برای عملکرد بهتر بدن حتما چرت بزنید!

چرت روزانه مفید است. باید بدانیم که چرت‌زدن، فقط مخصوص نوزادان نیست. مطالعات نشان می‌دهد که چرت بعدازظهر، برای افراد بزرگسال نیز عالی است.

به گزارش تازه‌نیوز، منظور از چرت زدن آن تنبلی و تحمیل خواب ظهر نیست. ‌‌چرت‌زدن کوتاه، در اواسط روز می‌تواند حافظه را تقویت کند، عملکرد شغلی را بهبود ببخشد‌، روحیه فرد را بالا ببرد‌، هوشیاری بیشتر و استرس را کاهش دهد. از مزایای ‌‌چرت‌زدن بهره‌مند شوید.

حافظه را تقویت می‌کند

مطالعات نشان داده است که خواب، نقش مهمی در ذخیره خاطرات دارد. ‌‌چرت‌زدن به اندازه یک خواب کامل شبانه، می‌تواند به فرد در یادآوری چیزهای آموخته در اوایل روز، کمک می‌کند. اثرات دیگر ‌‌چرت‌زدن این است که مانع فراموش‌کردن مهارت‌های حرکتی‌، درک احساسات و به‌یادآوردن کلام نیز می‌شود.

توانایی بیشتر در مرتبط‌کردن اطلاعات

خواب کوتاه نه تنها به یادآوری چیزهایی که اخیرا آموخته‌‌اید کمک می‌کند، بلکه می‌تواند مغز را در برقراری ارتباط بین چیزهایی که آموخته‌اید، یاری رساند. در مطالعه‌‌ای که صورت گرفت، این افراد دریافتند که به واسطه ‌‌چرت‌زدن میان روز، راحت‌تر می‌توانند اطلاعات به‌دست آمده روزانه‌شان را ذخیره کنند.

باعث پیشرفت در کار می‌شود

هنگامی که در حداکثر طول روز، کاری را انجام می‌دهید‌، عملکردتان در پایان روز تضعیف می‌شود. مطالعات نشان داده است که ‌‌چرت‌زدن به ثبات و تعادل فرد کمک کند.

روحیه‌‌تان تقویت می‌شود

اگر احساس کسالت می‌کنید‌، سعی کنید کمی چرت بزنید تا حالتان خوب شود. ‌‌چرت‌زدن یا حتی فقط یک ساعت استراحت بدون به خواب رفتن، می‌تواند دیدگاه فرد را بازتر و شفاف‌تر می‌کند. کارشناسان می‌گویند، آرامش ناشی از درازکشیدن و استراحت، چه بخوابید یا نخوابید خلق و خویتان را بهبود می‌بخشد.

می‌خواهید هشیار شوید، چرت کوتاهی بزنید

اگر دقیقا بعد از ناهار احساس کمی خواب‌آلودگی می‌کنید، بدانید که تنها شما نیستید و این حس پس از ناهار، واقعی است. ‌‌چرت‌زدن ۲۰ دقیقه‌‌ای می‌تواند، سنگینی پلک‌ها را رفع کند.

مزایای زیاد چرت میان روز

چرت ۱۰ دقیقه‌‌ای و کوتاه بسیار مفید است؛ اما تا ۳۰ دقیقه یا کمتر باشد هم بهتر است تا زیاد احساس خستگی نکنید. به حس بد بعد از آن، کرختی خواب می‌گویند. هر چه بهتر و کافی‌تر چرت بزنید، حس بهتری خواهید داشت؛ اما اگر به اندازه و کافی نباشد، حال خوبی نخواهید داشت و بهتر است بلند شوید و به ادامه کارتان برگردید.

‌‌چرت‌زدن بهتر از مصرف کافئین است

اگر احساس خستگی می‌کنید؛ اما کار دارید و یا باید مطالعه کنید‌، پس ‌‌چرت‌زدن، بهتر از نوشیدن یک فنجان قهوه است. در مقایسه با کافئین، ‌‌چرت‌زدن، بیشتر به بهبودی حافظه و یادگیری کمک می‌کند. اگر فکر می‌کنید که خواب شبانه خوبی نخواهید داشت (مثلا به خاطر مسافرت و …)، بهتر است قبل از آن کمی چرت بزنید، به جای اینکه کافئین مصرف کنید. هرچه بیشتر چرت بزنید، بهتر است. اگر مجبور هستید کافئین بخورید، نوشیدن یک فنجان کوچک، اغلب بهتر از یک لیوان بزرگ است.

