تاثیرات ویتامین‌سی بر روی پوست را بدانید

ویتامین C می‌تواند مزایای متعددی برای پوست داشته باشد.

به گزارش تازه‌نیوز، از جمله مزایای ویتامین C برای پوست به این موارد اشاره کرد:

محافظت از آسیب به پوست در مقابل نور خورشید 
آنتی‌اکسیدان‌های موجود در ویتامین‌سی می‌تواند از آسیب‌هایی که اشعه ماوراء‌بنفش به پوست وارد می‌کند، جلوگیری کند.
البته به این معنا نیست که به جای کرم ضد‌آفتاب می‌توانید از سرم ویتامین‌سی استفاده کنید، چون نمی‌تواند جایگزین SPF شود که مانع جذب اشعه‌های یو‌.ویA یا یو.ویB می‌شود اما اگر اشعه ماوراء‌بنفش به پوست بتابد، برخی تحقیقات نشان می‌دهد که ویتامین‌سی می‌تواند به کاهش آسیب ناشی از اشعه‌های نورخورشید کمک کند.

لکه‌های تیره‌ پوست را روشن می‌کند
محصولات مراقبت از پوست برپایه ویتامین‌سی می‌تواند بخش‌هایی از پوست را که تیره‌تر از قسمت‌های دیگر هستند را روشن کند که به آن هایپرپیگمنتاسیون گفته می‌شود. در مطالعه‌ای، استفاده از ویتامین‌سی روی پوست در مدت ۱۶ هفته می‌تواند به طور قابل توجهی این لکه‌ها را کاهش دهد اما کارشناسان اظهار می‌کنند که برای تایید عملکرد کرم‌های ویتامین‌سی نیاز به تحقیقات بیشتری است.

چروک‌ها را باز می‌کند
ویتامین‌سی عنصری قوی در بسیاری از محصولات ضد پیری است. برخی از مطالعات نشان می‌دهند که استفاده از آن در مدت حداقل ۱۲ هفته، می‌تواند چین و چروک‌ها را کاهش دهد. یک رژیم غذایی سالم سرشار از این ماده مغذی نیز می‌تواند موثر باشد. تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که ویتامین‌سی بیشتری مصرف می‌کنند چین و چروک کمتری دارند. البته محدود به مصرف مرکبات نیست، کلم بروکلی، فلفل قرمز و اسفناج نیز سرشار از این ویتامین هستند.

تولید کلاژن را در پوست تقویت می‌کند
این پروتئین به طور طبیعی در پوست وجود دارد و به جلوگیری از افتادگی پوست کمک می‌کند اما با افزایش سن، تولید کلاژن در بدن کاهش می‌یابد. استفاده از ویتامین‌سی روی پوست می‌تواند موجب رشد کلاژن جدید شود. همچنین به حفظ کلاژن کمک می‌کند و از آسیب به این پروتئین ارزشمند محافظت می‌کند.

موجب بهبود زخم‌ می‌شود
ویتامین‌سی می‌تواند به بهبود سریع‌تر زخم‌ها کمک کند. شما می‌توانید مکمل‌ها را مصرف کنید، مواد‌مغذی زیادی را از رژیم غذایی‌تان دریافت کنید یا اینکه این ویتامین را روی پوست خود بمالید. همه این موارد به ترمیم زخم‌های باز کمک می‌کند به‌ویژه در افرادی که قبلاً به اندازه کافی این ویتامین را دریافت نکرده‌اند. این ویتامین به بدن کمک می‌کند تا کلاژن لازم برای رفع این نوع آسیب را تولید کند.

جای‌ زخم بخیه را از بین می‌برد
در مطالعه‌ای، استفاده از ژل ویتامین‌سی روی پوست موجب شد که جای زخم‌های ناشی از جراحی کمتر دیده شود. در این آزمایش که بر روی ۸۰ نفر انجام شد، نیمی از این اقراد ژل سیلیکون تزریق شده با ویتامین‌سی را روزانه به مدت ۶ ماه پس از باز کردن بخیه، روی زخم‌هایشان قرار دادند. پس از آن، جای زخم‌ آن‌ها نسبت به افرادی که از این محصول استفاده نکرده بودند، کمتر دیده می‌شد.

محصولات حاوی اسید ال‌اسکوربیک را انتخاب کنید
این شکل از ویتامین‌سی موضعی پرکاربرد‌ترین و دارای بیشترین تحقیقات انجام شده است. محصولات مراقبت از پوست گاهی حاوی انواع دیگری هستند که به اندازه کافی موثر نیستند، مانند منیزیم آسکوربیل فسفات یا آسکوربیل پالمیتات. برچسب روی محصول را به دقت مطالعه کنید تا بهترین شواهد درمورد آن را دریافت کنید.

محصول خوب و باکیفیت را انتخاب کنید
سرم‌های‌ ویتامین‌سی با غلظت بین ۱۰ تا ۲۰ درصد را مصرف کنید. کمتر از آن ممکن است مزایای لازم را نداشته باشد و بیشتر از آن مقدار هم می‌تواند پوست را بدون اثرگذاری مفید، تحریک کند.

پوستتان را پاکسازی کنید
بعد از شستشوی صورت و قبل از استفاده از لوسیون مرطوب‌کننده، کرم یا سرم ویتامین‌سی را به روی پوست ماساژ دهید. ممکن است در ابتدا موجب سوزش یا قرمزی پوست شود اما اگر به مصرف آن ادامه دهید، کم‌کم‌ از بین می‌رود. هر محصول جدیدی را قبل از استفاده بر روی صورت، روی یک ناحیه کوچکی از دست خود آزمایش کنید.

مراقب ترکیبات موجود در محصولات باشید
اگر می‌خواهید سرم ویتامین‌سی را همراه با سایر محصولات اسیدی مراقبت از پوست مانند رتینول استفاده کنید، مراقب باشید. این محصولات همراه با هم می‌توانند پوست را تحریک کنند. به طور همزمان آن‌ها را استفاده نکنید بلکه یک روز در میان از هردو محصول می‌توانید استفاده کنید.

محصولات را در جای مناسب نگه‌داری کنید
سرم ویتامین‌سی را دور از نور و در معرض هوا نگه ندارید چون هر دو این عوامل می‌تواند به ترکیبات آن آسیب وارد کند. محصولات را در ظرفی با رنگ تیره نگه‌داری کنید. درب آن را محکم ببندید و در مکانی خشک، تاریک و خنک بگذارید.

 میوه و سبزیجات بخورید
ویتامین‌‌ها و مواد جوانساز فقط در لوسیون‌ها و سرم‌ها موجود نیست. ویتامین‌سی موجود در مواد غذایی به سلامت پوست نیز کمک می‌کند. مرکبات، گوجه‌فرنگی، فلفل، کیوی و توت‌فرنگی همگی حاوی مواد مغذی و سودمند هستند.

منبع: سلامت

بیشتر بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.