آن‌قدرها هم فراموش‌کار نیستیم آقای نماینده!

برخلاف طعنه عضو هیئت رئیسه مجلس به تیم مذاکره‌کننده قبلی، باید گفت در ۱۶ سال گذشته تنها زمانی که مردم رنگ ثبات و آرامش را دیدند، دقیقا همان برهه‌ای بود که برجام توافق شد.

به گزارش تازه‌نیوز مصطفی داننده در واکنش به سخنان اخیر یک نماینده مجلس درباره مذاکرات برجامی، در عصرایران نوشت:

علیرضا سلیمی عضو هیات رئیسه مجلس در مورد مذاکرات وین گفته است: اگر نتیجه مذاکرات در برجام رفع تحریم‌ها باشد پذیرفتنی است اما اگر مذاکرات صرف وقت و صرفاً مذاکره برای مذاکره، پشت میز قهوه خوردن، همدیگر را بغل کردن و عکس انداختن باشد قبلاً این کارها را انجام داده‌اند و خوب هم لبخند زدند… دیگر کافی است!

علیرضا سلیمی

جناب نماینده حرف بسیار درستی زده است. مهم‌ترین هدف مذاکرات از سوی ایران برداشتن تحریم‌ها و بازگشت آرامش اقتصادی به کشور است. اما سلیمی فراموش کرده که همان قهوه‌خوردن‌هایی که به آن اشاره می‌کند، منجر به توافق هسته‌ای و برجام شد. در ۱۶ سال گذشته تنها زمانی که مردم ایران، رنگ ثبات و آرامش را دیدند، دقیقا برهه‌ای بود که توافق هسته‌ای حاصل شد. برخلاف این روزها که قیمت دلار و کالاها هر روز بالاتر می‌روند و غیرقابل دسترس‌تر می‌شوند، در آن زمان جامعه شبانه‌روز منتظر پایین آمدن قیمت‌ها بود.

در این روزگار مردم می‌خرند چون نگران گران شدن کالاها هستند و آن روزها نمی‌خریدند چون منتظر ارزان شدن بودند.

اگر برجام به سرانجام می‌رسید و ترامپ آن بازی‌های مسخره را سر توافق بزرگ هسته‌ای در نمی‌آورد، داستان سیاست در ایران به گونه‌ای دیگر نوشته می‌شد و شاید آقای سلیمی الان نماینده مجلس نبود.

این نوشتار در دفاع از حسن روحانی نیست که نویسنده این یادداشت از منتقدان رئیس‌جمهور پیشین در دولت گذشته بود. این سطور در دفاع از برجام است؛ چند صباح خوش توافق هسته‌ای به یادمان مانده است. آن‌قدرها هم فراموش کار نیستیم. در حال حاضر هم دولت سیزدهم با هر لطایف الحیلی که بلد است به توافق برسد و آرامش را به زندگی مردم برگرداند، سپاس‌گزار او و تیم مذاکره‌کننده خواهیم بود.

مسئله این است تاریخ نشان داده که می‌شود با مذاکره و گفت‌وگو به هدف‌های بزرگ رسید. اگر کارشکنی‌هایی که زمان تیم قبلی بود در دور جدید نباشد، می‌توان امیدوار بود که دوباره شمیم خوش برجام در کشور بپیچد.

کافی است روزهایی که ترامپ با آن امضای منحوسش از برجام خارج شد را مرور کنیم؛ از وقتی آمریکا از برجام خارج شد دلار تا جایی که می‌توانست بالا رفت و اقتصاد ایران را تحت تاثیر خود قرار داد، فروش نفت به سخت‌ترین شکل خود رسید، تحریم‌های ناجوانمردانه آمریکا کمر تولید کشور را خم کرد و این داستان تلخ تا به امروز ادامه دارد.

مهم‌ نیست با قهوه خوردن یا اخم کردن به توافق برسیم، مهم این است که مردم بعد از سال‌های سخت، دوباره رنگ ثبات را ببینند.

و نکته پایانی: وقتی درباره محمد جواد ظریف یا هر سیاستمدار دیگری سخن می‌گویید دست کم به اندازه اردشیر زاهدی که خود در عصر پهلوی وزیر خارجه بوده انصاف را رعایت کنید. مگر می‌شود این همه دم از عدالت زد و این قدر از دایره انصاف خارج شد؟ اکنون در قضاوت نسبت به پیشینیان و حتی عباس‌علی خلعتبری وزیرخارجه‌ای که خلخالی اعدام کرد نیز باید منصفانه قضاوت کرد چه رسد به جواد ظریف!

۱ نظر
  1. ali

    در دوسال متوالی بعد از اجرای برجام برای اولین بار بعد از انقلاب تورم تک رقمی شد و ایران در یک سال بالاترین رشد جهان را به ثبت رساند (در دوره اول روحانی). آمار در سایت های بانک جهانی موجود است. اکر ترامپ از برجام خارج نشده بود وضعیت اقتصاد کشور تاکنون متحول شده بود. البته این نکته هم لازم به یادآوری که خروج برجام رژیم اشغالگر قدس، رژیم دیکتاتوری عربستان و مخالفان دولت روحانی مثل این نماینده را خیلی خوشحال کرد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.