نظر پزشک از مکمل‌‌های خوراکی یا تزریقی ویتامین‌ D استفاده کنند. مصرف مکمل‌های تزریقی در موارد کمبود شدید ضروری است اما باید دانست که در این زمینه نباید افراط کرد زیرا می‌تواند زمینه‌ساز اختلالات قلبی و کلیوی، سردرد، حالت تهوع، خستگی شدید و حتی کاهش وزن شود. از ‌همین‌رو، پیش از مصرف هر نوع مکملی باید با پزشک تان مشورت کنید.

منبع: سلامت

بیشتر بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.