آیا می‌دانید عدم تحمل ورزش چیست؟

عدم تحمل ورزش، کاهش توانایی قلب برای انجام فعالیت‌هایی است که شامل حرکات شدید بدن است. و زمانی اتفاق می‌افتد که واکنش فرد به ورزش مناسب با سن و جنسیت او نباشد.

به گزارش تازه‌نیوز، عدم تحمل ورزش، کاهش توانایی قلب برای انجام فعالیت‌هایی است که شامل حرکات شدید بدن است. و زمانی اتفاق می‌افتد که واکنش فرد به ورزش مناسب با سن و جنسیت او نباشد.  این بیماری با بیماری قلبی مرتبط است، زیرا قلب در هنگام ورزش نمی‌تواند خون را به درستی پمپاژ کند. همچنین اگر دچار بیماری میتوکندری و اختلالات متابولیک باشید، ممکن است این حالت را تجربه کنید.

علائم عدم تحمل ورزش

عدم تحمل ورزش ممکن است موجب اضطراب شود، به خصوص اگر به سلامت خود اهمیت می‌دهید و برای بهبود آن تلاش می‌کنید. در اینجا سایر مشکلات نیز ممکن است ایجاد شود.
درد و ناراحتی قفسه سینه: عدم تحمل ورزش ممکن است موجب درد قفسه سینه یا احساس ناراحتی در بازوی چپ، پشت و گردن شود. و می‌تواند ناشی از تمریناتی مانند پرس روی نیمکت و بلند کردن وزنه باشد.
تنگی نفس غیرطبیعی و شدید: این حالت به علت عدم عبور اکسیژن کافی در ریه‌ها اتفاق می‌افتد.
تعریق بیش از حد: وقتی بدن نسبت به ورزش دچار عدم تحمل می‌شود، حتی کوچک‌ترین نوع حرکت موجب تعریق بیش از حد می‌شود. و علت آن این است که بدن نمی‌تواند گرما را تحمل کند. تعریق بیش از حد نیز می‌تواند نشانه‌ای از یک بیماری زمینه‌ای دیگر باشد.
تغییر رنگ پوست: ممکن است در طول تمرین یا بعد از آن، متوجه تغییراتی در رنگ پوست خود شوید. ممکن است به رنگ کبود، مایل به آبی یا حتی تیره‌تر از حد معمول شوید. تغییر رنگ مایل به آبی اغلب به دلیل کاهش سطح اکسی هموگلوبین است.
گرفتگی عضلات پا و درد عضلانی: گرفتگی عضلات پا شایع است و ممکن است در هر زمانی رخ دهد. در شرایط عادی مدت کوتاهی در بدن احساس می‌شود. ممکن است در حین ورزش، به خصوص با افزایش سن، گرفتگی عضلات پا را تجربه کنید.  گرفتگی عضلات بسیار ناراحت‌کننده است و ممکن است از چند ثانیه تا ۱۰ دقیقه طول بکشد.
خستگی شدید: بدن شما ممکن است دچار کمبود انرژی شود و با کوچکترین حرکتی احساس خستگی کنید. ورزش کردن پس از احساس خستگی ممکن است منجر به سرگیجه و تنگی‌نفس شود که نشانه کمبود اکسیژن در بدن است.

علل عدم تحمل ورزش

عدم تحمل ورزش زمانی اتفاق می‌افتد که پس از انجام مدت کوتاهی ورزش دچار مشکلات تنفسی می‌‌شوید. هنگامی که اکسیژن در بدن به جریان نمی‌افتد، به راحتی احساس خستگی می‌کنید و دیگر نمی‌توانید خستگی فعالیت ورزشی را تحمل کنید. اگر تناسب اندام ندارید و از وجود بدن سالم بهره‌مند نیستید، ممکن است نشانه‌هایی از عدم تحمل ورزش داشته باشید.
عدم تحمل ورزش بیشتر در عضلاتی ایجاد می‌شود که گلوکز را به انرژی تبدیل می‌کنند ولی آنطور که باید عمل نمی‌کنند. همچنین زمانی که راه‌های هوایی (لوله‌هایی که هوا را به داخل و خارج ریه‌ها منتقل می‌کنند) ریه‌ها از حد معمول کوچک‌تر می‌شوند و احتمالاً دچار عدم تحمل ورزش می‌شوید. این کار جریان هوا را به داخل و خارج از ریه‌ها مسدود می‌کند و موجب می‌شود تا به سرعت خسته شوید.
ضعف فیبر عضلانی. فیبرهای عضلانی بدن ممکن است به دلیل ضعف اساسی در سلول‌هایی که غذا را به انرژی تبدیل می‌کنند، به درستی عمل نکنند. بدن ما به صدها سلول تبدیل انرژی وابسته است. اگر هماهنگی بین آنها ضعیف باشد، فرد انرژی کمتری خواهد داشت.
آسیب‌ها. آسیب‌ها یا اختلالات عضلانی، اعصاب، تاندون‌ها، مفاصل، غضروف‌ها و دیسک‌های ستون فقرات ممکن است منجر به عدم تحمل ورزش شود.

تشخیص عدم تحمل ورزش

پزشک می‌تواند شدت عدم تحمل ورزش را با روش‌های مختلف از جمله روش‌های ارزیابی نیمه کمی و نیمه کیفی تعیین کند. ارزیابی نیمه کیفی شامل مصاحبه با پزشک برای ارزیابی میزان عدم تحمل است. روش‌های کیفی شامل تست‌های پیاده‌روی زمان‌بندی‌شده و تست‌های ورزشی درجه‌بندی شده روی تردمیل یا دوچرخه است. این شیوه‌ها دقیق‌ترین و معتبرترین ارزیابی را از تحمل ورزش ارائه می‌دهند. آنها همچنین چندین پیامد مهم از جمله زمان ورزش، حجم فعالیت ورزشی و شاخص سوخت و ساز را به همراه دارند.

کنترل عدم تحمل ورزش

ممکن است وسوسه شوید که با وجود داشتن شرایط زیر از انجام ورزش اجتناب کنید اما تسلیم شدن نباید آخرین انتخاب باشد. هنگام بروز عدم تحمل ورزش، موارد انتخابی زیر را در نظر داشته باشید. نظارت بر جلسات تمرینی. مطالعات نشان داده‌اند که فعالیت‌های هوازی تحت کنترل می‌تواند ظرفیت فرد در انجام ورزش را بهبود ببخشد.
مکمل اکسیژن. همچنین تحت عنوان اکسیژن درمانی شناخته می‌شود، این شیوه درمانی است که گاز اکسیژن را برای تنفس به بدن می‌رساند. مصرف مکمل اکسیژن در حین ورزش در افراد مبتلا به عدم تحمل ورزش موجب بهبود استقامت در ورزش و رفع تنگی‌نفس می‌شود. درمان را می‌توان برای یک دوره کوتاه یا طولانی در بیمارستان یا در خانه انجام داد.
تجویز داروهای بازکننده برونش‌ها. برونکودیلاتور نوعی داروی شل‌کننده عضلانی است که مجاری عبور هوا را باز می‌کنند. این داروها انسداد برونش و محدودیت جریان هوا را کاهش می‌دهند، تورم بیش از حد را کاهش می‌دهند و عملکرد ورزشی را بهبود می‌بخشند.
انجام تمرینات سبکتر. بهتر است روال انجام تمرینات ورزشی را به جای نادیده گرفتن، تغییر دهید.

منبع: سلامت

بیشتر بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.