بعد از ۵۰سالگی چگونه عضلات بدن را حفظ کنیم؟

عبور از ۵۰ سالگی برای خیلی از افراد فقط به معنای افزایش دردها و بیماری‌ها نیست بلکه با تضعیف عضله‌های بدن همراه می‌شود.

به گزارش تازه‌نیوز، متخصصان تغذیه می‌گویند که افزایش سن و پیر شدن به این معنا نیست که باید از دست‌ دادن عضلات بدن را به‌عنوان یک اتفاق طبیعی بپذیریم.
اگر می‌خواهید بدانید که کدام عادت‌های تغذیه‌ای می‌توانند عضلات شما را پس از ۵۰ سالگی ضعیف کنند، ادامه این مطلب را از دست ندهید.

۱. صبحانه شما حاوی پروتئین کافی نیست 

اگر می‌خواهید پس از ۵۰ سالگی همچنان عضله‌های کارآمدی داشته باشید، باید دریافت پروتئین باکیفیت را جدی بگیرید. البته متخصصان تغذیه تاکید می‌کنند که تمرکز شما صرفا نباید به نوع پروتئین مصرفی محدود شود بلکه باید به زمان مصرف پروتئین‌های باکیفیت هم توجه داشته باشید. بهترین زمان برای دریافت این پروتئین‌ها، صبح و در وعده صبحانه است.

۲. غذاهای گیاهی شما حاوی ترکیب کاملی از اسیدهای آمینه نیستند 

اگر رژیم غذایی شما پس از ۵۰ سالگی باید گیاه‌محور یا کم‌گوشت باشد، لزوما قرار نیست عضلات بدن را هم از دست بدهید. برای جبران این مشکل باید ترکیب کاملی از اسیدهای آمینه را در رژیم غذایی بگنجانید تا به بهترین نتیجه برسید. به‌گفته متخصصان تغذیه، منابع غذایی حیوانی و بعضی از منابع غذایی گیاهی به‌عنوان منابع پروتئینی کامل شناخته می‌شوند زیرا همه اسیدهای آمینه نه‌گانه را وارد بدن می‌کنند. بدن نمی‌تواند همه این اسیدهای آمینه را بسازد و بنابراین باید آنها را از طریق منابع غذایی دریافت کند. پس اگر این منابع پروتئینی کامل در رژیم غذایی شما جای نداشته باشند، محافظت از عضلات بدن هم به‌درستی انجام نمی‌گیرد. ترکیب لوبیا با برنج قهوه‌ای یا کینوا می‌تواند از این نظر به تامین همه اسیدهای آمینه کمک کند.

۳. کارنیتین کافی دریافت نمی‌کنید 

عدم دریافت کارنیتین (نوعی اسید آمینه که عمدتا در منابع غذایی حیوانی یافت می‌شود) می‌تواند به ازدست‌دادن عضلات بدن منتهی شود. مطالعات گوناگونی در میان افراد بالای ۵۰ سال نشان داده‌اند که کارنیتین نقش مهمی در انرژی‌سازی، رشد عضلات و همچنین بهبود عملکردهای شناختی دارد.

۴. ویتامین D کافی دریافت نمی‌کنید 

فقط نور خورشید نیست که در تامین ویتامین D برای بدن نقش دارد، بلکه بعضی از مواد غذایی هم می‌توانند مقادیر خوبی از این ویتامین را به بدن برسانند. دریافت منظم ویتامین D پس از ۵۰ سالگی برای عضله‌سازی و محافظت از عضلات بدن ضرورت دارد. به‌گفته متخصصان تغذیه،‌ پایین بودن سطح ویتامین D در بدن می‌تواند با افزایش سطح هورمون پاراتیروئید مرتبط باشد، درحالی که این افزایش با ازدست‌دادن عضلات بدن ارتباط دارد. بنابراین حتما این منابع غذایی سرشار از ویتامین D را به رژیم غذایی خودتان اضافه کنید؛ ماهی قزل‌آلا، سالمون، انواع قارچ، روغن ماهی، شیرهای غنی‌شده با ویتامین D، شیر سویا و غلات صبحانه غنی‌شده با ویتامین D.

۵. پُرخوری می‌کنید 

فقط استفاده از مواد غذایی ناسالم نیست که می‌تواند به تضعیف عضلات کمک کند. متخصصان تغذیه می‌گویند که پُرخوری (حتی زیاده‌روی در مصرف مواد غذایی سالم) به‌مرور زمان می‌تواند عضله‌ها را از بین ببرد. درواقع چربی اضافی بدن که به‌واسطه پُرخوری شکل می‌گیرد، همواره ترکیباتی را به‌وجود می‌آورد که باعث التهاب عضلانی و درنتیجه تجزیه عضلات می‌شود.

۶. به اندازه کافی غذا نمی‌خورید 

بعضی افراد پس از ۵۰ سالگی تصمیم می‌گیرند که تعداد وعده‌های غذایی اصلی را کاهش دهند، درحالی که چنین کاری به تضعیف عضلات کمک می‌کند. عضله‌ها بیشتر گلوکز موجود در خون را مصرف می‌کنند و همیشه یک منبع سوخت‌رسانی ثابت را برای محافظت از خودشان ترجیح می‌دهند. حذف وعده‌های غذایی و رژیم‌های کم‌کالری مستقیما عضله‌ها را از دریافت انرژی مورد نیازشان محروم می‌کند.

منبع: سلامت

بیشتر بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.