هرگز این نوع لوازم آرایش را نخرید!/ مواد رایجی که هورمون‌ها را مختل می‌کنند

تحقیقات علمی نشان می‌دهند که بیشتر زنان به‌طور متوسط هر روز صبح از 12 محصول آرایشی‌ـ‌بهداشتی استفاده می‌کنند و با بیش از 160 ماده شیمیایی در تماس هستند.

به گزارش تازه‌نیوز، به نظر محققان، بعضی از این ترکیبات شیمیایی فعالیت هورمون‌ها را مختل می‌کنند و در بروز عارضه‌های جانبی مختلفی مانند افزایش وزن، نوسانات خلقی، ‌اضطراب، کمبود خواب و مشکلات پوستی نقش دارند. حتی بعضی از این ترکیبات شیمیایی به‌عنوان ترکیبات مرتبط با سرطان شناخته شده‌اند.

عملکرد هورمون‌ها چگونه مختل می‌شود؟

سیستم هورمونی انسان‌ها براساس سیستم غدد درون‌ریز فعالیت می‌کند. بنابراین تیروئید، آدرنال، تخمدان، پانکراس، هیپوتالاموس و غده هیپوفیز در این سیستم نقش دارند. مواد شیمیایی مختل‌کننده غدد درون‌ریز (EDCs) در محیط زندگی،‌ آب، غذاها و حتی محصولات مراقبت شخصی یافت می‌شوند و در روند شکل‌گیری، انتقال، تجزیه و دفع هورمون‌ها از بدن اثرگذار هستند. تماس با این ترکیبات شیمیایی در درازمدت، تعادل هورمونی بدن را مختل می‌کند و مشکلات مختلفی را به‌وجود می‌آورد: افزایش وزن، کم‌کاری تیروئید، چاقی، دیابت و مشکلات پوستی گوناگون.

از کدام ترکیبات در محصولات زیبایی دوری کنیم؟

دوری کردن از ترکیبات زیر برای همه خانم‌ها مفید خواهد بود، اما کسانی که مبتلا به مشکلات تیروئیدی هستند، سطح کورتیزول در بدن‌شان نامتعادل است یا مشکلات غدد درون‌ریز دارند، حتما باید از ترکیبات زیر دوری کنند:

فرمالدهید: این ماده به‌عنوان یکی از ترکیبات سرطان‌زا و تحریک‌کننده پوست شناخته می‌شود که در محصولات مخصوص ناخن‌ها، رنگ مو، چسب مژه مصنوعی و بعضی از شامپوها کاربرد دارد.

رایحه‌ها: رایحه‌ها و ترکیبات معطر دارای اثرات مخربی برای تعادل هورمونی بدن هستند. سردرد، سرگیجه، آسم و آلرژی هم از دیگر پیامدهای تماس با این ترکیبات به‌شمار می‌روند.

سرب: سرب جزو ترکیبات سرطان‌زا و مختل‌کننده هورمون‌ها قرار می‌گیرد که در بعضی از محصولات خط چشم، رنگ مو و رژ لب یافت می‌شود.

جیوه: این ماده تحریک‌کننده و آلرژی‌زا می‌تواند به‌مرور زمان در بدن تجمع کند. بنابراین تماس درازمدت با محصولات حاوی جیوه می‌تواند مغز و سیستم عصبی بدن را دچار اختلال کند.

پارابن‌ها (پروپیل، ایزوپروپیل، بوتیل و ایزوبوتیل):این ترکیبات به‌عنوان مواد نگهدارنده در بسیاری از محصولات به‌کار می‌روند. گزارشی که Journal of Applied Toxicology در سال ۲۰۰۴ منتشر کرد، نشان می‌دهد که پارابن‌ها حتی در تومورهای سرطان پستان یافت می‌شوند. با این‌که نمی‌توان از وجود ارتباط مستقیم بین پارابن‌ها و سرطان‌ها صحبت کرد، اما پیشنهاد می‌کنیم که از این ترکیبات دور بمانید.

اکسی‌بنزون: این ماده فعال که در بعضی از محصولات ضدآفتاب شیمیایی یافت می‌شود، در بافت‌های چربی بدن جمع می‌گردد و با مشکلاتی مانند آلرژی‌ها، اختلالات هورمونی و آسیب‌های سلولی مرتبط است. بنابراین بهترین کار این است که از ضدآفتاب‌های فیزیکی و مینرال حاوی زینک (روی) استفاده کنید.

اتانول‌آمین‌ها: این ترکیبات به‌عنوان نرم‌کننده و کف‌ساز در شامپوهای سر، شامپوهای بدن، صابون‌ها و محصولات موضعی مختلف کاربرد دارند. مطالعات علمی در مرحله آزمایش‌های حیوانی نشان می‌دهند که اتانول‌آمین‌ها با ابتلا به سرطان‌ها مرتبط هستند.

سدیم لوریل سولفات: این ماده که در گذشته مصرف صنعتی داشت، امروزه در بعضی محصولات صابونی به‌عنوان کف‌ساز کاربرد دارد و توسط بدن هم جذب می‌شود.

دی‌اتیلن گلیکول (DEG):این ماده دستگاه عصبی مرکزی را تضعیف می‌کند و برای کلیه‌ها و کبد هم نوعی ماده سمی محسوب می‌شود. این ماده گاهی اوقات در عطرها کاربرد دارد. بعضی از محصولات مراقبت شخصی که حاوی گلیسرین و پروپیلن گلیکول هستند، از این ماده نیز استفاده می‌کنند.

منبع: سلامت

بیشتر بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.