استرس را رفع می‌کند

اگر تحت فشار زیادی قرار دارید‌، ‌‌چرت‌زدن می‌تواند استرس را برطرف کند و سلامت سیستم ایمنی را بهبود بخشد. کارشناسان معتقدند که یک چرت ۳۰ دقیقه‌‌ای می‌تواند این ثمره را داشته باشد.

برای قلب مفید است

‌‌چرت‌زدن حتی می‌تواند به تنظیم صدای قلب کمک کند. مطالعه‌‌ای نشان داد، افرادی که ۴۵ تا ۶۰ دقیقه چرت می‌زدند‌، فشارخون کمتری، پس از تحمل فشارهای روانی داشتند. بنابراین ‌‌چرت‌زدن می‌تواند باعث بهبودی فرد، پس از شرایط پر فشار شود.

تقویت خلاقیت

آیا تا به حال با یک ایده عالی از خواب بیدار شده‌اید؟ خواب REM که معمولا ۷۰ تا ۹۰ دقیقه ابتدای خواب است، بخش‌هایی از مغز را که مرتبط با تصاویر و رویاپردازی است، را فعال می‌کند. ‌‌چرت‌زدن با خواب REM موجب می‌شود که فرد، ایده هایش را به شیوه‌های نو به انجام برساند تا به جواب برسد.

بهبود خواب شبانه

اگرچه شاید به ظاهر، غیرمنطقی باشد؛ اما چرت میان روز، خواب شبانه سالمندان را بهبود می‌بخشند. مطالعات نشان می‌دهد، ‌‌چرت‌زدن ۳۰ دقیقه‌‌ای بین ۱ تا ۳ بعدازظهر به همراه ورزش سبک، مانند پیاده‌روی و نرمش، به بهبود خواب شبانه فرد کمک می‌کند. سلامت روحی و جسمی فرد نیز بهبود می‌یابد.

برای بچه‌ها هم لازم است

بسیاری از کودکان پیش‌دبستانی از مدت‌ها قبل از ورود به مهد کودک، دیگر زیاد نمی‌خوابند. واقعیت این است که ‌‌چرت‌زدن برای یادگیری و پیشرفت بچه‌ها در این سن بسیار مهم است. کودکانی که مرتبا چرت می‌زنند‌، بهتر می‌توانند چیزهای آموخته را به یاد بیاورند. از آنجایی که حافظه کوتاه مدت در این سن کمتر است، بچه‌های بزرگتر به خواب مکرر نیاز دارند و این نیاز، بخش مهمی از چگونگی اتصال مغز به خاطرات است.

طبق عادت انجام دهید

با اینکه هر کسی فواید خاصی از ‌‌چرت‌زدن میان روز می‌برد؛ اما شواهدی هست که نشان می‌دهد، وقتی شخص به طور مرتب چرت می‌زند، بر یادگیری او تاثیرات بسیار خوبی خواهد داشت و این بهره شامل توانایی فرد در بیان تفاوت بین چیزهای مشابه مانند تصاویر یا متون است.

چه موقع از روز را چرت بزنیم؟

برای دست یافتن به بیشترین مزایای ‌‌چرت‌زدن، باید زمان درستی را انتخاب کنید. اغلب آدم‌ها، چرت بعد از ظهر را بهترین و مفیدترین زمان می‌دانند. برخی می‌گویند خواب بین ۲ تا ۳ بعدازظهر بهترین زمان است؛ درست زمانی که فرد به‌طور طبیعی در پایین‌ترین سطح هوشیاری قرار دارد. بهترین زمان بستگی به زمان شروع استراحت دارد. اگر به خوبی استراحت کرده باشید و خواب شبانه کافی داشته‌اید، زمان ‌‌چرت‌زدن را کمی به تاخیر بیندازید؛ اما اگر خیلی چشمتان سنگین شده، پس بهتر است، زودتر چرت بزنید.

منبع: سلامت

بیشتر بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.