چگونه خستگی چشم‌ها را برطرف کنیم؟

چشم، عضو ارزشمندی است چون بدون آن، دنیا تبدیل به صفحه‌ای تیره و تار می‌شود.

به گزارش تازه‌نیوز، اگر مدتی است که احساس می‌کنید دیدتان مشکل پیدا کرده است و مانند سابق نمی‌توانید تصاویر را به طور واضح از هم تشخیص دهید، یعنی اینکه باید بیشتر به سلامت چشم‌هایتان اهمیت دهید. در این مقاله توصیه‌هایی برای رفع خستگی چشم‌ها ذکر کرده‌ایم. پس لطفا با ما همراه باشید.

از یک کمپرس گرم استفاده کنید

دستمال مرطوب شده با آب گرم را روی چشم‌های خسته بگذارید. کمپرس گرم می‌تواند:

آن را مرطوب نگه دارد.
دردش را تسکین دهد.
جریان خون را به چشم افزایش دهد.
اسپاسم عضلات چشم را آرام کند.

قبل از شروع کار، دست‌هایتان را بشویید تا باکتری‌ها وارد چشم نشود. دستمال را با آب جوشیده (برای استریل کردن) مرطوب کنید، تا گرم شود. سپس آن را به مدت ۵-۱۰ دقیقه یا تا زمانی که پزشک توصیه کرده، روی چشمان خود بگذارید.

نور چراغ‌ها یا صفحه نمایشگرها را تنظیم کنید

برای انجام کارهای مختلف، میزان نور متفاوتی را می‌خواهید. وقتی که تلویزیون تماشا می‌کنید، بهتر است که اتاق را کمی روشن نگه دارید. هنگامی که کتاب می‌خوانید، چراغی را در پشت سرتان قرار دهید تا فقط به صفحه کتاب بتابد نه به چشم شما. در صفحه‌های دیجیتالی، میزان روشنایی صفحه را تنظیم کنید تا با میزان نور محیط اطراف شما یکسان باشد. همچنین میزان شفافیت صفحه را به گونه‌ای تنظیم کنید تا چشمان شما خسته نشود.

عینک مخصوص رایانه بزنید

با استفاده از این عینک‌ها، فاصله صفحه نمایش رایانه تا چشم شما تنظیم می‌شود. این مقدار حدوداً ۵۰-۶۵ سانتی‌متر از صورت شما فاصله دارد. بعضی از عینک‌ها لنزهای خاصی دارند که به چشم کمک می‌کند تا فواصل نزدیک، متوسط و فاصله دور را تغییر دهد. قبل از خرید، بدانید که عینک‌های رایانه مانند عینک مسدود‌کننده نور آبی یا لنزهای ضد نور آبی نیستند.

این عینک‌ها چشم شما را از پرتو نور آبی محافظت می‌کند؛ اما مانع خستگی چشم شما نمی‌شود. نور آبی، نور مرئی نیست، بنابراین ما از حضور مداوم آن آگاه نیستیم. استفاده طولانی از صفحه نمایش بدون محافظت از چشم، ممکن است باعث از بین رفتن موقت بینایی یا کاهش دائمی بینایی شود.

کف دست‌ها را روی چشمتان بگذارید

متخصصان چشم این تکنیک را به درمان جایگزین و روش درمانی بیتس ارتباط می‌دهند که بنام دکتر ویلیام بیتس نامگذاری شده است. او این سوال را مطرح کرد که آیا عینک تنها راه تنظیم دید فرد است. تحقیقات نشان می‌دهد که روش او به مشکل بینایی کمک نمی‌کند؛ بلکه کف دست‌ها می‌تواند خستگی چشم را برطرف کند. ابتدا کف دستتان را به هم مالش دهید و گرم کنید، سپس روی چشمان بسته خود قرار دهید و اصلا فشاری به چشم‌های خود نیاورید. این ایده می‌تواند خستگی چشم را برطرف کند.

تنظیمات رایانه خود را تغییر دهید

این تغییرات کوچک می‌تواند تفاوت چشمگیری را در چشم شما ایجاد کند. اطمینان حاصل کنید که فاصله صفحه نمایش به اندازه طول بازوی شما و حدودا ۵۰-۶۵ سانتی‌متر با صورت شما فاصله داشته باشد. مرکز صفحه نمایش رایانه باید کمی پایین‌تر از سطح چشم(۱۰-۱۲سانت) باشد. مثل یک صندلی که به راحتی با کمک پدال بتوانید بالا و پایین کنید. اندازه قلم را نیز طوری تنظیم کنید که چشم شما را اذیت نکند و یک نگهدارنده برگه هم در کنار مانیتور خود برای کاغذهای چاپی داشته باشید. این کار حرکت چشمان شما را محدود می‌کند.

 چای کیسه‌ای روی چشمتان بگذارید

چای کیسه‌ای بیش از یک نوشیدنی گرم به کار شما می‌آید. همچنین به عنوان یک کمپرس سرد آرامش‌بخش، برای چشم‌ها مفید است. بعد از استفاده از چای بابونه یا چای معمولی کیسه‌ای، آن را در یک ظرف تمیز در یخچال قرار دهید. پس از خنک شدن، آن را روی پلک‌های خود بگذارید تا به تسکین چشم و کاهش تورم آن کمک کند. صورت و دست‌های خود را خیلی خوب بشویید و دستتان را به جایی نزنید و بعد از استفاده چشمتان را پاک کنید تا چای در چشمان شما نباشد.

چشمتان را ورزش دهید

چشم شما ماهیچه دارد و می‌توانید از این تمرینات بهره‌مند شوید. امتحان کنید: انگشتتان را کمی با فاصله از چشم خود نگه دارید و روی آن تمرکز کنید. سپس به عقب ببرید و دوباره به چشمتان نزدیک کنید. این کار را چند بار تکرار کنید. یا چشمتان را ببندید و مردمک چشمتان را به بالا و پایین بچرخانید. به همین شکل به راست نگاه کنید و سپس به چپ نگاه کنید. این تمرینات به کاهش خستگی چشم کمک می‌کند؛ اما ماهیچه‌های چشم را تقویت نمی‌کند.

کمی به چشمتان استراحت دهید

کارشناسان می‌گویند وقتی از دستگاه دیجیتالی استفاده می‌کنید باید به طور منظم به چشمتان استراحت دهید. آنها قانون ۲۰-۲۰-۲۰ را توصیه می‌کنند. بعد از هر ۲۰ دقیقه کار با رایانه که فاصله ۲۰ اینچ (۵۰ سانتی‌متر) با صورت شما دارد، یک استراحت ۲۰ ثانیه‌ای به چشم بدهید. نکته دیگر اینکه به ازای هر ۲ ساعت استفاده، ۱۵ دقیقه به چشمتان استراحت دهید.

کیفیت هوا را بهبود بخشید

وقتی چشمان شما خشک است، بیشتر احساس خستگی می‌کند. برای مرطوبت کردن هوا و چشم‌هایتان از مرطوب‌کننده استفاده کنید. بهترین میزان رطوبت حداقل ۴۵ درصد است.همچنین ترموستات دستگاه را درست تنظیم کرده یا از آن فاصله بگیرید تا هوای خشک به صورت شما نزند. اگر هم سیگار می‌کشید، به فکر ترک آن باشید.

اشک مصنوعی یا واقعی را امتحان کنید

قطره‌های چشمی که با تجویز پزشک یا بدون تجویز از داروخانه تهیه می‌کنید، چشم‌های خشک و خسته را تسکین می‌دهد. حتی اگر چشمانتان به اندازه کافی رطوبت داشته باشد، باز هم از آن استفاده کنید و از خشکی چشم جلوگیری کنید. یا اگر ترجیح می‌دهید اشک طبیعی داشته باشید، یادتان باشد که بارها و بارها پلک بزنید، به‌خصوص زمانی که از دستگاه‌های دیجیتالی استفاده می‌کنید. ما معمولاً در هر دقیقه ۱۵ بار پلک می‌زنیم؛ اما هنگامی که پای رایانه هستیم، این مقدار حدودا به ۵-۶ مرتبه می‌رسد.

منبع: سلامت

بیشتر بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.